Senaste nytt

SAS AMEX Classic 0kr nyttjat i UC.

Hej!

Har nu skaffat SAS AMEX Classic, tidigare haft Elite.

I registerutdrag från UC står det alltid vad man har för beviljad kredit, och vad man har för utnyttjad kredit.

Om man alltid vill att den utnyttjade krediten ska vara 0kr kan man då välja att några bankdagar innan månandens slut alltid betala in hela summan man har nyttjat plus att man betalar in någon/några tusenlappar till för att det inte ska bli nyttjad kredit fram till brytdagen?

Med andra ord så bortser man alltid från vad man har för belopp på fakturan utan istället alltid kollar nyttjad kredit i appen eller på webbplatsen och betalar in det (plus någon/några tusenlappar)?

Är det för övrigt någon som vet om brytdagen är den sista i månaden?

Ja, det brukar vara den nyttjade krediten vid månadsskiftet som rapporteras in till UC. Så det går bra att betala hela saldot och få noll i nyttjad kredit på UC.

Brytdagen för fakturan kan däremot vara en helt annan dag.

Ja, det brukar vara den nyttjade krediten vid månadsskiftet som rapporteras in till UC. Så det går bra att betala hela saldot och få noll i nyttjad kredit på UC.

Brytdagen för fakturan kan däremot vara en helt annan dag.

Så man behöver egentligen aldrig bry sig om fakturans belopp utan bara ta hänsyn till vad den nyttjade krediten ligger på och betala in det plus en liten extra slant så man fortfarande kan nyttja kortet sista dagarna innan brytpunkten?

Vad säger AMEX om att man betalar in mer än vad den nyttjade krediten är så dom får en ”skuld” till mig?

Med andra ord så bortser man alltid från vad man har för belopp på fakturan utan istället alltid kollar nyttjad kredit i appen eller på webbplatsen och betalar in det (plus någon/några tusenlappar)?

Är det för övrigt någon som vet om brytdagen är den sista i månaden?
UpplysningsCentralen, bankernas gemensamma kreditupplysningsföretag, får in uppgifter om kreditsaldo och totalt beviljad kredit vid månadsskiftet. Det är alltså vad du har i kreditsaldo när månaden tar slut rent kalendermässigt som rapporteras in. Det är också därför som UC:s siffror uppdateras först någon gång den 18-20 i månaden efter. Tar man en kreditupplysning på dig i en jämn månad så visas de udda månaderna, tolv månader bakåt i tiden och vice versa.

Du kan följa det här själv i gratisappen ”Kreddy”.

Datumet när fakturan skall betalas är ett avtal mellan dig och kreditgivaren, det har ingen direkt koppling till vad som rapporteras in till UC vid månadsskiftet.

UpplysningsCentralen, bankernas gemensamma kreditupplysningsföretag, får in uppgifter om kreditsaldo och totalt beviljad kredit vid månadsskiftet. Det är alltså vad du har i kreditsaldo när månaden tar slut rent kalendermässigt som rapporteras in. Det är också därför som UC:s siffror uppdateras först någon gång den 18-20 i månaden efter. Tar man en kreditupplysning på dig i en jämn månad så visas de udda månaderna, tolv månader bakåt i tiden och vice versa.

Du kan följa det här själv i gratisappen ”Kreddy”.

Datumet när fakturan skall betalas är ett avtal mellan dig och kreditgivaren, det har ingen direkt koppling till vad som rapporteras in till UC vid månadsskiftet.

Okej, då är det bara putta in vad man har för nyttjad kredit några dagar innan månadsskiftet då!

Vad säger AMEX om man baktalar in ”för mycket” så det uppstår en skuld till mig från dom?

Jag har inte förstått problemet med att synas av UC. En bank som bryr sig om detta ser väl inkomster och utgifter..
Om det syns i din "UC" så påverkar det väl den risknivå de räknar ut. En del banker tar ju hänsyn till risknivån när de beviljar lån och/eller sätter ränta.. Sen hur mycket det påverkar vet jag inte...

Detta tycker jag är intressant. Jag utnyttjar främst mitt SAS MC för vardagliga betalningar och utgifterna brukar ligga på ungefär samma summa varje månad. För ett antal månader sedan tog jag bort en del gamla krediter som legat och skvalpat en tid men som inte längre utnyttjas. Jag tänkte att det måste vara en bra sak att göra, men döm då av min förvåning när jag i Kreddy appen såg att min risknivå hade ökat. Inte mycket men ändå några snäpp. Kan det bero på att jag då, med samma månatliga konsumtion, faktiskt procentuellt sett utnyttjar en högre andel av beviljade krediter?

Toppen