Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

nixa

Medlem
Award-resa ARN - CNF 2-4-1 Business/First juli/aug 2022

Jag och flickvännen planerar att resa till till Brasilien i skiftet juli-aug 2022. När vi ringer SAS blir vi uppmanade att först kolla varje segment via United. När vi använder United för att söka awards uppstår problemet att den vill skicka oss via EWR. Vi vill åka direkt från någon europeisk flyygplats. Finns det någon lösning på detta? Eller är det bättre att använda en annan sida än United? Vi ser det som viktigast att den långa flygningen över atlanten sker i Business eller First.

Ser rätt illa ut, kollade lite snabbt o hittar inte ens ekonomi till GRU från Europa. Finns säkert här o var, men om redan eko är svårt så.. bäst är nog o använda sas egna awardssida o söka mellan de alternativen som brukar finnas. TAP från Lissabon, Swiss från Zurich, Turkish från Istanbul, Lufthansa från FRA. Kan finnas till Rio också, ni kommer ändå få byta där borta med.
 
Award-resa ARN - CNF 2-4-1 Business/First juli/aug 2022

Jag och flickvännen planerar att resa till till Brasilien i skiftet juli-aug 2022. När vi ringer SAS blir vi uppmanade att först kolla varje segment via United. När vi använder United för att söka awards uppstår problemet att den vill skicka oss via EWR. Vi vill åka direkt från någon europeisk flyygplats. Finns det någon lösning på detta? Eller är det bättre att använda en annan sida än United? Vi ser det som viktigast att den långa flygningen över atlanten sker i Business eller First.
Det var en ny grej att SAS tycker att man ska söka med United's sökmotor. United's sökmotor har ju fördelen att man söka 30 dagar i taget, men det är inte säkert att det går att boka det man hittar med Eurobonuspoäng, så man bör bekräfta att de hittade segmenten även dyker upp hos SAS egna sökmotor också. Det verkar som att de enda alternativen att ta sig till Belo Horizonte med Star Alliance är med Copa via Panama City och Tap via Lissabon så försök hitta dessa segmenten först. Sök sedan resterande segment från stora hubbar (LON, FRA, MUC, MAD, BCN, ZRH, etc).
 

Adba

Medlem
Planerar resa påsken 2023 ARN-EWR.
Brukar SAS stänga för bonusresor över påsk?
Om så, mellan vilka datum?

Vi blir tre som reser, går det att boka två i business och en premium på samma bokning?
 

MeddanSwe

Medlem
Planerar resa påsken 2023 ARN-EWR.
Brukar SAS stänga för bonusresor över påsk?
Om så, mellan vilka datum?

Vi blir tre som reser, går det att boka två i business och en premium på samma bokning?

Det kommer sannolikt vara blackout redan någon vecka innan tills någon vecka efter. Däremot så kan de öppna upp ungefär en månad innan Jag åkte med bonusbiljett (2 personer) i Business nu under påsken ARN-EWR och kan dela följande information:

- Initiala bokning med Swiss över påsk säkrades i augusti (ons-ons).
- Släpptes platser med SAS via CPH (sena flygen) den 3 mars (skärtorsdag-onsdag), då var de planerade med A340 så visste att de förmodligen skulle bokas om till de tidiga avgångarna samma dag då det fanns gott om plats på de
- Bokades om på de tidiga avgångarna via CPH den 8 mars
- Ringde för att be om att bli bokad på direktflygen från ARN då de tidiga avgångarna från CPH inte passade mig, de öppnade upp J-klass till mig på direktflyget ARN-EWR (långfredag-onsdag) vilket blev vår slutgiltiga resa

Det fanns aldrig fler än 2 platser bokningsbart i business på några flighter med SAS till EWR runt om kring påsk.
 

palmen

Moderator
Planerar resa påsken 2023 ARN-EWR.
Brukar SAS stänga för bonusresor över påsk?
Om så, mellan vilka datum?

Vi blir tre som reser, går det att boka två i business och en premium på samma bokning?
Med största sannolikhet blackout båda påskveckorna.
Och det går inte blanda klasser mellan resenärerna på en bokning, alla måste flyga exakt samma. Det blir i så fall 2 bokningar.
 

Adba

Medlem
Tackar! Bra tips!
Kommer åka ungefär en vecka innan skärtorsdag. Hemresan blir annan routing.
Jobbigt att det blir två bokningar. Får kanske tänka om.
 

Fredde18

Medlem
Och det går inte blanda klasser mellan resenärerna på en bokning, alla måste flyga exakt samma. Det blir i så fall 2 bokningar.
Men en bokning med business första benet och eco ben två funkar väl så länge då alla på samma bokning sitter i samma klass?

Vad är egentligen det sämsta med att dela exempelvis en familj i två bokningar (pga brist på business exempelvis) men att man ändå följs åt på samma flygavgångar resan runt?
Bortsett då från olika incheckning, fast-track och ev lounge, dvs ”nice-grejerna”. Samt att hålla koll på två bokningar och tungan rätt i munnen på de delarna..
 
Men en bokning med business första benet och eco ben två funkar väl så länge då alla på samma bokning sitter i samma klass?

Vad är egentligen det sämsta med att dela exempelvis en familj i två bokningar (pga brist på business exempelvis) men att man ändå följs åt på samma flygavgångar resan runt?
Bortsett då från olika incheckning, fast-track och ev lounge, dvs ”nice-grejerna”. Samt att hålla koll på två bokningar och tungan rätt i munnen på de delarna..

Om det av någon anledning behöver göras ändringar i bokningen, tex vid inställt flyg så är det inte garanterat att familjen hålls ihop utan kanske bokas om på olika lösningar.
 

ThomasLH

Ny medlem
God kväll, undrar om ni upplever samma problem med SAS hemsidan vid bokning av *A biljetter?

Jag har försökt olika datum, olika airlines, olika destinationer, dock alltid samma resultat, att jag inte kommer längre än att registrera resenärerna, därefter tar det stopp och jag hamnar tillbaka på urvalssidsan av avgångerna. Det visas felmeddelandet: Antingen finns avgången inte längre, eller inte till det priset.
 
Om man bokat en enkel utresa med 2-4-1 vouchern i biz men hade lite för bråttom vid bokningstillfället och inte kollade upp vad hemresan skulle kosta. Kan man ringa in och lägga till hemresan i go för poäng och få den för halva poängpriset också? Eller får man boka den i flypremium separat?
 
Toppen