Senaste nytt

Sixt Kreditupplysning?

FF#1

Medlem
Hyrde bil här om dagen på Arlanda.
Dröm om min förvåning, de tog nån slags kreditupplysning på mig trots att jag betalade med mitt Amex Elite. Kom hem en kopia från Bisnode i dag, flera sidor information om min ekonomi mm.

Någon som vet om det är nån ny standard eller vad det är frågan om?

Nu är jag inte så orolig för kreditupplysningar men för de som är det så blir det kul om man hyr bil ofta och det här händer varje gång.

Till saken hör att jag har inga skulder hos kron-kalle eller så och har en någorlunda inkomst och ordnad ekonomi.

Hyrde bil här om dagen på Arlanda.
Dröm om min förvåning, de tog nån slags kreditupplysning på mig trots att jag betalade med mitt Amex Elite. Kom hem en kopia från Bisnode i dag, flera sidor information om min ekonomi mm.

Någon som vet om det är nån ny standard eller vad det är frågan om?

Nu är jag inte så orolig för kreditupplysningar men för de som är det så blir det kul om man hyr bil ofta och det här händer varje gång.

Till saken hör att jag har inga skulder hos kron-kalle eller så och har en någorlunda inkomst och ordnad ekonomi.

Det händer hos alla firmor, framförallt när man dyr premiumbilar. Men oftast bara hos en åt gången eftersom uthyrarna i Sverige delar kundregister mellan sig i sin branschorganisation för att kunna svartlista kunder.

Dom gör det när man inte hyrt med dom på 6 månader (? Inte helt säker på exakt antal månader)
Tror de gjort detta sen någon gång under 2019-20

aha... hyrde senast i november 2021, men innan det var det 23 månader sen senast....

Bokade näst billigaste men lyckades snacka upp den till en fräsig Merca CLA, så lite lite premium var det.

Det finns olika varianter på ”kreditupplysning” och ”kreditkontroll”. Sådana som görs från Bisnode påverkar inte ditt kreditbetyg hos Upplysnings Centralen (UC) som ägs av de stora bankerna. Det är UC som genomgående, nästan helt uteslutande, används vid tecknande av kreditkort, banklån och liknande. En vanlig ”kreditkontroll” hos exempelvis Bisnode handlar mer om ett enkelt affärsbeslut, vill/vågar man som företag göra affärer med dig? Har man betalningsanmärkningar, kronofogdeskuld eller andra saker kan det hända att de nekar bilhyran. Helt enligt villkoren som man godkänner när man bokar bilen.

Det finns olika varianter på ”kreditupplysning” och ”kreditkontroll”. Sådana som görs från Bisnode påverkar inte ditt kreditbetyg hos Upplysnings Centralen (UC) som ägs av de stora bankerna. Det är UC som genomgående, nästan helt uteslutande, används vid tecknande av kreditkort, banklån och liknande. En vanlig ”kreditkontroll” hos exempelvis Bisnode handlar mer om ett enkelt affärsbeslut, vill/vågar man som företag göra affärer med dig? Har man betalningsanmärkningar, kronofogdeskuld eller andra saker kan det hända att de nekar bilhyran. Helt enligt villkoren som man godkänner när man bokar bilen.
Jag hyrde bil hos Sixt någon förra året och då tog de en hel kreditupplysning som så vitt jag kunde bedöma hade påverket mitt kreditbetyg. Jag ringde dem och bad om en förklaring på detta beteende men fick bara ett goddag yxskaft svar.

Jag hyrde bil hos Sixt någon förra året och då tog de en hel kreditupplysning som så vitt jag kunde bedöma hade påverket mitt kreditbetyg. Jag ringde dem och bad om en förklaring på detta beteende men fick bara ett goddag yxskaft svar.

En enstaka upplysning kommer inte påverka ditt kreditbetyg något nämnvärt alls.

En enstaka upplysning kommer inte påverka ditt kreditbetyg något nämnvärt alls.
Kanske inte men det är principen i deras beteende. De säger till mig att de gör en kontroll men att det inte kommer påverka mitt betyg. Ändå tar de en full upplysning som faktiskt påverkar betyget.

Kanske inte men det är principen i deras beteende. De säger till mig att de gör en kontroll men att det inte kommer påverka mitt betyg. Ändå tar de en full upplysning som faktiskt påverkar betyget.

Jag tror du missförstått hur kreditupplysningarna fungerar.

Det en potentiell kreditgivare eller biluthyrare eller vad det nu må vara är ditt beteende. De vill veta vilken risk de utsätter sig för. Ett stort antal kreditupplysningar på relativt kort tid för olika krediter kan göra att du upplevs som större risk, liksom betalningsföreläggande etc.

Det är det som menas med att många upplysningar kan förstöra ditt kreditbetyg. Att du får en enstaka upplysning på dig då och då kommer inte påverka någonting alls. Alla får en UC tagen då och då, det vet kreditgivarna också.

Men jag är enig med dig att om de säger de inte ska göra det, så ska de inte.

Toppen