Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Det gäller att man måste visa vaccinbevis i dörren. Maskkravet i kollektivtrafiken finns kvar då detta är ett federalt mandat, åtminstone till den 18:e mars. Vad som händer sen får vi se.

Vad exakt som gäller på broadway går säkert att googla fram, jag läste bara om maskerna.

Jag tror lättast är att ha en FFP2-mask som är lite hållbara med sig i fickan, och ta på när/om det krävs.
Jag kan tipsa om dessa som ligger i försluten förpackning redan från början. Enkelt, smidigt och hygieniskt att ha med sig fickan. EUROPAPA 20x FFP2 Atemschutzmaske 5-Lagen Staubschutzmasken hygienisch einzelverpackt CE Stelle zertifiziert Mundschutzmaske EU 2016/425 : Amazon.de: Baumarkt

Funkar det med vilket Antigentest som helst till USA som utförs av de större aktörerna i Sthlm?

”You must be tested with a viral test to look for current infection – these include an antigen test or a nucleic acid amplification test (NAAT)

Phrases indicating a test is an antigen test could include, but not are not limited to:

• Rapid antigen test
  • Viral antigen test
  • Also, could be noted as Antigen Chromatographic Digital Immunoassay, Antigen Chemiluminescence Immunoassay, or Antigen Lateral Flow Fluorescence
Examples of available NAATs for SARS-CoV-2 include but are not restricted to:

• Reverse transcription polymerase chain reaction (RT-PCR)
  • Isothermal amplification including:
    • Nicking endonuclease amplification reaction (NEAR)
    • Transcription mediated amplification (TMA)
    • Loop-mediated isothermal amplification (LAMP)
    • Helicase-dependent amplification (HDA)
    • Clustered regularly interspaced short palindromic repeats (CRISPR)
    • Strand displacement amplification (SDA)
The test used must be authorized for use by the relevant national authority for the detection of SARS-CoV-2 in the country where the test is administered”

Giltighetstiden för mitt covidpass hinner gå ut före min resa till USA. Förmodar man räknas som ovaccinerad då. Om jag fattar det rätt så kommer jag inte in då el?
Nån som testat att visa upp vaccinationskortet man fick efter man tog sprutorna istället för vaccinpasset för att visa att man är vaccinerad?

Giltighetstiden för mitt covidpass hinner gå ut före min resa till USA. Förmodar man räknas som ovaccinerad då. Om jag fattar det rätt så kommer jag inte in då el?
Nån som testat att visa upp vaccinationskortet man fick efter man tog sprutorna istället för vaccinpasset för att visa att man är vaccinerad?
Du får väl nyare giltighetstid om du tar ut ett nytt? Giltighetstiden är väl för själva dokumentet?

Nej, du kommer inte in. Du granskas innan avfärd och här är man väl medveten om att EU-passet är det enda som gäller för svenska medborgare.

Ta ut ett nytt intyg om du fått tredje dosen, eller ta tredje dosen och ta ut ett nytt intyg. Maxgiltigheten för två doser är nio månader.

Kan konstatera att tidigare (2?) förlängningar av mask-kravet på flyg mm i USA kommit när det varit 2 veckor kvar till beslutet gått ut. Nu återstår bara 9 dagar till 18 mars och inget har hörts, direkt. Det kan ju betyda inget alls egentligen men hoppas kan man ju göra. Sen innebär det ju inte att flygbolaget som flyger till USA tycket att det är dags att ta bort maskkrav..

Kan konstatera att tidigare (2?) förlängningar av mask-kravet på flyg mm i USA kommit när det varit 2 veckor kvar till beslutet gått ut. Nu återstår bara 9 dagar till 18 mars och inget har hörts, direkt. Det kan ju betyda inget alls egentligen men hoppas kan man ju göra. Sen innebär det ju inte att flygbolaget som flyger till USA tycket att det är dags att ta bort maskkrav..
Kan bara hoppas, då jag sitter på ett flyg till USA den 18 mars... :)

Nej, du kommer inte in. Du granskas innan avfärd och här är man väl medveten om att EU-passet är det enda som gäller för svenska medborgare.

Ta ut ett nytt intyg om du fått tredje dosen, eller ta tredje dosen och ta ut ett nytt intyg. Maxgiltigheten för två doser är nio månader.
Hade förhoppningar om att slippa ta den tredje sprutan men har väl inte så mycket att välja på om jag vill komma in.

Är det där riktigt sant? Det är EU som säger att, inom egna gränser, är det nio månaders giltighet. CDC säger tex för USA att om man har två sprutor är man fullvaccinerad.

Are you Fully Vaccinated for Air Travel to the United States?

You are considered fully vaccinated:

• 2 weeks (14 days) after your dose of an accepted single-dose vaccine
  • 2 weeks (14 days) after your second dose of an accepted 2-dose series
  • 2 weeks (14 days) after you received the full series of an accepted COVID-19 vaccine (not placebo) in a clinical trial
  • 2 weeks (14 days) after you received 2 doses of any “mix-and-match” combination of accepted COVID-19 vaccines administered at least 17 days apart*
If you don’t meet these requirements, you are NOT considered fully vaccinated. A booster dose is not needed to meet this requirement.

Requirement for Proof of COVID-19 Vaccination for Air Passengers | CDC

Toppen