Senaste nytt

Finnairs aktiekurs

Concorde

Founding Member
Rackarns, dom låter väl inte bolaget kursa dvs. som SAS där staterna stöttat med enorma förluster?

Har en trip till NY nästa månad med Finnair. Bokat på AMEX så antar att jag har skydd om dom skulle konka.
 

Tomas E

Medlem
Rackarns, dom låter väl inte bolaget kursa dvs. som SAS där staterna stöttat med enorma förluster?

Har en trip till NY nästa månad med Finnair. Bokat på AMEX så antar att jag har skydd om dom skulle konka.
Det är väl lättare att tro att statliga ägare ställer upp om de ekonomiska problemen i flygbolaget är akuta snarare än kroniska, d.v.s. att de beror på tillfälliga krissituationer utom bolagets kontroll, t.ex. covid eller stängt ryskt luftrum.
 

011430121

Medlem
Idag backade Finnair aktien med över 6%, samma dag som bolaget meddelar från att i slutet av 2023 kommer bolaget ha gjort sig av med ca 450 anställda på sina långlinjer och ersatt dem med underleverantörs anställda.
Finnair har det på sina linjer till Doha från Stockholm och Köpenhamn om jag inte tar helt fel så hade de även så på sina långlinjer från Stockholm till USA.
 

intuition

Medlem
Från press-releasen

Finnair starts change negotiations with its cabin crew in Finland to discuss its plans to subcontract inflight service on routes to/from Thailand and the US to partners.

...

If realized, the subcontracting plan could result in reducing up to 450 jobs in Finnair’s Inflight services. Finnair currently employs approximately 1750 cabin crew members in Finland. The cabin service for Finnair’s Singapore, Hong Kong and India routes as well as for the Doha routes from Stockholm and Copenhagen is provided by Finnair’s partners already.
 
Toppen