Senaste nytt

SAS A340-300 återuppstår ?

MeddanSwe

Medlem
Min resa ARN-CPH-EWR 14APR och EWR-CPH-ARN 20APR har stått som A340 ett tag och blev idag ombokad till flighter samma dag och väg fast de nya tiderna passar inte optimalt för vår del. Både utresa och hemresa har blivit tidigarelagd 5-6h vilket påverkar jetlag, semesterdagar osv (I-landsproblem jag vet).

Ringt två gånger till SAS (2-4-1 numret) och agenterna är oerhört korta och vägrar hjälpa till att öppna upp J-klass på flighter som passar oss bättre (t ex direktflygen som går till/från ARN).

Agent #1 vägrar att ens hjälpa till och säger direkt att det inte finns bonusplatser de datumen, får efter många om och men fråga rakt ut om det finns J-klass på de flighterna jag vill byta till och det bekräftar han. Agent #2 säger att han ska titta på det och säger att jag har missförstått det här med J-klass, det kan endast göras i undantagsfall och framförallt inte på resor till USA. Försöker fråga honom om vad som är kriterierna för att det ska räknas som undantagsfall, men det vägrar han svara ordentligt på.

Vad säger ni, ligga på och hoppas man får en bra agent som kan lösa det för oss, eller bita i det sura äpplet och acceptera ändringen?
 
Last edited:

Resetokig

Medlem
Min resa ARN-CPH-EWR 14APR och EWR-CPH-ARN 20APR har stått som A340 ett tag och blev idag ombokad till flighter samma dag och väg fast de nya tiderna passar inte optimalt för vår del. Både utresa och hemresa har blivit tidigarelagd 5-6h vilket påverkar jetlag, semesterdagar osv (I-landsproblem jag vet).

Ringt två gånger till SAS (2-4-1 numret) och agenterna är oerhört korta och vägrar hjälpa till att öppna upp J-klass på flighter som passar oss bättre (t ex direktflygen som går till/från ARN).

Agent #1 vägrar att ens hjälpa till och säger direkt att det inte finns bonusplatser de datumen, får efter många om och men fråga rakt ut om det finns J-klass på de flighterna jag vill byta till och det bekräftar han. Agent #2 säger att han ska titta på det och säger att jag har missförstått det här med J-klass, det kan endast göras i undantagsfall och framförallt inte på resor till USA. Försöker fråga honom om vad som är kriterierna för att det ska räknas som undantagsfall, men det vägrar han svara ordentligt på.

Vad säger ni, ligga på och hoppas man får en bra agent som kan lösa det för oss, eller bita i det sura äpplet och acceptera ändringen?
Jag tror inte de kommer öppna upp revenue om det är mer än 14 dagar kvar till avgång. Hade SAS gjort ändring med flera dagar hade ni nog kunnat argumentera mer, men tror tyvärr inte ni kommer få bättre hjälp nu.
 

Carl

Medlem
Inte helt lätt, dock inte omöjligt att hitta bonusplatser i premiumsegmentet idag så ni bör vara tacksamma för det ni har.
 

palmen

Moderator
Min resa ARN-CPH-EWR 14APR och EWR-CPH-ARN 20APR har stått som A340 ett tag och blev idag ombokad till flighter samma dag och väg fast de nya tiderna passar inte optimalt för vår del. Både utresa och hemresa har blivit tidigarelagd 5-6h vilket påverkar jetlag, semesterdagar osv (I-landsproblem jag vet).

Ringt två gånger till SAS (2-4-1 numret) och agenterna är oerhört korta och vägrar hjälpa till att öppna upp J-klass på flighter som passar oss bättre (t ex direktflygen som går till/från ARN).

Agent #1 vägrar att ens hjälpa till och säger direkt att det inte finns bonusplatser de datumen, får efter många om och men fråga rakt ut om det finns J-klass på de flighterna jag vill byta till och det bekräftar han. Agent #2 säger att han ska titta på det och säger att jag har missförstått det här med J-klass, det kan endast göras i undantagsfall och framförallt inte på resor till USA. Försöker fråga honom om vad som är kriterierna för att det ska räknas som undantagsfall, men det vägrar han svara ordentligt på.

Vad säger ni, ligga på och hoppas man får en bra agent som kan lösa det för oss, eller bita i det sura äpplet och acceptera ändringen?
Fortsätt ringa, förr eller senare lär en vettig person svara. Det du beskriver låter som att de hittar på egna regler för att bli av med samtalet.

Jag tror inte de kommer öppna upp revenue om det är mer än 14 dagar kvar till avgång. Hade SAS gjort ändring med flera dagar hade ni nog kunnat argumentera mer, men tror tyvärr inte ni kommer få bättre hjälp nu.
Det handlar inte om att man ska få J-klass på biljetten. Men finns det J kan sas frisälja denna, dvs den görs om till I-klass så man kan bokas om till award.

Inte helt lätt, dock inte omöjligt att hitta bonusplatser i premiumsegmentet idag så ni bör vara tacksamma för det ni har.
Man ska absolut inte vara tacksam för det man har. Det är SAS skyldighet att boka om enligt EU261/2004 reglerna när de ställer in flighterna. Som konsument ska man inte nöja sig med något sämre. SAS ställer in en av sina egna flighter på en biljett utfärdad av SAS. Då är det deras skyldighet att boka om till you något som kunden är nöjd med enligt reglerna i EU261/2004.
 

Carl

Medlem
@palmen jag utgick ifrån att MeddanSwe bokat en award eftersom han ringt 2-4-1 men så är kanske inte fallet. EU261/2004 är väl inte applicerbart då resan sker om ca 5-6 veckor?
 

palmen

Moderator
@palmen jag utgick ifrån att MeddanSwe bokat en award eftersom han ringt 2-4-1 men så är kanske inte fallet. EU261/2004 är väl inte applicerbart då resan sker om ca 5-6 veckor?
Jo, EU 261/2004 är applicerbart på resor oavsett hur de betalats. Det finns ett avsnitt för inställda flygningar, och detta gäller oavsett om man betalar med pengar eller poäng.
Det framgår väldigt tydligt vilka rättigheter man har för ombokning vid inställd flight, det spelar ingen roll när resan ställs in. Om det är en dag eller 10 månader innan har man rätt till samma typ av ombokning. Ställs det in när are avgång kan man dock också ha rätt till ersättning, men det är inte vad som diskuteras här.
 

AtleFlyg

Medlem
Nu ombokades mitt segment med A340n till dagen innan. Men ARN-CPH ör kvar dvs dagen efter…. kan dock inte resa dagen innan så måste ringa in och se vad de kan göra…
 

Carl

Medlem
Jo, EU 261/2004 är applicerbart på resor oavsett hur de betalats. Det finns ett avsnitt för inställda flygningar, och detta gäller oavsett om man betalar med pengar eller poäng.
Det framgår väldigt tydligt vilka rättigheter man har för ombokning vid inställd flight, det spelar ingen roll när resan ställs in. Om det är en dag eller 10 månader innan har man rätt till samma typ av ombokning. Ställs det in när are avgång kan man dock också ha rätt till ersättning, men det är inte vad som diskuteras här.

Fel av mig. Man har rätt att avboka om dom nya tiderna inte passar oavsett biljetttyp. Någon ersättning får man dock inte i det här fallet eftersom det är mer än 14 dagar kvar till resan.
 

Berglund

Medlem
Fel av mig. Man har rätt att avboka om dom nya tiderna inte passar oavsett biljetttyp.
Delvis rätt.
Utöver vad du säger har man också rätt att istället för avbokning välja att bli ombokad till likvärdig transport på tider som passar bättre. Flygbolaget är skyldiga att erbjuda detta alternativ.
Någon ersättning får man dock inte i det här fallet eftersom det är mer än 14 dagar kvar till resan.
Ersättning enligt 261/2004 är det väl bara du som har tagit upp i det här fallet? Ingen annan. Det är riktigt att ingen ersättning utgår om beskedet om det inställda/ändrade flyget kommer mer än 14 dagar före avfärd.
 

Homer

Medlem
Inget meddelande för mig heller , har resa till Tokyo i mitten på april och den har varit A340 ett bra tag nu

Jag har bokning CPH-HND under påsken (revenue). A340 rätt så länge. Ingen information från SAS. Som vanligt hävdar kundtjänst att flygningarna inte är officiellt inställda, alltså medges ingen ombokning!

Jag har inte fått något meddelande ännu, men nu står det inställd på min bokning, samma för en kompis som har en bokning en vecka senare (också i mars)
 
Toppen