Senaste nytt

Hur påverkas resande av Rysslands invasion av Ukraina?

Ryssarna kanske beslutar sig för att behålla dem utan att betala, de kan ju flyga inrikes och lappa ihop dem som
Kubanerna gjort med amerikanska 50-tals bilar i 70 år.

European Sanctions Could Strand Leased Planes in Russia - The New York Times
At stake is the fate of hundreds of planes worth an estimated $12 billion, according to Ishka,
a consulting firm that specializes in the aviation industry.
Those based in Ireland are particularly exposed, with $4 billion to $5 billion worth of
aircraft in Russia, it said.
The sanctions give companies leasing the planes until March 28 to terminate existing contracts,
the Irish government confirmed on Monday.

Aeroflot, Ural Airlines, S7 Group and Utair. As of February 2022, these carriers used nearly
500 Airbus, Boeing and Embraer aircraft.
The fleet of foreign liners in total is estimated at $12 billion.

Aeroflot tänker inte lämna tillbaka planen

Foreign aircraft will remain in Russia
03/03/2022
It was decided to leave foreign-made aircraft leased from European companies in Russia, a source in Aeroflot told FrequentFlyers.ru. This can be framed as a “requisition” of property, that is, a forced purchase of it in favor of the state, but in fact it will turn into nationalization due to the blocking of Russia’s gold and foreign exchange resources abroad, because it will be impossible to pay for the planes due to sanctions imposed by the European Union.


Иностранные самолёты останутся в России — FrequentFlyers.ru
 
Iran flyger fortfarande plan med 30+ år på nacken samt även sanktioner, så borde inte vara något problem de närmsta åren.


Sanktionerna lyftes ju under några år så de kanske bunkrade upp med reservdelar då, fast nu står många
tydligen på backen igen 50% of Iran’s Passenger Fleet Grounded by Technical Problems | Financial Tribune

Ryssarna kommer inte att behöva så många plan pga restriktionerna vart de får flyga, så de kan ju plocka reservdelar från en del plan
 
Japan Airlines Suspends BA Codeshares – London Air Travel
Japan Airlines will no longer carry codeshare passengers of BA and Finnair between Europe and Japan until at least Monday 28 March 2022.
This covers not only Japan Airlines flights from London to Tokyo Haneda, but also its flights from Frankfurt, Helsinki and Paris Charles de Gaulle.
In a statement released to Bloomberg, Japan Airlines says it has done this unilaterally to protect itself from carrying passengers of European codeshare partners. This is presumably a reference to the risk of being denied access to Russian airspace.



UPDATE 1-Japanese airlines JAL, ANA consider diverting routes around Russia | Reuters
TOKYO, March 2 (Reuters) - Japan Airlines Co Ltd (JAL) and All Nippon Airways, a subsidiary of ANA Holdings Inc, are considering routes that avoid Russia, following security concerns stemming from its invasion of Ukraine, the airlines said on Wednesday.
 
Iran flyger fortfarande plan med 30+ år på nacken samt även sanktioner, så borde inte vara något problem de närmsta åren.

Iran har sanktioner emot sig, men exakt vilka sanktioner har man? är dom som i Rysslands fall, relaterade till just flygindustrin?

Aeroflot ex, har sina underhåll i Tyskland till största delen, det och att man inte kommer få tag på reservdelar, samt flygstoppet är kanske hårdare sanktioner än dom Iran har? Förhoppningsvis!

Först en pandemi, sedan detta, Aeroflot kommer nog inte må så bra framöver.

 
Sanktionerna lyftes ju under några år så de kanske bunkrade upp med reservdelar då, fast nu står många
tydligen på backen igen 50% of Iran’s Passenger Fleet Grounded by Technical Problems | Financial Tribune

Ryssarna kommer inte att behöva så många plan pga restriktionerna vart de får flyga, så de kan ju plocka reservdelar från en del plan
Iran försökte bunkra då man beställde 200+ flygplan men endast 3st levererades innan sanktionerna trädde ikraft igen.

Irans sanktioner bör vara lättare då det finns regler om att planen ska vara minst 7år gamla samt haft 2 ägarbyten emellan åt. Just flygplanen som levereras till Iran brukar komma från ukrainska företag efter att det ukrainska bolaget köpt planet från exempelvis virgin atlantic/lufthansa (syftar på A340).
 
  • Gilla
Reactions: hco
Så tråkigt att dom inte hann flytta den innan, hade en lista på 3 maskiner som jag verkligen ville se, A225 & Airforce one & Ed force one, antar att den listan har krympt nu..

Nu har ett TV-team varit på plats och tagit närbilder
video här https://twitter.com/SavunmaSanayiST/status/1499637810134925320
edit: det är tydligen en rysk reporter
For those whos asking its russian state tv report, yes. The reporter claims that it was Ukrainian shelling that set the plane on fire,
and when heroic russian paratroopers landed there Ukrainian fighters “scarpered away"


FM_OCtCXIAI604k

FM_O7udWUAAz27k

225-3.jpg
 
Last edited:
Toppen