Senaste nytt

Hur påverkas resande av Rysslands invasion av Ukraina?

Ryska stridsflygplan kränkte svenskt luftrum - Försvarsmakten (forsvarsmakten.se)
På onsdagen kränkte fyra ryska stridsflyg svenskt luftrum. Flygvapnet genomförde en insats med Jas 39 Gripen ur incidentberedskapen och dokumenterade händelsen, i form av fotografering.

Då vet vi varför ryska flygvapnets insatser i Ukraina är blygsamma, de har flugit fel...
The Mysterious Case of the Missing Russian Air Force | Royal United Services Institute
Nu är jag inte orolig av mig men om jag skulle oroa mig för något så är det just att bli collateral damage pga. av att en rysk rote eller två befinner sig där de inte skall befinna sig med transpondrar avstängda.

Även USA har annonserat om stängning av luftrummet för ryska flyg, men de tar det steget längre än alla andra, om jag läser rätt...

https://notams.aim.faa.gov/notamSearch/createNotamPdf?download=true&transactionid=63620382

Jag tänker ffa på denna delen:

"...AND ALL AIRCRAFT, REGARDLESS OF THE STATE OF REGISTRY, OWNED, CHARTERED, LEASED, OPERATED OR CONTROLLED BY, FOR, OR FOR THE BENEFIT OF, A PERSON WHO IS A CITIZEN OF THE RUSSIAN FEDERATION..."

Undrar om den markerade delen även syftar på kommersiella passagerarflyg med ryska medborgare ombord? (Dvs inte enbart privatjet)
Nej, en enskild passagerare på ett kommersiellt linjeflyg uppfyller inte kriteriet "owned, chartered, leasad, operated or controlled by/for".
Det passar däremot in på situationen om privatjet hyrs in "via bulvan" (t.ex. ett företag registrerat i USA eller ett EU-land) för att transportera en rik ryss.

Nej, en enskild passagerare på ett kommersiellt linjeflyg uppfyller inte kriteriet "owned, chartered, leasad, operated or controlled by/for".
Det passar däremot in på situationen om privatjet hyrs in "via bulvan" (t.ex. ett företag registrerat i USA eller ett EU-land) för att transportera en rik ryss.
Det var väl delen om "or for the benefit of" som jag tänkte på i första hand. Men visst, det kanske är att dra det lite långt att applicera det på linjeflyg...

Irish aircraft to return home from Russia as sanctions bite | Newstalk

many companies that have leased planes to Russian carriers are now demanding their property is returned:
“This could happen within days,” journalist Jason Corcoran told Breakfast Business with Joe Lynam.
“The ban could be applied to future contracts and existing contracts. So in the later case the carriers will have to return all aircraft to the leasing companies within 30 days.
Another EU sanctions package is due to be made public on Friday. The situation is very fluid, so it could happen sooner.
Mr Corcoran, who has worked reported extensively from Russia over the past 15 years, said he expected larger companies would be more likely to comply with the order than smaller, regional airlines:

Ryssarna kanske beslutar sig för att behålla dem utan att betala, de kan ju flyga inrikes och lappa ihop dem som
Kubanerna gjort med amerikanska 50-tals bilar i 70 år.

European Sanctions Could Strand Leased Planes in Russia - The New York Times
At stake is the fate of hundreds of planes worth an estimated $12 billion, according to Ishka,
a consulting firm that specializes in the aviation industry.
Those based in Ireland are particularly exposed, with $4 billion to $5 billion worth of
aircraft in Russia, it said.
The sanctions give companies leasing the planes until March 28 to terminate existing contracts,
the Irish government confirmed on Monday.

Aeroflot, Ural Airlines, S7 Group and Utair. As of February 2022, these carriers used nearly
500 Airbus, Boeing and Embraer aircraft.
The fleet of foreign liners in total is estimated at $12 billion.

Last edited:
@Taggen @Homer

Det här är vad man kan kalla, mellan hopp och förtvivlan :(

Klarar sig "Mriya" , låt oss åka och se henne vart som helst om ni inte redan har sett den!

Det har dykt upp en ny videosnutt, ser inte ut som det är så mycket kvar

https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1499348790033240065

FM7GyheX0AMHfBm

FM7JwH0XsAEo_hs

Last edited:
Toppen