Senaste nytt

SAS Eurobonus + COOP medmera = SANT?

Kajsan

Medlem
Bor numera på liten ort med liten Coop som nyss börjat erbjuda Onlineköp. Stämde av med ägaren om vem som står för rabatten. Det gör butiken.

Inga problem från min sida med samvetet vid inköp i Coops egna butiker i närmaste städer - men 25% rabatt känns helt plötsligt hårt att ta till (när man för den egna saken gärna vill ha men (nog) kan leva utan). Oro finns att tappa den lokala butiken och att få 3-6 mil till närmaste välsorterade butik känns mindre frestande. Fortsätter nog ungefär som vanligt men lokalt utan att nyttja koden. Under pandemin med storinköp i stada har det varit suveränt, då sådant inte erbjudits lokalt.
 

intuition

Medlem
Coops online butik är lustig. Det är inte alls säkert att närmsta deltagande butik är den som levererar.
Jag har 1km till en stora Coop, men senaste leveransen kom från en annan stad, 3 mil bort.
 

LPC123

Medlem
Coops online butik är lustig. Det är inte alls säkert att närmsta deltagande butik är den som levererar.
Jag har 1km till en stora Coop, men senaste leveransen kom från en annan stad, 3 mil bort.
Men det väljer du väll själv innan köpet vilken butik du beställer ifrån? Så är det i alla fall om du ska hämta i skåp hos butiken.
Kolla det, ibland ändras det till en annan butik i närheten utan att man gjort något själv.
 

intuition

Medlem
Jag ser faktiskt ingen butiksväljare. Jag ser bara att mitt postnummer är inlagt, och att det finns ett schema med tillgängliga leveranstider. Och jag har aldrig handlat (fysiskt eller online) i butiken som levererade och har den inte heller inlagd som favorit eller så.

Så jag tror inte det är något jag kan påverka. Medan jag väntade på leveransen kollade jag körvägen för bilen. Den körde från den andra staden och levererade sedan på typ 20 platser lokalt häromkring.
 

marbe166

Medlem
Åtminstone tidigare har det varit så att beställer man hemleverans i Linköping så kommer varorna från Stockholm.
 

pswe

Medlem
Coopen har ju enklare att flytta runt volymer mellan enheter än ex ICA då allt är samma pengapåse och inga enskilda handlare.
Vissa enheter verkar nyttjas för e-handeln medans andra inte används alls för plockningen till hemkörning.
Malmö får leveranserna från StoraCoop i Landskrona.
Lite märkligt med tanke på kedjans gröna profil kan tyckas, men ytan och verkligheten behöver väl inte alltid hänga samman.
 

palmen

Moderator
Lite märkligt med tanke på kedjans gröna profil kan tyckas, men ytan och verkligheten behöver väl inte alltid hänga samman.
Det kan dock finnas miljövinster att göra om man kan centralisera vissa saker, varorna behöver ju komma till butik också tex, kan vara mindre påverkan då om Landskrona butiken ligger bättre till. Det är inte bara längden på transport från butik man behöver titta på.

Finns många aspekter att ta hänsyn till.
Säg att allt foder för hönor som producerar ägg importeras/tillverkas i Skåne. Det krävs 2kg foder för att få 1kg ägg. Vad är då bäst ur miljösynpunkt för folk i Umeå? Att köpa ägg som värpts i Skåne där foder finns och äggen sedan fraktats till Umeå? Eller är det bättre att köra upp fodret till Umeå som väger dubbelt så mycket som äggen för att få ägg som då värpts i Umeå och är "närproducerade"?
 

intuition

Medlem
...
Lite märkligt med tanke på kedjans gröna profil kan tyckas, men ytan och verkligheten behöver väl inte alltid hänga samman.
Jag var inne på precis samma tanke.

...
Finns många aspekter att ta hänsyn till.
...

Absolut. Men jag skulle tro att de flesta som vill handla "miljösmart" bara tänker på det de ser och reagerar nog negativt på att äggen de köper online av coop kommer från en annan stad. Jämförelsen som man gör blir att jämföra om man själv skulle åka och handla - då skulle man absolut inte åka till landskrona för att köpa samma "coop-ägg" som finns på hemorten.
 

samet

Medlem
Jag kan se "leveransbutiken" på hemkörningspriset. Lokala butiken 49kr, kör bara tis/tors. Väljer jag annan dag kostar det 99kr och kommer från butiken 2mil bort.
 
Toppen