Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Personligen har jag haft både och. När flera dokument skall kontrolleras tycker jag en bunt papper är smidigare än telefonen där det kan vara svårt att samla allt på ett smidigt vis. Många incheckningar är också underbemannade för närvarande och då tycker jag att man kan göra både sig själv och andra en tjänst genom att försöka hitta det effektivaste upplägget, även om det känns lite Sällskapsresan med papperskopior på allt nedstoppat i väskan.
Jo, i och för sig. Nu fick vi våra reseintyg på mail ikväll och vi har ingen skrivare. Har dock sett till att alla i familjen har intyget och covid-beviset klara i sina telefoner. Vi får hoppas på det bästa.

Var säljs de för 100kr? Jag vet folk som fått det gratis både vid incheck i Stockholm (det var iofs ett tag sedan), och vid gate i Köpenhamn när det handlar om sas...
I Oslo hade SAS hittat en ny affärsmöjlighet och sålde dessa för 100 NOK stycket till nöjda kunder som glatt slantade upp, i alla fall när jag var där för transfer i januari.

Är det någon som blivit nekad när man bara har det digitalt?
Inte vid checkin, men man tar ju alltid en risk vid ankomst. Om man blir uttagen för kontroll vid gränsen i USA och telefonen är död så är det tack och hej. Dessutom är det, rent formellt, förbjudet att använda mobiltelefoner i terminalen innan man passerat gränsen.

Personligen har jag haft både och. När flera dokument skall kontrolleras tycker jag en bunt papper är smidigare än telefonen där det kan vara svårt att samla allt på ett smidigt vis. Många incheckningar är också underbemannade för närvarande och då tycker jag att man kan göra både sig själv och andra en tjänst genom att försöka hitta det effektivaste upplägget, även om det känns lite Sällskapsresan med papperskopior på allt nedstoppat i väskan.

Det tar sån jävla tid när folk ska fippla på sina telefoner och få fram dokument i någon hall som har noll täckning. Sist ville dessutom incheckningen se biljetten för vidare resa. Med pappren utskrivna kunde jag leta fram bekräftelsen medan han kollade vaccingrejerna. Med en mobil hade jag varit tvungen att vänta.
Plus att de hanterar så mycket skit från andras resenärers händer utan att sprita emellan så jag vill helst inte ge dem grejer som jag sen sätter upp i mitt ansikte.

I Oslo hade SAS hittat en ny affärsmöjlighet och sålde dessa för 100 NOK stycket till nöjda kunder som glatt slantade upp, i alla fall när jag var där för transfer i januari.

#sasforward

Inte vid checkin, men man tar ju alltid en risk vid ankomst. Om man blir uttagen för kontroll vid gränsen i USA och telefonen är död så är det tack och hej. Dessutom är det, rent formellt, förbjudet att använda mobiltelefoner i terminalen innan man passerat gränsen.

Papper till gränskontrollen är alltid att föredra. Kontrollanterna blir inte så vänligt inställda om man börjar fippla med mobilerna där.

På CPH hade de kopior av CDC-formuläret som de delade ut till folk som inte hade med sig egna i businessincheckningen härom veckan.

Även här brukar jag alltid ha utskrifter av allt reserelaterat som backup. Brukar gå snabbare och enklare tycker jag.

Telefoner kan bli tappade, stulna eller av annan anledning inte fungera. Brukar dock även ha allt nedladdat på telefonen. Vid restaurangbesök i t.ex. USA så visar jag t.ex. enbart telefonen om de frågar efter intyg på vaccinering.

CDC to significantly ease pandemic mask guidelines Friday | AP News
The Centers for Disease Control and Prevention on Friday will announce a change to the metrics it uses to determine whether to recommend face coverings, shifting from looking at COVID-19 case counts to a more holistic view of risk from the coronavirus to a community.

It was not immediately clear how the new CDC guidance would affect U.S. federal mandates requiring face coverings on public transportation.

Toppen