Senaste nytt

Ny mer dynamisk EuroBonus-intjäning på SAS från 1 mars 2022

Håller med @Tomas E här, just timing känns lite sådär och verkligen att gå från ytterlighet till ytterlighet, x4 under senhösten och börjat på året i gamla poängtabellen så det fanns guld/diamant möjligheter överallt, till att ny strypa på korsen och tvärsen… lite B minst sagt.
Nåväl, min approach förblir, kreditkorten sedan en betald longhaul i F med nåt bolag så är saken klar oavsett men generellt tycker jag det är dåligt.

Frågan är om de ens var tittat på status när de kommit fram till ändringen.

4x kampanjer har gällt rens status poäng. "gratis poängen" man fått pga tidigare status likaså.

Status poäng är inte något dom hamnar på sas balansräkning. Det gör däremot extra poäng och därmed också baspoäng.

Och det är baspoäng man dragit ner på. Min gissning är att man gjort det för ett dra ner på den delen som landar mot balansen och inte den delen som landar mot status.

Status kostar såklart en del det också. Men det är till stört andel indirekta kostnader.

Jag försökte pussla ihop nya poängtabellen baserat på poängintjäningen som visas under bokningsprocessen.

Notera att tabellen är fortfarande inte uppdaterat på webbsidan, och det finns saker som fortfarande saknas (t.ex visas ingen intjäning just nu för bokningsklass Z), så det är inte garanterat att slutgiltiga intjäningen kommer se ut så här.

Jag hann inte gå igenom alla kombinationer av alla interkontinentala rutter och alla bokningsklasser, men intjäningen för SAS Plus Pro verkar ha gått ner (t.ex. 7500 → 7000 för Chicago och 6000 → 5000 för New York), så att den ligger lägre än SAS Business Smart, medan andra klasser verkar inte vara påverkade av förändringar.

Jag uppdaterar tabellen med de också när jag har tid.

Eurobonus - potential new earnings 2022.PNG

Tack för engagemanget!

Detta var inte så illa, gillar att enbart light får 100p intjäning. Vad gäller Plus differentierar de och genom att ofta boka Pro verkar jag snitta samma poängintjäning framöver med mitt resemönster. Kanske även fler fördelar med Pro?

Nu är jag färdig med poängtabellen för interkontinentala rutter.

Intjäningen för SAS Plus Pro verkar gå ner på alla rutter, och Business Pro i klass "Z" verkar gå upp.
Andra bokningsklasser verkar inte vara påverkade.

Har inte hittat någon biljett i bokningsklass T eller O just nu på interkontinentala rutter, så vet inte hur deras intjäning kommer att ändras...

Eurobonus - potential new earnings - Intercontinental 2022.PNG

Skulle tydligen börja gälla 1:a mars?

“Det er rigtigt at vi fra 1. marts 2022 gennemfører en ændring i optjeningen af EuroBonus-point på SAS-flyvninger, men dette er definitivt ikke en devaluering. V reducerer rigtigt nok optjeningen på enkelte bookingklasse, men øger også optjeningen på andre bookingklasser.”

“Vi laver denne ændring for at sikre at pointoptjeningen bedre reflekterer hvad kunderne betaler for billetten. Flertallet af medlemmerne som berøres af denne ændring kommer bedre ud. Vi kommer derudover til at lægge den nye tabel på hjemmesiden 1. marts”

I starten fandt vi flere ændringer, som dog efterfølgende er forsvundet fra hjemmesiden igen. SAS har i løbet af eftermiddagen igår fjernet hvor mange point man optjener for returrejserne i marts fra hjemmesiden.

SAS ændrer på EuroBonus-optjeningen fra 1. marts 2022. - FinalCall.travel Danmark

Nu är jag färdig med poängtabellen för interkontinentala rutter.

Intjäningen för SAS Plus Pro verkar gå ner på alla rutter, och Business Pro i klass "Z" verkar gå upp.
Andra bokningsklasser verkar inte vara påverkade.

Har inte hittat någon biljett i bokningsklass T eller O just nu på interkontinentala rutter, så vet inte hur deras intjäning kommer att ändras...

Visa bifogad bild 126545
Plus smart på longhaul ändras alltså inte. Då är ju EBG hemma med en sådan resa även nästa år.
För egen del så kommer detta knappt påverka mig alls. Men blir alltid lite storm i vattenglas. De som är sas bästa kunder och betalar för dyra biljetter kommer ju tjäna på detta. De som alltid reser på billigast möjliga kommer förlora på det, men de reser sällan för poängen skull ändå.
För oss poängjägare så är det egentligen bara billig plus i Europa som blir avsevärt sämre, men det är bara att anpassa sig och lägga om resande till något som passar bättre för poängen. Lite som när gamla EU3 zonen försvann som hade extrem utdelning i billig plus, vi överlevde det och hittade nya vägar, vilket vi lär göra nu också.

De som alltid reser på billigast möjliga kommer förlora på det, men de reser sällan för poängen skull ändå.

Fast stämmer det? De som reser billigast möjligt reser väl i Go Light (oförändrat) eller Go Smart (oförändrat/ högre intjäning)? Det är ju på Plus som det verkar slå - och det ser ut som att det är ett steg mot att bli mer revenue-baserat, då Plus-biljetter kan variera rätt ordentligt i pris baserat på bokningsklass.

Toppen