Senaste nytt

Hur skulle ni boka resa för att maximera kreditkort?

Hej!

Jag är ny på det här och skulle behöva lite tips och råd. Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn, (3,5 och 1,5 år). Vi vill göra en resa till värmen (Sydeuropa eller Kanarieöarna) i mitten av maj, ca 1 vecka-10 dagar. Vi har ett Amex platinum och ett SAS MC premium. Hur skulle ni boka resan för att få ut mest av korten?

Hej!

Jag är ny på det här och skulle behöva lite tips och råd. Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn, (3,5 och 1,5 år). Vi vill göra en resa till värmen (Sydeuropa eller Kanarieöarna) i mitten av maj, ca 1 vecka-10 dagar. Vi har ett Amex platinum och ett SAS MC premium. Hur skulle ni boka resan för att få ut mest av korten?
Med tanke på det något skakiga läget finansiellt för SAS och de fördelaktigare reseförsäkringarna med AMEX Platinum hade jag använt det kortet. Fördelarna med MR poäng hos AMEX är att dessa inte är låsta till något företag utifall företaget ex. skulle hamna i en prekär ekonomiskt situation och mina insamlade poäng försvinner i en ev. konkurs eller att poängen devalveras kraftigt som ett led att undvika konkurs.

För egen del när sommarens flyg bokades om betalades dessa med Platinum istället för SAS brandade AMEX kortet.

Resa och hotell på Platinum, resten kan jag jaga optimering på.
Skulle jag börja avvika från det så är det ganska lätt att lista ur var och när det kommer knasa på resan..

Ja men det är så pass lite extra i förhållande till försäkringarna så för de allra flesta är inte de få extra poängen värda risken att inte kvalificera för Amex Platinums reseförsäkring.

This!

Extrapoängen är sekundärt. Det är så ytterst lite mer och märks knappt på marginalen när man summerar året.

Försäkringen däremot - den är guld värd. Trygghet över minimal extraintjäning alla dagar i veckan.

Hur ofta har ni behövt den försäkringen? Jag har nog aldrig råkat ut för att mitt bagage varit försenat etc

Är det inte så att Amex Plat ger x3 på spend i utländsk valuta? Är det bäst att använda det kortet så mycket som möjligt på plats?

Toppen