Senaste nytt

Förfallodatum - Point Sharing - Diamond

Jean-Pierre

Medlem
Hej, jag är nybliven Diamond, har en ganska hygglig poängpool och en point sharing-grupp med mina familjemedlemmar.

Jag passade på att toppa upp från Gold till Diamond i och med 4x-kampanjen, främst drivet av att få nytt fräscht förfallodatum +5år för poängen, när jag troligtvis ramlar ned tillbaka till Guld nästa år.

Men jag trodde att den ordning som används är de poäng i poolen som först förfaller. Fast istället verkar det vara de poäng som först tjänats in. Normalt sett är det väl samma sak, men i mitt fall innebär det att mina "äldsta" poäng, som just nu inte förfaller (Diamond), används före min sambos poäng, som är förvisso är yngre men som har ett förfallodatum.

Under SAS FAQ: "När poäng används för ett inköp kommer de poäng på kontot som tjänades in först att användas."

Jag skulle givetvis föredra att min sambos poäng med förfallodatum används först eftersom de förfaller först.

Ett sätt att kringgå det skulle vara att:
  1. Använd mina äldsta poäng (inget utgångsdatum) för dummybokning av SAS-awards.
  2. Använd därefter sambons poäng (utgår xx-xx-xx) för riktiga bokningar som jag avser använda.
  3. ... avboka därefter 1:ans bokningar, poängen läggs tillbaka till mitt konto/poolen. Eftersom dessa poäng är kopplade till mitt konto så har de fortsatt inget förfallodatum / 5 års giltghet när jag trillar ned till Guld.
Tänker jag rätt?
Ett alternativ skulle vara att splitta upp poängpoolen och använda sambons poängkonto för bokningar tills de är mer eller mindre slut. En nackdel är dock att jag inte kan använda min FlyPremium eller Amex 2-4-1, som ju ligger på mitt konto.

Poängordning.JPG
 

Thornado

Medlem
Ett sätt att kringgå det skulle vara att:
  1. Använd mina äldsta poäng (inget utgångsdatum) för dummybokning av SAS-awards.
  2. Använd därefter sambons poäng (utgår xx-xx-xx) för riktiga bokningar som jag avser använda.
  3. ... avboka därefter 1:ans bokningar, poängen läggs tillbaka till mitt konto/poolen. Eftersom dessa poäng är kopplade till mitt konto så har de fortsatt inget förfallodatum / 5 års giltghet när jag trillar ned till Guld.
Tänker jag rätt?

Ja, detta är det bästa/enda sättet att uppnå önskat resultat.
 

Jean-Pierre

Medlem
Ett alternativ skulle vara att splitta upp poängpoolen och använda sambons poängkonto för bokningar tills de är mer eller mindre slut. En nackdel är dock att jag inte kan använda min FlyPremium eller Amex 2-4-1, som ju ligger på mitt konto.

Du behöver inte vara med i samma Point-Share grupp för att kunna nyttja FlyPremium.
Men det är jag som har FlyPremium och 2-4-1:s, så de kan inte längre appliceras om jag kastar ut min sambo ur Point sharing-gruppen, i syfte att bränna hennes poäng först. För att använda de poängen kommer ju bokningar ske från hennes konto, m.a.o. ingen FlyPremium eller 2-4-1.
 
Antar att med den nyliga förändringen kan det bli knepigare att göra på detta sätt då det inte längre är gratis att avboka dummy-bokningen.

Jag undrar dessutom över hur den där tabellen verkligen stämmer.
Jag har en screenshot från augusti där man kunde se hur det skulle dras. Men nu när jag tittar på tabellen så framgår det att det måste dragits från rad två (medlem) innan rad ett (jag, diamant) tömts. Hur går det egentligen ihop?
Kan det vara så att poängen dras i den ordning de tjänats in datumvis, men tabellen grupperar det årsvis (för att lista utgångsdatum)?
 
Jag märkte något märkligt nu. Sedan månadsskiftet gled jag tillbaka ned på guld igen. Nu när jag tittar på vad som går ut så står det att alla poäng nu kommer gå ut i 2027 istället. Både som utgående, men också som i vilken ordning de kommer att tas. Kanske konverterades i och med nedgraderingen.
Om det är så är det ju lite märkligt att det blir bättre att ramla ned än att vara kvar. I december (när jag fortfarande var diamant) förföll några poäng från en av medlemmarna.
 
Toppen