Senaste nytt

Dubbla poäng med SAS MC 11-13 Februari 2022

Att köpa en resa genom SAS ger ju mest poäng men vet ni om man kan köpa en random resa som är återbetalbar (business class) och avboka / omvandla pengarna till voucher?

Att köpa business class under kampanjen för att få fler poäng och därefter, enligt plan, avboka är ett beteende som kreditkortsföretagen beivrar och som kan leda till att kontot stängs. Detta är även ett publikt forum där jag är säker på att anställda på respektive kreditkortsföretag har koll, och du skriver under ditt fullständiga namn. Många fel på samma gång. :)

Råder dig att avstå från sådana tankar och köra på legitim spend.

Att köpa en resa genom SAS ger ju mest poäng men vet ni om man kan köpa en random resa som är återbetalbar (business class) och avboka / omvandla pengarna till voucher?

Voucher för frivillig avbokning får du bara för resor bokade före 12:e oktober

“Effective 12OCT21, the COVID19-voucher for customer voluntary cancelation on non canceled flights,
and Postponed rebooking for non canceled and canceled flights, will not be offered on bookings made 12OCT21 and forward.
The Covid19-voucher for canceled flights will still be offered after 12OCT21.

Customers who have booked their ticket 11OCT21 and earlier will still be offered the Covid19-voucher/Postponed rebooking option if they voluntary cancel their flight.”

Uppdaterad information från SAS om bonusresor, voucher, status mm... | Sida 8 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Funkar hur bra som helst. Det är transaktionsdatumet som är avgörande, så du kan betala via Billhop/Betalo också under lördagen och söndagen och få alla extrapoäng :)

På Billhop får jag följande:

"Betalningar med Visa och MasterCard betalas ut efter 2 bankdagar. Det uppdaterade betaldatumet blir 2022-02-15."

Jag antar däremot att detta ej påverkar transaktionsdatumet?

Man lär sig något nytt varje gång. Hade gjort stora inköp på IKEA men sedan lämnat tillbaka en av artiklarna och fått refund vilket gör att jag inte kan flytta den transaktionen :( Surt att gå miste om 10k spend där för en retur på 500kr, skulle väntat med returen helt enkelt.

Nej, varför skulle det göra det?

Har helt enkelt inte tillräcklig vana av denna typ av tjänst vid dessa kampanjer för att känna mig helt säker på att allt går som det ska, så som i så mycket annat så bekräftar man den infon via detta forum.

Som tillägg är Billhops nedtecknade instruktioner för denna typ av fråga lite undermålig och man hänvidar främst till en chat.

Att köpa business class under kampanjen för att få fler poäng och därefter, enligt plan, avboka är ett beteende som kreditkortsföretagen beivrar och som kan leda till att kontot stängs. Detta är även ett publikt forum där jag är säker på att anställda på respektive kreditkortsföretag har koll, och du skriver under ditt fullständiga namn. Många fel på samma gång. :)

Råder dig att avstå från sådana tankar och köra på legitim spend.
Alltså, jag förstår att man inte vill råda folk på ett öppet forum att missbruka ett system.
Men att köp av SAS-biljetter inte skulle vara en legitim transkation känns lite udda. Man ska alltså undvika att köpa sas-biljetter med ett SAS-brandat kort under en SAS-kampanj som ger dubbla poäng och 50p/100kr just på SAS-biljetter utifall man någon gång i framtiden tror att man eventuellt behöver använda sig av räten till återbetalning som ingår i biljettpriset?
Nja, tror nog att jag trots allt kommer att kolla lite på SAS-biljetter den här helgen och kanske till och med boka med SAS om jag ser bra priser på någon av mina tänkta destinationer, trots att det inte är "legitimt"...

Alltså, jag förstår att man inte vill råda folk på ett öppet forum att missbruka ett system.
Men att köp av SAS-biljetter inte skulle vara en legitim transkation känns lite udda. Man ska alltså undvika att köpa sas-biljetter med ett SAS-brandat kort under en SAS-kampanj som ger dubbla poäng och 50p/100kr just på SAS-biljetter utifall man någon gång i framtiden tror att man eventuellt behöver använda sig av räten till återbetalning som ingår i biljettpriset?
Nja, tror nog att jag trots allt kommer att kolla lite på SAS-biljetter den här helgen och kanske till och med boka med SAS om jag ser bra priser på någon av mina tänkta destinationer, trots att det inte är "legitimt"...

Nästan alla köp kan vara legitima eller icke legitima. Det handlar inte om vad man köper, utan vad ens syfte är med köpet. Jag kan köpa en fastighet för ett legitimt syfte, eller för att tvätta pengar - enbart kontoutdraget i sig säger inte vad mitt syfte var. Och legitim/icke-legitim kan vara enligt lag, eller, i det här fallet, vad kreditkortsföretaget anser. Som du ser i mitt tidigare inlägg handlar mitt svar om vad syftet med transaktionen var, inte vad man planerar att köpa. Detsamma gäller det råd jag ger.

Tillägg: F.ö. gagnar det alla att snabbt avråda denna typ av solklara frågor på detta forum. Behöver man fråga, då bör man avstå, för sin egen skull men också för alla andra medlemmar här som kanske har "smartare" metoder. En ökad andel "dumma" försök att få extra poäng innebär att de "smarta" sätt som finns nu kan bli mycket svårare i framtiden. Det märker man redan nu på vissa kreditföretag som har utökad AML/KYC och som i vissa fall låst pengar. Därför tror jag också att de flesta här låter bli att starta en diskussion när någon av medlemmarna ger ett sånt svar som jag gav - ingen vinner på en sådan diskussion.

Last edited:
Toppen