Senaste nytt

Flytt av Amex kort från Sverige till USA?

Senator

Moderator
Innovation och företagande inom FinTech, ja.

Men nyttjandegraden av dessa inovationer, speciellt på B2C-marknaden är oroväckande lågt, och har alltid varit.

Nu är det här OT men det skulle vara intressant att se hur betalningar i USA fördelas mellan cash, kort, nya ”FinTech”, och checkar. Vänta nu, man kanske kan googla det?

OT II: är på gymmet så det blir i så fall senare.
 

joakgarp

Medlem

joakgarp

Medlem
Nu är det här OT men det skulle vara intressant att se hur betalningar i USA fördelas mellan cash, kort, nya ”FinTech”, och checkar. Vänta nu, man kanske kan googla det?

OT II: är på gymmet så det blir i så fall senare.
Finns liknande tjänster som swish i USA som är väldigt populära och storbanker stödjer digital checkar med nu för tiden. En motsvarighet till Swish är något som kallas för Zelle.
Hos min bank Charles Schwab så fungerar allt i princip som här hemma i Svea tycker jag.
Att skriva ut checkar lär nog inom kort försvinna helt och hållet med dessa nya fintech-tjänster som har kommit på senare år.
 

mha321

Medlem
Finns liknande tjänster som swish i USA som är väldigt populära och storbanker stödjer digital checkar med nu för tiden. En motsvarighet till Swish är något som kallas för Zelle.
Hos min bank Charles Schwab så fungerar allt i princip som här hemma i Svea tycker jag.
Att skriva ut checkar lär nog inom kort försvinna helt och hållet med dessa nya fintech-tjänster som har kommit på senare år.

"Problemet" ligger väl just i b2c. Det är inte många affärer och restauranger och liknande som tar emot betalningar via de nya fintech lösningarna (vilket i sig är en rätt usel term, eftetsom kreditkort I allra högsta grad är fintech). Det normala är att en I sällskapet betalar med kort och resten venmoar över pengar (eller valfri annan lösning) till den, enligt min erfarenhet.

Däremot finns det många bra lösningar för person till person, eller online.

Men det är dåligt med motsvarighet till "betala med swish I butik" som vi har här. Men det är ju inte något man vill använda ändå - inget skydd och inga poäng!

Checkar kommer nog leva kvar en god stund där borta. Men numera kan man ju fota checken i en app och lösa in den direkt viket minskar risken rejält.
 
Det är också indikativt för hur chip and pin a används i USA. När du har ett kort med chip and pin så används normalt chip and sign överallt utom just kontantuttag, där används pin...
Ursäkta lite OT fortfarande, men hur ska chip+sign i USA egentligen fungera med kort utan namnteckning på baksidan? Nu har jag både Visa och MC utan fält för namnteckning, exv SAS EuroBonus MC Premium.
 

mha321

Medlem
Ursäkta lite OT fortfarande, men hur ska chip+sign i USA egentligen fungera med kort utan namnteckning på baksidan? Nu har jag både Visa och MC utan fält för namnteckning, exv SAS EuroBonus MC Premium.
I teorin kan handlaren nog helt enkelt vägra ta emot det kortet eftersom de inte kan validera signaturen.

I praktiken kommer de säkert verifiera den signaturen precis lika mycket som de gör på lokala kort som har signatur på baksidan - nämligen inte alls.
 
Toppen