Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Senator

Moderator
Du nämner Kalifornien lite luddigt. Vad jag förstår det som så är det ingen vaccinations plikt på restauranger etc. för barn under 12 år. På större inomhus event går det väl dessutom bra med negativt covid-test om du inte är vaccinerad?

Jag nämner just Kalifornien för att det finns en del regler på county och city nivå så det blir rätt rörigt att hålla reda på. Jag har själv ingen översikt vad som gäller i delstaten och populära turistmål.
 

Tomas E

Medlem
Finns det någon möjlighet i dagsläget att vaccinera en 10-åring i Sverige? Jag vet att det inte finns någon allmän vaccinering, men om man verkligen vill, och inte har några problem att betala för sig?
Bara om barnet är i en riskgrupp
Min bild är att covid-vaccin enbart finns tillgängligt inom ramen för det nationella vaccinationsprogrammet, som får det från en gemensam EU-upphandling. Doser som inte behövs inom ramen för detta behovs styrs av EU över till Covax, för vaccination i u-länder. Och inom det svenska nationella vaccinationsprogrammet gäller i nuläget ålder 12+ såvida barnet inte ingår i en riskgrupp.

Kostnaden för skattebetalarna är för övrigt ca 400 kr per dos. Pfizer och Moderna tar sådär 10-15 euro per dos (siffrorna var hemliga men läckte ut) och regionerna får 275 kr per dos av staten för att sköta själva vaccinationen.
 

Mert

Ny medlem
Hej!

Jag och en kompis planerar att åka till Hawaii med en kort mellanlandning i LA (några dagar), innan vi flyger vidare till Hawaii via LA. Har försökt läsa på lite. Verkar dock lite rörigt, speciellt inresan till Hawaii när man väl landat i LA och sedan flyger vidare. Någon som har gjort samma/liknande resa och kan dela med sig av erfarenheter kring vaccinbevis etc?
 

MrRob

Medlem
Hej!

Jag och en kompis planerar att åka till Hawaii med en kort mellanlandning i LA (några dagar), innan vi flyger vidare till Hawaii via LA. Har försökt läsa på lite. Verkar dock lite rörigt, speciellt inresan till Hawaii när man väl landat i LA och sedan flyger vidare. Någon som har gjort samma/liknande resa och kan dela med sig av erfarenheter kring vaccinbevis etc?

Ni behöver följa Hawaiis Safe Travel-program när ni flyger mellan LAX och HNL. Från Europa till LAX gäller (just nu) ESTA+CDC-formulär+vaccinbevis och antigen Antigen eller PCR-test för de flesta.

Flyger själv till Hawaii i morgon, dock via YVR så vi slipper Safe Travel-programmet.
 
Hej!

Jag och en kompis planerar att åka till Hawaii med en kort mellanlandning i LA (några dagar), innan vi flyger vidare till Hawaii via LA. Har försökt läsa på lite. Verkar dock lite rörigt, speciellt inresan till Hawaii när man väl landat i LA och sedan flyger vidare. Någon som har gjort samma/liknande resa och kan dela med sig av erfarenheter kring vaccinbevis etc?
När du skriver planerar så känns det som en tid fram och då kan allt ändras. Jag hade bokat och börjat följa vad som gäller två veckor innan avresa.
 
Toppen