Känns svårt att gardera sig mot en incheckningsagent som vaknat på fel sida...
Jo absolut, men du skrev i starten att du inte ville hamna i en diskussion vid checkin.
Tyvärr är det lätt hänt trots att man har rätt.
Känns svårt att gardera sig mot en incheckningsagent som vaknat på fel sida...
Få nog fundera på en backup plan i så fall. Tack att du lyfter riskenJo absolut, men du skrev i starten att du inte ville hamna i en diskussion vid checkin.
Tyvärr är det lätt hänt trots att man har rätt.
Backup plan är nog alltid densamma i dessa lägen. Betala glatt för övervikten, spara kvitto, begär kompensation från flygbolaget i efterskott.Få nog fundera på en backup plan i så fall. Tack att du lyfter risken
Ja, ibland kan det bli galet. Men kan du bara visa, t.e.x. genom fysiskt EBG-kort, att du har status, så skall det inte vara något problem att ta med 20 kg extra. Sedan kan de ha andra idéer, t.e.x. att man trots transfer med samma bolag måste hämta ut bagaget i Istanbul och checka in på nytt (vilket är helt galet - har hänt mig), men då får du stå på dig och be incheckningsagenten kolla upp det. Har alltid löst sig hittills. Kul att du flyger med Turkish! Enligt mitt tycke bra bolag. Och trevlig lounge i Istanbul.Känns svårt att gardera sig mot en incheckningsagent som vaknat på fel sida...
Jag har det fysiska kortet och hade nytta av det senast i Singapore och kunde checka in via business incheckning och få boarding pass validerad för access till SilverKris lounge.Men kan du bara visa, t.e.x. genom fysiskt EBG-kort, att du har status, så skall det inte vara något problem att ta med 20 kg extra.
Tack för tipset! Både min fru och jag se fram emot att resa med Turkish business, dreamliner på väg ned och 777-300ER på väg tillbaka, samt att besöka loungen på IST, då vi har 6h mellan flygen på nedvägen och hoppas på att det mesta är tillbaka till det normala när vi ska resa om ett par veckor.Kul att du flyger med Turkish! Enligt mitt tycke bra bolag. Och trevlig lounge i Istanbul.
Jaha, det visste jag inte att man kan göra?Backup plan är nog alltid densamma i dessa lägen. Betala glatt för övervikten, spara kvitto, begär kompensation från flygbolaget i efterskott.
Jaha, det visste jag inte att man kan göra?
Jag vet om att man kan betala sig för en eventuell övervikt. Det som jag inte visste om är att kräva flygbolagen på ersättning i efterhand kring extra väskan som man är berättigad till som EBG.Jag har i vart fall aldrig varit med om att ett flygbolag inte varit villig att sälja övervikt-kilon (på ett regulärt jetplan, alltså, på något litet enpropellersplan kan det så klart vara andra regler). Någonstans går så klart en gräns där flyget inte kan ta mer vikt, men givet hur lukrativt det är så skulle jag *tro* att de då hellre tar mitt bagage och låter någon billig cargo gå med nästa flyg istället...
Däremot har jag varit med om att man vägrat ifall en enstaka väska väger för mycket. Har väl att göra med regler för hur mycket bagagepersonalen får lyfta, gissar jag. Så om man ska transportera bly, så ska man tänka på att fördela det på flera väskor.