Senaste nytt

Thailands krav/regler för inresa under pandemin

Har några frågor inför en långhelg i BKK under februari månad.
Har jobbat i Thailand, men det var långt innan pandemin, så är inte uppdaterad på det senaste.

Söker tips på hotell i BKK, med centralt läge och pool. Budget 1000-5000 kr/natt. Tänkte eventuellt testa ett GHA-anslutet hotell (är tydligen platinum utan att veta hur). Så ännu bättre om någon har något bra tips där.

Tar gärna emot tips på restauranger som är öppna, både fine dining och hål i väggen med centralt läge (Thaimat).

Om jag läst på rätt räcker detta för en långhelg (färre än fem nätter):
Vaccinationsbevis
PCR-test
Hotellbokning med SHA Extra plus
Karantän på hotellet till provsvar kommer. Har inte riktigt förstått var detta test tas. Inte på flygplatsen, måste det bokas innan?
Dokument från försäkringsbolag som täcker covid
Vara förberedd på fel testsvar...
Missat något?

Har jobbat i Thailand, men det var långt innan pandemin, så är inte uppdaterad på det senaste.

Söker tips på hotell i BKK, med centralt läge och pool. Budget 1000-5000 kr/natt. Tänkte eventuellt testa ett GHA-anslutet hotell (är tydligen platinum utan att veta hur). Så ännu bättre om någon har något bra tips där.

Tar gärna emot tips på restauranger som är öppna, både fine dining och hål i väggen med centralt läge (Thaimat).

Vaccinationsbevis
PCR-test
Karantän på hotellet till provsvar kommer. Har inte riktigt förstått var detta test tas. Inte på flygplatsen, måste det bokas innan?
Missat något?

PCR-test på plats bokas, och betalas i förskott, genom hotellet. Då ingår transfer från flygplatsen till hotellet via provtagningen.

Denna bokning, vaccinpass, försäkringsdokument, flygbokning och eventuellt något mer krävs för att ansöka om Thailand Pass.

När allt är klart så se till att ha papperskopior på samtliga dokument, underlättar mycket.

Vaccinationsbevis
PCR-test
Missat något?
Jag skulle nog inte resa till Thailand för en "långhelg" nu. Risken är stor att du testar positivt där nu när omikron sprids så lätt utan symptom och då fastnar du i karantän.

Jag skulle nog inte resa till Thailand för en "långhelg" nu. Risken är stor att du testar positivt där nu när omikron sprids så lätt utan symptom och då fastnar du i karantän.

Långhelg är ju säkrare än att behöva ta test 2. PCR i Sverige och vid landning bör ju vara lugnt.
Värre är om man kör med dubbla test i Thailand och har varit ute på party i 4 dagar.

Tack @mackan33

Tack @Cristoffer Cedergren för din omtanke, det uppskattas!
Jag har rest till krigszoner på semester och är fullt medveten om alla risker. Nödvändighet och vad andra tycker behöver vi inte diskutera.
I Thailand bedömer jag att den största risken är trafikolyckor.
Gött, läste nån här som fått betala 85 000 kr för karantänhotellet så bra att ha lite extra stålar på ett konto ifall att

Gött, läste nån här som fått betala 85 000 kr för karantänhotellet så bra att ha lite extra stålar på ett konto ifall att

Det måste vara jobbigt att leva och se död och problem bakom varje hörn.

Heja AMEX
Gäller min försäkring om jag får coronavirus när jag är på semester?

Så länge du inte har rest mot medicinsk avrådan eller mot avrådan från regeringen, kommer du att vara försäkrad om du blir sjuk när du är på semester och kommer att ha täckning för dina sjukvårdskostnader utomlands, i enlighet med villkoren för medicinska täckning. Om detta skulle inträffa kan du få vägledning genom att kontakta ditt team för medicinsk assistans dygnet runt genom att ringa numret på baksidan av ditt kort.

Måste jag betala för rummet om jag sätts i karantän på ett hotell?

Om du måste stanna på ditt hotell på läkares inrådan i minst 48 timmar kommer försäkringsgivaren

att betala för rummet upp till den gräns som anges i försäkringsvillkoren. Om du på förhand betalat för utflykter eller aktiviteter som du inte kan delta i på grund av att du är försatt i karantän, kommer de ersätta dig för det, upp till den gräns som anges i försäkringsvillkoren.

Försäkringsgivaren kommer inte betala kostnader då hotellet eller utflyktsleverantören har ett avtal på plats för att tillhandahålla en återbetalning eller kredit för framtida användning

OT – men OBS att det från 10 Februari går att resa till Filippinerna om man är vaccinerat och har negativ PCR test hemifrån. Kanske ett intressant alternativ, finns många riktig fina ställen där.

Toppen