Anna Maria Island som ligger 1 timme norrut med bil, lite mer pittoreskt. Fin sandstrand även där, lite mer ”oförstört”. Siesta Key har fått ett rejält lyft efter ombyggnationen för några år sedan och många fler parkeringsplatser. Sista veckan i Februari börjar spring break om jag inte har fel och Siesta Key får då en lite annan prägel. Skulle det bli för mycket folk på Siesta Key finns alltid Turtle Beach ca: 10 minuter söderut, inte lika bred strand och ej heller lika fin sand. Lido Key Beach finns också i närheten. Men just bad i slutet av Februari är för en badkruka som mig inte aktuellt, har ni tur är
vattentemperaturen 20 grader.
Sunset cruise med
Marina Jack II erbjuder middagsturer (även luncher), har själv aldrig gjort någon men bekanta har. Åsikterna går väl isär om det är värt pengarna.
St. Armands Circle ligger ute på Lido Key, litet område som kan vara mysigt att gå runt i med många små affärer/boutiquer. Finns en del ställen att äta lunch och middag på också.
Om man är intresserad av djurlivet till havs så finns
Mote Marine Labratory & Aquarium, strax bortanför St. Armands Cricle.
Är man intresserad av konst så är
Ringling museum of art ett givet stopp. På samma område finns också ett
cirkus museum samt
John and Mable Ringlings fantastiska herrgård att besöka. Både Cirkusmuseet och herrgården tycker jag är värda ett besök.
Marie Sellby botaniska trädgård om man är intresserad av det. Inte långt därifrån ligger den välkända
statyn sprunget av fotografiet av sjömannen som kysser en kvinna när andra världskriget tar slut.
För en snabb lunch eller middag på Siesta Key skulle jag besöka
Big Water Fish Market, väldigt casual men riktigt härligt ställe med god mat. Tidigare hade de Bring Your Own Bottle, vet inte om de har det fortfarande.
Känner ni för Sushi en kväll så skulle jag rekommendera
Ichiban Sushi bar på Stickney Point Rd. De har all you can eat. Ni fyller i lappar vid bordet och beställer allt eftersom, men beställ inte för mycket så ni inte orkar äta upp, då får ni betala extra.