Senaste nytt

10 dagar roadtrip i Florida - tips sökes!

Lauderdale by the Sea är bra om man vill ”strosa” till ”byn” då man inte behöver vara bilburen.
I Fort Lauderdale finns Las Olas Blvd som är trevlig att vistas på under kvällen.
Alternativ till Siesta Key är Cape Coral med Sanibel Island och Fort Myers Beach.
Vidare även Clearwater Beach där man även kan åka till De Soto Nat Pk Beach samt Honeymoon Island.
Sarasota kan vara värt att stanna till, bla Yoder’s restuarant för lunch. Som ”mormors mat” så galet god comfort food. Dessert pajerna finns även som take away. (Amish people som lever där). Kul ombyte mot South Beach.
i Miami - missa inte Little Havana och Versailles Bakery - kubanskt kaffe och cuban sandwhich. Fantastiskt goda bakverk också. Kul omväxling att uppleva Brickell Downtown Miami mysigt med Bayfront. Margarita bar i mitten med ”Estefan musik”. Allt detta ger en bra mix av hela Miami och inte vara south beach.

Om ni tänkt bada i havet - håll koll på att inga lila flaggor är uppsatta. Det har varit många brännmaneter längs nedre östkusten (portugese man o’war). Var så många i Key West under nyåret att vi gjorde omplanering på plats. Verkar vara något bättre nu dock.

säg gärna till var ni åker så är det lättare att komma med tips.

Vad är det för typ av utflykter ni är ute efter?

Det vi tänkt för västkusten är mest sol o bad och kortare bilutflykter, kanske till någon annan strand (om bättre/eller annorlunda än Siesta Key) eller sevärdhet, gärna i kombo med kul matställe som behöver inte vara upmarket utan hellre genuint. (inte Everglades, då vi tar det på vägen upp till västkusten). Men vi vill inte köra för långt då vi kommer ha ganska mycket bilåkande ändå (Miami- Key West - Siesta Key - Miami). Båtutflykt kan ju också vara kul om det finns från Siesta Key.
Vi ska börja läsa på lite djupare nu när vi börjat känna att vi resan nog kommer bli av.

Anna Maria Island som ligger 1 timme norrut med bil, lite mer pittoreskt. Fin sandstrand även där, lite mer ”oförstört”. Siesta Key har fått ett rejält lyft efter ombyggnationen för några år sedan och många fler parkeringsplatser. Sista veckan i Februari börjar spring break om jag inte har fel och Siesta Key får då en lite annan prägel. Skulle det bli för mycket folk på Siesta Key finns alltid Turtle Beach ca: 10 minuter söderut, inte lika bred strand och ej heller lika fin sand. Lido Key Beach finns också i närheten. Men just bad i slutet av Februari är för en badkruka som mig inte aktuellt, har ni tur är vattentemperaturen 20 grader.

Sunset cruise med Marina Jack II erbjuder middagsturer (även luncher), har själv aldrig gjort någon men bekanta har. Åsikterna går väl isär om det är värt pengarna.

St. Armands Circle ligger ute på Lido Key, litet område som kan vara mysigt att gå runt i med många små affärer/boutiquer. Finns en del ställen att äta lunch och middag på också.

Om man är intresserad av djurlivet till havs så finns Mote Marine Labratory & Aquarium, strax bortanför St. Armands Cricle.

Är man intresserad av konst så är Ringling museum of art ett givet stopp. På samma område finns också ett cirkus museum samt John and Mable Ringlings fantastiska herrgård att besöka. Både Cirkusmuseet och herrgården tycker jag är värda ett besök.

Marie Sellby botaniska trädgård om man är intresserad av det. Inte långt därifrån ligger den välkända statyn sprunget av fotografiet av sjömannen som kysser en kvinna när andra världskriget tar slut.

För en snabb lunch eller middag på Siesta Key skulle jag besöka Big Water Fish Market, väldigt casual men riktigt härligt ställe med god mat. Tidigare hade de Bring Your Own Bottle, vet inte om de har det fortfarande.

Känner ni för Sushi en kväll så skulle jag rekommendera Ichiban Sushi bar på Stickney Point Rd. De har all you can eat. Ni fyller i lappar vid bordet och beställer allt eftersom, men beställ inte för mycket så ni inte orkar äta upp, då får ni betala extra.

Anna Maria Island som ligger 1 timme norrut med bil, lite mer pittoreskt. Fin sandstrand även där, lite mer ”oförstört”. Siesta Key har fått ett rejält lyft efter ombyggnationen för några år sedan och många fler parkeringsplatser. Sista veckan i Februari börjar spring break om jag inte har fel och Siesta Key får då en lite annan prägel. Skulle det bli för mycket folk på Siesta Key finns alltid Turtle Beach ca: 10 minuter söderut, inte lika bred strand och ej heller lika fin sand. Lido Key Beach finns också i närheten. Men just bad i slutet av Februari är för en badkruka som mig inte aktuellt, har ni tur är vattentemperaturen 20 grader.

Sunset cruise med Marina Jack II erbjuder middagsturer (även luncher), har själv aldrig gjort någon men bekanta har. Åsikterna går väl isär om det är värt pengarna.

St. Armands Circle ligger ute på Lido Key, litet område som kan vara mysigt att gå runt i med många små affärer/boutiquer. Finns en del ställen att äta lunch och middag på också.

Om man är intresserad av djurlivet till havs så finns Mote Marine Labratory & Aquarium, strax bortanför St. Armands Cricle.

Är man intresserad av konst så är Ringling museum of art ett givet stopp. På samma område finns också ett cirkus museum samt John and Mable Ringlings fantastiska herrgård att besöka. Både Cirkusmuseet och herrgården tycker jag är värda ett besök.

Marie Sellby botaniska trädgård om man är intresserad av det. Inte långt därifrån ligger den välkända statyn sprunget av fotografiet av sjömannen som kysser en kvinna när andra världskriget tar slut.

För en snabb lunch eller middag på Siesta Key skulle jag besöka Big Water Fish Market, väldigt casual men riktigt härligt ställe med god mat. Tidigare hade de Bring Your Own Bottle, vet inte om de har det fortfarande.

Känner ni för Sushi en kväll så skulle jag rekommendera Ichiban Sushi bar på Stickney Point Rd. De har all you can eat. Ni fyller i lappar vid bordet och beställer allt eftersom, men beställ inte för mycket så ni inte orkar äta upp, då får ni betala extra.

Tack för många bra tips, Anna Maria Island har jag helt missat när jag kollat runt. St Armands Circle och Lido Key lär också bli av. Big Water Fish Market är helt i vår smak. Det kyliga vattnet får vi leva med, hoppas hotellpoolen är lite varmare.

Hade lite flyt igår - tack vare att vi blev "737-700'de" på ARN-CPH (och en mycket bra SAS agent) så kunde vi ändra utresan och får nu åka SAS direkt till MIA en dag tidigare istället för byta i CPH och ZRH. Så nu börjar vi med två dagar i Miami Beach. Blev också lite billigare att plocka upp hyrbilen på Miami Beach och lämna på MIA istället får att också hämta på MIA, antar att vi slapp nån slags flygplatsavgift.

Det vi tänkt för västkusten är mest sol o bad och kortare bilutflykter, kanske till någon annan strand (om bättre/eller annorlunda än Siesta Key) eller sevärdhet, gärna i kombo med kul matställe som behöver inte vara upmarket utan hellre genuint. (inte Everglades, då vi tar det på vägen upp till västkusten). Men vi vill inte köra för långt då vi kommer ha ganska mycket bilåkande ändå (Miami- Key West - Siesta Key - Miami). Båtutflykt kan ju också vara kul om det finns från Siesta Key.
Vi ska börja läsa på lite djupare nu när vi börjat känna att vi resan nog kommer bli av.

Tänk bara på att västra kusten som sagts har betydligt svalare vatten vid den årstiden (ju längre norrut ju svalare dessutom så klart). Jag skulle minimera hotellbyten då det som också sagts tar tid. En så kort resa skulle jag lagt majoriteten i Miami Beach, South Beach med utfärder (det är i South Beach man har mest att se och göra även utan att ta bilen varje gång), Everglades med framförallt "Shark Valley Visitor Center". Miami så klart, sen beror allt på intressen. Key West är en bit fram och tillbaka men en upplevelse så klart. Man kan ta lite av Everglades på väg mellan Miami och Key West också, om man kör till "Ernest F. Coe Visitor Center" om man vill och hinner kan man köra ände ner till kusten vid Flamingo.

Ursäkta upprepningar, hann inte läsa igenom alla inlägg....

Ni som varit i Florida nyligen - har *allting* blivit extremt dyrt, eller är det bara hotell och hyrbilar?
Jag råkade kolla vad ett rum skulle kosta nu på det hotell vi ska bo på om två veckor - det ligger på $1400 per natt för ett vanligt dubbelrum!
Om priserna på mat och shopping hänger med där blir det en svettigt dyr vecka. :eek:

Ni som varit i Florida nyligen - har *allting* blivit extremt dyrt, eller är det bara hotell och hyrbilar?
Jag råkade kolla vad ett rum skulle kosta nu på det hotell vi ska bo på om två veckor - det ligger på $1400 per natt för ett vanligt dubbelrum!
Om priserna på mat och shopping hänger med där blir det en svettigt dyr vecka. :eek:

Boka hyrbil via SAS/Avis om du inte gjort.
Länkat från denna tråd tex: AVIS - upp till 6.000 Eurobonuspoäng: boka 1 feb. – 28 feb. 2022, hyr 1 feb. - 30 juni 2022 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Det blev långt billigare för mig än alla andra alternativ jag kollade på.

För boende så har jag själv använt Airbnb om det nu är ett alternativ för dig?

Toppen