Senaste nytt

Alternativ till SAS Amex Premium?

Johnalder

Ny medlem
Skaffade ett Amex-kort enkom för att tjäna in Eurobonus och få köpa bonusresa en gång per år. Att alla butiker inte tar Amex kan jag hantera, men värre är att kortet inte går att lägga in i Klarna. 95% av alla köp online går ju den vägen... laddade ner Curve, men kortet går inte att lägga in där heller.

Kikar då på SAS Eurobonus Mastercard. Eftersom det är ett MC så antar jag att det kommer funka på alla inköpsställen, inkl Klarna. Jag har inget intresse av att "poängmaximera", men det är ju såklart bra om kortet ger mig samma mängd bonuspoäng som Amex.

Men finns det några nackdelar med SAS-kortet jämfört med Amex? Finns det risk att mitt nyligen införskaffade Amex gör att jag inte passerar kreditchecken hos SAS (fick ju en ganska saftig kredit hos Amex)? Lönar det sig att vänta på att Klarna o/e Curve får ordning på grejorna och jag kan ansluta mitt Amex?

Många frågor... ;-)
 

MrRob

Medlem
Poängintjäningen är samma på SAS Amex Premium och SAS Mastercard World Premium på t.ex. ICA.

Fördelar Mastercard:
Mer accepterat kort. Dubbelpoänghelger. Högre intjäning vid köp av biljetter på sas.se och vid köp i utländsk valuta. Möjlighet till FlyPremium. Möjlighet att använda Curve och Revolut om det finns intresse.

Fördelar Amex:
Möjlighet till att tjäna mycket poäng genom att bjuda in och uppgradera kort. Möjlighet till 241-voucher. Bättre reseförsäkring (tror jag).

Finns säkert fler fördelar med respektive kort men det är vad jag fick fram på rak arm. Själv har jag både Mastercard och Amex för att plocka russinen ur kakan så att säga.
 

palmen

Moderator
Klarna kan ta Amex, men handlarna väljre att inte acceptera det via Klarna.
Jag kan göra 95% av mina köp med Amex i dagsläget så allt beror lite på var man väljre att handla.

SAS Mastercard Premium ger samma antal poäng som SAS Amex Premium så du förlorar inga poäng på så sätt. Finns väl inga nackdelar mer än att du blir av med amex förmånerna men får lite andra föråner via mastercardet istället.
Huruvida du nekas krediten beror ju på din ekonomi och vad för andra krediter du har.

Curve kommer troligtvis inte få in amex inom en överskådlig framtid då det samarbetet har spruckit ordentligt sedan flera år tillbaka när curve lanserades.
 

Johnalder

Ny medlem
Klarna kan ta Amex, men handlarna väljre att inte acceptera det via Klarna.
Jag kan göra 95% av mina köp med Amex i dagsläget så allt beror lite på var man väljre att handla.

SAS Mastercard Premium ger samma antal poäng som SAS Amex Premium så du förlorar inga poäng på så sätt. Finns väl inga nackdelar mer än att du blir av med amex förmånerna men får lite andra föråner via mastercardet istället.
Huruvida du nekas krediten beror ju på din ekonomi och vad för andra krediter du har.

Curve kommer troligtvis inte få in amex inom en överskådlig framtid då det samarbetet har spruckit ordentligt sedan flera år tillbaka när curve lanserades.
Fast vad gäller Klarna så kan jag inte ens lägga in kortet som ett betalningsalternativ i appen. Vid sjätte siffran får jag svar att kortet inte accepteras. Möjligen är det något tillfälligt(?) strul med nummerserierna?
 

MrRob

Medlem
Fast vad gäller Klarna så kan jag inte ens lägga in kortet som ett betalningsalternativ i appen. Vid sjätte siffran får jag svar att kortet inte accepteras. Möjligen är det något tillfälligt(?) strul med nummerserierna?

I 9 fall av 10 när jag använder Klarna för onlineköp kan jag ange Amex-kort när jag väljer "Betala med kort". Det är som palmen skriver upp till varje enskild handlare om de vill acceptera Amex eller inte genom Klarna. Men Klarna i sig erbjuder Amex-betalningar till alla sina kunder.

Edit: Och kolla -alltid- upp om butiken finns med in SAS Onlineportal så du inte missar poäng vid köp online.
 

Johnalder

Ny medlem
I 9 fall av 10 när jag använder Klarna för onlineköp kan jag ange Amex-kort när jag väljer "Betala med kort". Det är som palmen skriver upp till varje enskild handlare om de vill acceptera Amex eller inte genom Klarna. Men Klarna i sig erbjuder Amex-betalningar till alla sina kunder.

Edit: Och kolla -alltid- upp om butiken finns med in SAS Onlineportal så du inte missar poäng vid köp online.
Jo, jag har koll på att handlarna väljer själva. Men det år alltså inte ens att regga kortet i själva Klarna-appen. Jag har kontaktat kundservice om det, får se vad svaret blir.
 

ekf

Medlem
Jo, jag har koll på att handlarna väljer själva. Men det år alltså inte ens att regga kortet i själva Klarna-appen. Jag har kontaktat kundservice om det, får se vad svaret blir.
Hur det är i appen vet jag inte, men när det inte går att betala med Amex via webbläsaren så blir det stopp redan på sidan där man fyller i kortnumret.
 

Johnalder

Ny medlem
I 9 fall av 10 när jag använder Klarna för onlineköp kan jag ange Amex-kort när jag väljer "Betala med kort". Det är som palmen skriver upp till varje enskild handlare om de vill acceptera Amex eller inte genom Klarna. Men Klarna i sig erbjuder Amex-betalningar till alla sina kunder.

Edit: Och kolla -alltid- upp om butiken finns med in SAS Onlineportal så du inte missar poäng vid köp online.
Fråga om onlineportalen - är det extra poäng, eller är det så att man öht inte får bonuspoäng när man handlar online, om inte butiken finns med där?

Det är onekligen lite av en djungel det här...
 

NotRyan

Medlem
Coop online använder Klarna, och jag kan garantera att MÅNGA här Använder Amex där. Så ja det funkar med Klarna beroende på handlare.
 

intuition

Medlem
Klarna kan ta Amex, men handlarna väljre att inte acceptera det via Klarna.
...
Ska bara lägga till att det som konsument ser som "vanlig standardiserad betalning via klarna" i själva verket är en myriad av olika versioner och olika betal-produkter från Klarna. Det finns gamla legacy-lösningar som inte alls har samma funktioner som andra produkter som Klarna tillhandahåller. Kunderna (dvs säljaren) kan sitta med olika avtal beroende på vilken lösning de har implementerat på sin sajt.

Så "Klarna" är inte en och samma sak överallt och att alla har tillgång till samma funktioner och att säljarna bara har valt bort saker. Ibland finns det andra förklaringar.
Ibland är också provisionen så sjukt hög att handlaren kan inte klara att acceptera Amex. Om man redan betalar 5% i provision till Klarna för ett vanligt kort som Nets hade tagit 0,9% för, så är man kanske inte så pigg på att lägga till Amex i den mixen.
 
Toppen