Senaste nytt

Byta bort SAS amex elite, till vad?

JonDoh

Ny medlem
Hej forumet!

Jag har tröttnat på att aldrig hitta bra resor med SAS och funderar därför på att byta kort.
Jag har idag SAS amex elite och SAS MC. Jag har en spend på runt 1mkr/år och har samlat ihop 1.300.000 eurobonus poäng.
Har också fru och två barn (den minsta blir 2 i sommar) och tycker det känns omöjligt att hitta bonusresor varje gång vi ska ut och flyga så det slutar i princip alltid med att jag köper biljett istället.

200.000 poäng förfaller nu i juli och jag har sumpat ett gäng 2-4-1 vouchers..

Har ni något tips på annat kort jag skulle ha mer glädje av? Jag vill helst flyga business (med andra bolag än SAS får det väl bli antar jag) för mina poäng, men även pengar tillbaka eller andra roliga bonusar kan va intressant (typ hotellnätter odyl).

Mina eurobonus poäng försvinner väl inte om jag skippar SAS korten?

Om amex platinum är bästa alternativet, är det värt att gå helt utan amex 6 månader för att få intro bonus?

Tacksam för tips! (Och kanske värvning med bonus till något bra kort)

Jag skulle säga Amex Gold eller Platinum beroende på om du tror du har nytta av de hotellstatusar, Pontus lounge, reseförsäkring som kommer med Platinum.

Du kan då skicka poängen till flera flyg och hotellprogram.

Jag skulle personligen nog gå på att säga up nuvarande amex och vänta 6 månader för signup och köra något annat kort under tiden.

Nordic Choice och Lufthansa M&M kort är väl några av de vanligaste beroende på vad för poäng du vill spara till under tiden.

Med så mycket poäng hos sas som dessutom brinner inne. Titta på att köpa business med sas och betala med poäng. Är du Eurobonus Diamond nu kan du tex åka till LA tor för 125k poäng i Business (ca 160-170k poäng om du inte är diamond). Alla som reser får även in ca 25k baspoäng (halvvägs till guld) på en sådan bokning.

Värvning lönar sig inte för kort i dagsläget, bättre att gå via signup länkar på amex.

Med så mycket poäng hos sas som dessutom brinner inne. Titta på att köpa business med sas och betala med poäng. Är du Eurobonus Diamond nu kan du tex åka till LA tor för 125k poäng i Business (ca 160-170k poäng om du inte är diamond). Alla som reser får även in ca 25k baspoäng (halvvägs till guld) på en sådan bokning.
Bra tips men han lär inte vara EB Diamond om han har poäng som förfaller? :) Poängpriset bör vara 14% högre för EBG (80% av ordinarie poängantal istället för 70% som EBD).

Hur långt från EBD är du?

Det finns ändå en hel del bonusresor i Business att boka. Gäller bara att vara lite flexibel och god framförhållning.
Förstår det är jobbigt med många byten och långa flyg med kids, men det vänder för er om några år. Guld värt att ha en rejäl pott med poäng att ösa ur sen när det är dags för höstlovsresor, sportlov mm.

Så försök fixa EBD, fortsätt samla poäng. När du har EBD så ger du EBG till din partner/sambo för att alla fyra ska ha lounge, fasttrack mm.

Tack för alla tips!
Lutar åt platinum då.. känns som att det blir en del att sätta sig in i hur man ska spendera amex poängen smartast.

Det stämmer att jag bara har EBG och lär inte komma upp i EBD. Men min fru har chase sapphire reserve, där priority pass mm ingår så det är bra som komplement när vi inte flyger sas.

Bokade precis nyc för poäng i maj så nu brinner inga poäng inne :)
Men det fick bli sas plus. Business hade kostat nästan 600k poäng för hela familjen och det känns lite onödigt..

Tack för alla tips!
Lutar åt platinum då.. känns som att det blir en del att sätta sig in i hur man ska spendera amex poängen smartast.

Det stämmer att jag bara har EBG och lär inte komma upp i EBD. Men min fru har chase sapphire reserve, där priority pass mm ingår så det är bra som komplement när vi inte flyger sas.

Bokade precis nyc för poäng i maj så nu brinner inga poäng inne :)
Men det fick bli sas plus. Business hade kostat nästan 600k poäng för hela familjen och det känns lite onödigt..

Det finns fyra biljetter i C från CPH till NYC som kostar er 260.000 EB-poäng (om du har två 241-vouchers) flera dagar i maj om det är ett alternativ.

MrRob jag hittar inte de resorna.. Kan det vara för att jag inte är EBD som de inte dyker upp när jag söker?

MrRob jag hittar inte de resorna.. Kan det vara för att jag inte är EBD som de inte dyker upp när jag söker?

Det beror inte på status. Jag kollade precis och hittade fyra biljetter i C från CPH till NYC med Swiss eller Lufthansa. Avgår antingen 06.25, 09.25, 13.15 eller 14.55 den 17/5. Finns hemresor både 24/5 och 25/5.

Finns säkert mer, kollade bara datum på måfå.

Edit: Råkade kolla i februari av misstag. Datumen ändrade till i maj.

Last edited:
Ah ok då missförstod jag. Kollade bara sas bonusresor. Med småbarn är det inte värt omvägen via Europa för att få business. Vi får nöja oss med plus denna gång. Men tack för tipset iaf! :)

Toppen