Senaste nytt

Liverapportering om flighter

Med Flightradar är det ju intressant att följa flygplanen på i stort valfri plats i värden, tack vare Internet.
Jag tänkte att det kunde givande att själv logga de flygplan, som finns inom närmaste luftrummet. Så med hjälp av ett "smart program" (QIRX) och en mottagare (AirSpy) så kan det bli så här:

Flyg.jpg

Dessutom finns det en kartbild där man ser de olika planens position, som en pil och min egen position. Från de data beräknas avståndet till flygplanet ifrån min mottagare. Tack vare hög höjd, på flygplanen, hör jag dem max ca 140 km bort.

Jag tänkte att det kunde givande att själv logga de flygplan, som finns inom närmaste luftrummet.
Om du är lite tekniskt bevandrad och ändå tänker ha din setup igång 24/7 så kan jag rekommendera att bli en data-feeder till Fr24, som tack för hjälpen får du ett gratis Business-abonnemang på FR24 så länge du matar upp flygdata.
Med en Raspberry Pi, din befintliga hårdvara samt deras mjukvara så får du bl.a. med dump1090 som även den visualiserar din egen mottagares "synfält" på en karta. Jag är osäker, men tror att du borde kunna parallellköra datan från mottagaren till en egen loggningsmjukvara, om det var viktigt.

Jag har kört detta i några år nu, i princip underhållsfritt, men kul tillgång till lokal data (samt även globalt då via fr24)

Add ADS-B coverage - The world's largest ADS-B network | Flightradar24,
samt Build your own ADS-B receiver - Pi24 client for flight tracking | Flightradar24

Turkish Airlines försökte starta från taxiway på Newark för drygt en vecka sedan. Slutade lyckligtvis bra, men hur kan detta hända?

Turkish Airlines A330 Tries To Take Off From Taxiway | One Mile at a Time
Inte ens när de avbrutit låter det på radiosändningarna som att de insett att de inte är på banan! Nog för att det är väldigt mycket lampor på ett flygfält nattetid men det finns ju anledningar till varför banljus och taxiljus har olika färger. Nåväl, i vanlig ordning, inte spekulera utan invänta utredning.

Toppen