Senaste nytt

Ryanair börjar flyga från Arlanda

jolmic

Medlem
Flög precis med Ryan till Banja Luka med alla tillval för 471kr. Skön flygning med trevlig besättning
20211204_103816.jpg
 
Har flugit malmö 10 ggr senaste veckorna. Har helt gått över till Ryan.

Direkt efter jag kvalat diamant var valet självklart.
När jag väl har lifetime gold så kommer jag helt skita i SAS. Finns ingen vinning I att köra SAS över Ryanair inrikes!!
 

cantona

Medlem
Funderade på Ryan som anslutningsflyg till en SAS resa som börjar i GOT. SAS egen anslutning kostar nästan dubbelt så mycket som long haul resan över Atlanten den ska ansluta till.
Jag har gjort ngt liknade fast åt andra hållet då jag behöver hålla liv i mina Avios hos BA. Blev en resa över till Helsinki med Finnair.
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Älskar hur folk här på BC anpassar sig och gör medvetna val.

På vissa ställen och i omgångar anser jag att Ryan är överlägsna andra alternativ. I andra fall passar inte Ryan in alls.

Skoj att läsa fler rapporter om att folk flyger Ryan.

Skulle gärna höra mer om hur upplevelsen är på outstation. Exempelvis, @jolmic - var det smidigt att ta sig från flygplatsen till stan?
 

jolmic

Medlem
Ja det var det. Runt 20 euro för taxiresan. Problemet är att det verkar komma några plan samtodigt och man får köa ute till passkontrollen.
 

GOTBound

Medlem
Jag bokade en t&r till ARN för mig och Mrs.GOTBound i januari.
Tanken var SAS eller i värsta fall en SAS reward med FlyPremium, Go Light 3 118 kr och en reward med skatt ca 880 kr
Ryan ville 331kr inkl tillval för två kabinväskor för en av oss [själva biljetterna kostade 198 kr].
I just detta fallet kunde jag inte motivera att flyga med SAS.
Nu är denna resa genomförd, vi flög upp i fredags och hem igår lördag.

Vid online check-in blev vi aggressivt påminda att väljer vi inte att betala för att välja sittplats så finns det en mycket stor risk att vi får sitta långt ifrån varandra.
Vi blev auto-tilldelade 3D och 4D…
Beläggningen var låg, svårt att uppskatta men kanske runt 40-50 personer, ingen kontroll av handbagagets storlek/vikt eller om man var berättigat till handbagage.
2h sena ut från GOT pga. sent inkommande flygplan. Italiensk kabinbesättning och svenskt i cockpit.
Mrs. GOTBound fick flytta fram till rad 3 hon med, vi tänkte att det var bäst att fråga då vi passagerare var utspridde pga av viktbalansering.

Hemresan, auto-tilldelade 15A och 10E, en beläggning på 30-40 passagerare.
Precis som på utresan inget koll av handbagage.
Väl på plats i kabinen blev jag uppgraderad då det helt enkelt inte var passagerare seatade på exit rows fick jag frågan från en ur kabinbesättningen om jag kunde tänka mig att flytta till en plats i exit row, tre säten för mig själv.
Mrs.GOTBound hade tre säten för sig själv hon med.
Samma crew i kabinen och i cockpit som dagen innan.

Ansiktsmask-bärandet var väldigt disciplinerat bland passagerarna, vilket förvånade mig då klientelet mestadels var sällanflygare enligt min högst icke vetenskapliga profilering.
Tygmasker är ok hos Ryan Air även om vi bar FFP2.
OT: ansiktsmask-bärande i Stockholms tunnelbana skulle jag kunna ha en lång utläggning om men nöjer mig med ett långt ifrån tillfredsställande nivå.

Summerat så fick vi en stol att sitta på samt blev transporterade till och från ARN varken mer eller mindre, förväntningarna var adekvat satta och uppfylldes således.
Det mest uppseendeväckande var att det inte var någon kontroll av handbagagets storlek eller om passageraren var berättigad till handbagage.

Kommer jag välja SAS eller Ryan Air framgent på sträckan GOT-ARN-GOT?
Det blir situationsbaserat, jag kan tänka mig att betala några % premium för att flyga SAS då jag personligen tycker att SAS koncept är mer tilltalande samt att jag är Diamond och får ta med handbagage utöver tillgång till WiFi.

Själva flygplats-upplevelsen på GOT ger inget mervärde med SAS då loungen är stängd och jag får nyttja mitt Priority Pass oavsett.
På ARN däremot är ju SAS Gold jämfört med Norrsken en klar vinare som lounge.
Jag som nästan aldrig fryser noterade var att Ryan Air har väldig kallt på sina flygplan sant att de B737-800 vi flög börjar visa sin ålder.

Reseupplevelsen att åka kollektivtrafik vs Uber tycker jag är en bra jämförelse på Ryan Air vs. SAS sträckan GOT-ARN, ARN-GOT.
 

Dawes

Medlem
Jag läste i den lokala blaskan (mest troligt) någonstans i tid med att man annonserade att SAS ställer in sträckan SDL-ARN från den 29/1 till och med 12/3 att man dessutom förhandlar med en annan aktör att trafikera SDL.
Spontant skulle det ju kunna vara Norwegian/Ryan air, gissningsvis det sistnämnda, någon som hört något?
Jag skulle inte ha något emot ett hundralappsflyg till huvudstaden eller liknande, tåget är ju en smärre mardröm nuförtiden.
 

Sullon

Medlem
Min pappa råkade ut för en inställd Ryainairresa där Ryanair vägrar att återbetala till hans resebyrå. Istället ska han själv fylla i en blankett med:

- kopia på ID med namnteckning
- kopia på räkning där adress framgår
- bankskärmdump där IBAN etc framgår

Därefter betalas pengarna tillbaka till det bokande kortet. Och detta när Ryanair ställer in flyget. Fy usch vilket bottenbolag. Helt oskälig process.
 
Toppen