Senaste nytt

Betald biljett i anslutning till bonus resa, behövs någon strategi?

fred80

Medlem
Jag har en bonusresa som är gjord med en utgången Amex 2-4-1 voucher. Efter har ändrat resan nu i två års tid så är det nu efter senaste ändringen att den bonus resan kommer sluta i Zurich och jag har då ingen möjlighet att ändra bokningen så jag kan lägga till sista legget på den biljetten

Så jag behöver då införskaffa en biljett mellan Zurich och Stockholm själv. Jag flyger med Swiss från Montreal till Zurich.

Då jag helst inte vill hämta ut någon väska i Zurich utan försöka få dem incheckad hela vägen till Stockholm och om något av mina val skulle hjälpa vid en ev försening/strul med bonus resan.

1. Betald biljett med Swiss mellan Zurich-Stockholm,
2. Boka en Star Alliance poäng biljett med Swiss
3. Boka en Star Alliance poäng biljett med någon annan bolag inom alliansen
3. Poängbiljett med SAS
4. Betald Biljett med SAS eller något annat bolag från Zürich.

Min fråga om jag ska ha eller behöver någon strategi för min sista biljett som jag ska boka?
Finns det några för eller nackdelar med någon av mina alternativ ovan?

Jag skulle bokat något med swiss, störst chans att de då hjälper dig. Men finns inga skyldigheter att de gör så.
Var medveten om att du måste uppfylla alla krav för resa till Schweiz, även om du ska vidare så kan det finnas regler som du måste uppfylla då du inte är "i transit" på riktigt.

Jag har en bonusresa som är gjord med en utgången Amex 2-4-1 voucher. Efter har ändrat resan nu i två års tid så är det nu efter senaste ändringen att den bonus resan kommer sluta i Zurich och jag har då ingen möjlighet att ändra bokningen så jag kan lägga till sista legget på den biljetten

Så jag behöver då införskaffa en biljett mellan Zurich och Stockholm själv. Jag flyger med Swiss från Montreal till Zurich.

Då jag helst inte vill hämta ut någon väska i Zurich utan försöka få dem incheckad hela vägen till Stockholm och om något av mina val skulle hjälpa vid en ev försening/strul med bonus resan.

1. Betald biljett med Swiss mellan Zurich-Stockholm,
2. Boka en Star Alliance poäng biljett med Swiss
3. Boka en Star Alliance poäng biljett med någon annan bolag inom alliansen
3. Poängbiljett med SAS
4. Betald Biljett med SAS eller något annat bolag från Zürich.

Min fråga om jag ska ha eller behöver någon strategi för min sista biljett som jag ska boka?
Finns det några för eller nackdelar med någon av mina alternativ ovan?

Vill du få en väska incheckad hela vägen med två separata bokningar så är bästa tipset att bokningarna ska vara med samma bolag, dvs Swiss->Swiss. Det ökar chansen att det går.

Det skall inte vara några problem att få ett boardingkort eller checka in väska hela vägen om det är Star Alliance hela vägen från början till slut även om du har olika bokningar. Men du måste vara väldigt tydlig vid incheckning och kontrollera helst bagagetaggen / remsan så korrekt flygplatskod är skriven, incheckningsagenten kommer behöva skriva det manuellt (har varit med om att det blir fel och då hamnar också väskan fel..).

Bifogar ett boardingkort från en resa som var på två separata bokningar. Det anslutande flyget måste avgå inom en viss tid (12 eller 24 timmar?) för att detta ska fungera. Annars måste du hämta ut väska och resa med separata boardingkort.
365DF2F6-CDAE-496D-8DD1-D15DC5C561E5.jpeg

Det skall inte vara några problem att få ett boardingkort eller checka in väska hela vägen om det är Star Alliance hela vägen från början till slut även om du har olika bokningar. Men du måste vara väldigt tydlig vid incheckning och kontrollera helst bagagetaggen / remsan så korrekt flygplatskod är skriven, incheckningsagenten kommer behöva skriva det manuellt (har varit med om att det blir fel och då hamnar också väskan fel..).

Bifogar ett boardingkort från en resa som var på två separata bokningar. Det anslutande flyget måste avgå inom en viss tid (12 eller 24 timmar?) för att detta ska fungera. Annars måste du hämta ut väska och resa med separata boardingkort.
Visa bifogad bild 125652
Det handlar inte om att det är star alliance eller inte, det avgörande är om bolagen har interline avtal eller ej (vilket swiss har med sas).
Det finns dock ingen skyldighet för flygbolaget att göra detta när det är två separata resor, så de har full rätt att neka detta om de vill.

Det handlar inte om att det är star alliance eller inte, det avgörande är om bolagen har interline avtal eller ej (vilket swiss har med sas).
Det finns dock ingen skyldighet för flygbolaget att göra detta när det är två separata resor, så de har full rätt att neka detta om de vill.
Du har helt rätt att de behöver interline avtal. Men jag har uttryckligen blivit tillsagd att de enbart gör detta (slå ihop två bokningar) om de båda är Star Alliance.. både från SAS, United och Air Canada. Men jag kanske har fel?

Du har helt rätt att de behöver interline avtal. Men jag har uttryckligen blivit tillsagd att de enbart gör detta (slå ihop två bokningar) om de båda är Star Alliance.. både från SAS, United och Air Canada. Men jag kanske har fel?
Ja, det händer ibland att det görs utanför alliansen. Men det är som sagt upp till den som checkar in om man får detta eller inte. Det finns som sagt inga regler som säger att de ska checka in två bokningar på samma, även om möjligheten rent tekniskt finns.

Har de checkat in hela vägen tex och ditt plan blir sent så du missar anslutningen tror jag flygbolaget måste stå för detta. Hade det inte checkats in hela vägen hade du själv fått stå för det.

Man ska absolut inte räkna med att det kommer att fungera även om det oftast gör det.

Toppen