Senaste nytt

Reserapport: Mileage Run 4x

Väl ombord så var det en skön flight. Alltid gott att vara uppe bland molnen igen och se solen sakta börja dala.

Dock uppstod dagens första besvikelse. Jag vet att de formellt har rätt, men tycker ändå inte om småaktighet. Beställde en Ringi, en mineralvatten och 2 Cashew. De senare avsåg jag ta med mig och konsumera senare under dagen. När jag bad om en extra sa air hostess: Du har ju redan en, varpå jag sa att jag vill ha en till för senare. Då sa hen att det inte är tillåtet att ta med sig. Jag sa lite urskuldande (eftersom attacken kom i ett läge då jag inte väntade det): Jag vet. Hen: Varför ber du om en då när du vet att det inte är tillåtet? Hon gav mig dock en påse. Tänkte förklarat mig (och påpekat hur det kändes att bli ”shame-ad”) vid utgången men då hade hen redan lämnat och hens kollegor hade varit trevliga. Känns sådär.

Jag vet ju självklart att reglerna förmodligen stipulerar att det som delas ut ska konsumeras ombord. Samtidigt sitter jag på den absolut dyraste biljetten i Plus och åker MR för att 1. Gå från Guld till Diamond 2. Genom 1. Stärka SAS i en svår tid.

Hade förstått det om jag beställt 4 vin för att ta med, men nu handlade det om en påse nötter. Dämpade ngt av min goda stämning. Kändes verkligen småsnålt (inte från mitt håll nota bene även om jag kan inse att en del av er inte delar min syn).

Skönt att sedan anlända CPH och guldloungen, där jag återigen fick den sista skvätten mousserande för dagen. Sagt och gjort, nu ville jag ha lite utforskande av CPH och begav mig mot Eventyr i non-Schengen-area. Tog fram den bästa danska jag har (efter x antal år i norra Tysklands gränsland mot Danmark (dock icke Sönderjysk)) och frågade passkontrollanten om tillträde. Till saken hör att jag glömt passet hemma, men har ett nationellt ID-kort. Svaret blev att pga Corona vill de inte blanda passagerare och eftersom jag inte skulle till non-Schengen-destination (HAM) så kunde han inte släppa in mig. Dock sa han att under icke-Covidtider hade detta inte varit ngt problem. Datapunkt alltså.

Med detta önskade jag honom en ”god dag” och sa ”Mange takk og pa gjensyn”. Mindes då att jag förr i tiden varit på en lounge på den tiden Diners var in-the-run. Alltså helt om och riktning andra hållet. Den fanns. Och som ni säkert förstår var det Aviator (tror att ni numera känner den i vårt sammanhang som Carlsbergloungen) som dock nu var indelad i två avdelningar, med PP gratis till ena halvan och den andra med lite större utbud med PO plus 70 DKK som avgift. Eftersom nu hungern åter börjat göra sig gällande blev det 70DKK-sidan pga varm mat och en liten GT. Här sitter jag nu och rapporterar innan avmarsch mot dagens sista flight CPH-HAM. Förhoppningsvis träffar jag där några goda vänner som tagit sig ner från Flensburg innan en skön säng i ett Superiorrum på Radisson låter mig slumra in till blicken av landningsbanor innan morgondagens flygaredag två infinner sig.

EDIT: Aviator är inte det som var Dinersloungen förut. Den låg, minns jag nu, på andra sidan.
Man hade väl kunnat tycka de kunde varit lite mer diskreta. Har förståelse för att man inte kan plocka med sig en massa snacks från planet. Men om man har tagit två påsar nötter och ber om en till borde väl det vara ok. Sen går kanske gränsen där vid en short-haul.
 

Sir Lemon

Medlem
Som johanssonalex ovan konstaterade blev min flygning CPH-HAM en besvikelse pga utebliven servering. Jag kan nog leva utan servering, men tycker att deras dyraste biljett nog borde rendera någonting utöver det de med de billigaste biljetterna i minus får. Någonting. Får bli ett litet mail till complaints iaf. Det var ju inte så att crew var överbelamrade med arbetsuppgifter direkt. Annars Nice flight (förutom att det var ATR som jag ogillar. På sträckan brukar det oftast vara åtminstone CRJ). Radisson mottog mig dock mkt väl, med erkänsla och uppgradering, vilket gladde mig. Dessutom hälsning från Kanzler und Genosse Olaf. Ikväll blir det välkommet gemyt med vänner och sen Törnrosasömn inför returen imorgon. Håller SAS sitt tidsprogram kan det bli en extra GOT-ARN-GOT efter hemkomst. Nästa vecka GOT-ARN-X-ARN-GOT så dimper Diamond ner. ;) Som vi säger härnere: Moin och godnatt. :)
 

Attachments

  • 92D33481-D470-464C-A240-2581DE83CAAA.jpeg
    92D33481-D470-464C-A240-2581DE83CAAA.jpeg
    70,5 KB · Visningar: 148
  • A130261A-92C6-4FEB-8AF6-C5842285463D.jpeg
    A130261A-92C6-4FEB-8AF6-C5842285463D.jpeg
    41,1 KB · Visningar: 149
  • 504993FC-6B33-49A5-90F0-C108D1D165D0.jpeg
    504993FC-6B33-49A5-90F0-C108D1D165D0.jpeg
    65,6 KB · Visningar: 151
  • 498F3002-0B4B-4296-86C5-D4DE774F5873.png
    498F3002-0B4B-4296-86C5-D4DE774F5873.png
    100 KB · Visningar: 145
  • F7902F81-9250-4925-9C57-8952A3284945.jpeg
    F7902F81-9250-4925-9C57-8952A3284945.jpeg
    50,5 KB · Visningar: 146

Sir Lemon

Medlem
Underbar sömn hos Radisson. För god. Unnade mig lite för mkt sömn så frukosten de hade bjudit på som Gold fick skippas. Check-in hade formellt stängt när jag anlände men hon såg att jag var guld och startade upp systemet igen. Snabbt igenom Fast Track och hann köpa den beställda parfymen till modern och lite Baileys och Amarula till kärestan. Var så glad över att bli erbjuden te ombord så min lilla förtrytelse från igår över den obefintliga serveringen CPH-HAM var som bortblåst. Ordningen återställdes på CPH med tidig förrättslunch hos SAS guldlounge och sedan ”en lille en” på Aspire inför avresa mot ARN. Där blir det Pontusmiddag och sedan ser jag fram emot en encounter IRL med Gotbound (vars inlägg jag uppskattat under längre tid) i SAS Gold lounge.
 

Attachments

  • A556BFF4-DD99-40E5-8664-EEE25C163179.jpeg
    A556BFF4-DD99-40E5-8664-EEE25C163179.jpeg
    51,7 KB · Visningar: 100
  • 9C3E05F5-D92F-4E86-A57B-DB45CE4E300F.jpeg
    9C3E05F5-D92F-4E86-A57B-DB45CE4E300F.jpeg
    50,4 KB · Visningar: 104

Hachans

Medlem
Man hade väl kunnat tycka de kunde varit lite mer diskreta. Har förståelse för att man inte kan plocka med sig en massa snacks från planet. Men om man har tagit två påsar nötter och ber om en till borde väl det vara ok. Sen går kanske gränsen där vid en short-haul.

Det är ju sånt där beteende som gör att vi får begränsningar hit och dit. Det är sånt som gör att personal står som hökar i vissa lounger och ser till att ingen fyller väskan med mackor etc och att det behövts sättas upp skyltar med att mat är till för konsumtion i loungen etc.

Någonstans måste gränsen dras och har man uppenbarligen stoppat undan grejer på ett sådant sätt att man redan är ertappat är det rätt osmidigt att be om ytterligare grejer.
 
Det är ju sånt där beteende som gör att vi får begränsningar hit och dit. Det är sånt som gör att personal står som hökar i vissa lounger och ser till att ingen fyller väskan med mackor etc och att det behövts sättas upp skyltar med att mat är till för konsumtion i loungen etc.

Någonstans måste gränsen dras och har man uppenbarligen stoppat undan grejer på ett sådant sätt att man redan är ertappat är det rätt osmidigt att be om ytterligare grejer.
Läs det ursprungliga inlägget. Nu hade han väl inte stoppat undan några grejer..? Han bad om en påse till efter att ha konsumerat en påse och hade en påse kvar på bordet. Det var så jag tolkade det i alla fall.
 
Underbar sömn hos Radisson. För god. Unnade mig lite för mkt sömn så frukosten de hade bjudit på som Gold fick skippas. Check-in hade formellt stängt när jag anlände men hon såg att jag var guld och startade upp systemet igen. Snabbt igenom Fast Track och hann köpa den beställda parfymen till modern och lite Baileys och Amarula till kärestan. Var så glad över att bli erbjuden te ombord så min lilla förtrytelse från igår över den obefintliga serveringen CPH-HAM var som bortblåst. Ordningen återställdes på CPH med tidig förrättslunch hos SAS guldlounge och sedan ”en lille en” på Aspire inför avresa mot ARN. Där blir det Pontusmiddag och sedan ser jag fram emot en encounter IRL med Gotbound (vars inlägg jag uppskattat under längre tid) i SAS Gold lounge.
Frukost ingår väl inte som Gold hos Radisson. Enbart Platinum. Utöver det. God tur!
 

Hachans

Medlem
Läs det ursprungliga inlägget. Nu hade han väl inte stoppat undan några grejer..? Han bad om en påse till efter att ha konsumerat en påse och hade en påse kvar på bordet. Det var så jag tolkade det i alla fall.

Vet inte vad det finns att misstolka i detta.

Beställde en Ringi, en mineralvatten och 2 Cashew. De senare avsåg jag ta med mig och konsumera senare under dagen.

Det handlar om mineralvatten och två påsar nötter. Utöver den påsen ts blev vägrad.
 
Ringi i glaset och några cashewpåsar att smuggla hem.

Beställde en Ringi, en mineralvatten och 2 Cashew. De senare avsåg jag ta med mig och konsumera senare under dagen.

Läs det ursprungliga inlägget. Nu hade han väl inte stoppat undan några grejer..? Han bad om en påse till efter att ha konsumerat en påse och hade en påse kvar på bordet. Det var så jag tolkade det i alla fall.
Det gjordes ju för att stoppa undan, vi verkar dessutom ha att göra med en återfallsförbrytare!
 
Vet inte vad det finns att misstolka i detta.



Det handlar om mineralvatten och två påsar nötter. Utöver den påsen ts blev vägrad.
Jag tolkade det som att han avsåg att ta en påse nötter.

“Hade förstått det om jag beställt 4 vin för att ta med, men nu handlade det om en påse nötter. Dämpade ngt av min goda stämning. Kändes verkligen småsnålt (inte från mitt håll nota bene även om jag kan inse att en del av er inte delar min syn).”
 
Toppen