Senaste nytt

Reserapport: Mileage Run 4x

Sir Lemon

Medlem
Väl ombord så var det en skön flight. Alltid gott att vara uppe bland molnen igen och se solen sakta börja dala.

Dock uppstod dagens första besvikelse. Jag vet att de formellt har rätt, men tycker ändå inte om småaktighet. Beställde en Ringi, en mineralvatten och 2 Cashew. De senare avsåg jag ta med mig och konsumera senare under dagen. När jag bad om en extra sa air hostess: Du har ju redan en, varpå jag sa att jag vill ha en till för senare. Då sa hen att det inte är tillåtet att ta med sig. Jag sa lite urskuldande (eftersom attacken kom i ett läge då jag inte väntade det): Jag vet. Hen: Varför ber du om en då när du vet att det inte är tillåtet? Hon gav mig dock en påse. Tänkte förklarat mig (och påpekat hur det kändes att bli ”shame-ad”) vid utgången men då hade hen redan lämnat och hens kollegor hade varit trevliga. Känns sådär.

Jag vet ju självklart att reglerna förmodligen stipulerar att det som delas ut ska konsumeras ombord. Samtidigt sitter jag på den absolut dyraste biljetten i Plus och åker MR för att 1. Gå från Guld till Diamond 2. Genom 1. Stärka SAS i en svår tid.

Hade förstått det om jag beställt 4 vin för att ta med, men nu handlade det om en påse nötter. Dämpade ngt av min goda stämning. Kändes verkligen småsnålt (inte från mitt håll nota bene även om jag kan inse att en del av er inte delar min syn).

Skönt att sedan anlända CPH och guldloungen, där jag återigen fick den sista skvätten mousserande för dagen. Sagt och gjort, nu ville jag ha lite utforskande av CPH och begav mig mot Eventyr i non-Schengen-area. Tog fram den bästa danska jag har (efter x antal år i norra Tysklands gränsland mot Danmark (dock icke Sönderjysk)) och frågade passkontrollanten om tillträde. Till saken hör att jag glömt passet hemma, men har ett nationellt ID-kort. Svaret blev att pga Corona vill de inte blanda passagerare och eftersom jag inte skulle till non-Schengen-destination (HAM) så kunde han inte släppa in mig. Dock sa han att under icke-Covidtider hade detta inte varit ngt problem. Datapunkt alltså.

Med detta önskade jag honom en ”god dag” och sa ”Mange takk og pa gjensyn”. Mindes då att jag förr i tiden varit på en lounge på den tiden Diners var in-the-run. Alltså helt om och riktning andra hållet. Den fanns. Och som ni säkert förstår var det Aviator (tror att ni numera känner den i vårt sammanhang som Carlsbergloungen) som dock nu var indelad i två avdelningar, med PP gratis till ena halvan och den andra med lite större utbud med PO plus 70 DKK som avgift. Eftersom nu hungern åter börjat göra sig gällande blev det 70DKK-sidan pga varm mat och en liten GT. Här sitter jag nu och rapporterar innan avmarsch mot dagens sista flight CPH-HAM. Förhoppningsvis träffar jag där några goda vänner som tagit sig ner från Flensburg innan en skön säng i ett Superiorrum på Radisson låter mig slumra in till blicken av landningsbanor innan morgondagens flygaredag två infinner sig.

EDIT: Aviator är inte det som var Dinersloungen förut. Den låg, minns jag nu, på andra sidan.
 

Attachments

  • D78CCF1C-C28E-4419-A67D-59219E3F9FAB.jpeg
    D78CCF1C-C28E-4419-A67D-59219E3F9FAB.jpeg
    27,4 KB · Visningar: 122
  • E26CD65F-84E5-4697-8815-47B040E8C12B.jpeg
    E26CD65F-84E5-4697-8815-47B040E8C12B.jpeg
    58,1 KB · Visningar: 122
Last edited:

GOTBound

Medlem
ARN-ritualen inledd. Erste Station: Guldloungen som idag överraskade mig positivt: jag var den lycklige som fick den sista droppen mousserande för dagen. Lite udda att inta såväl förrätt som dessert här och sedan huvudrätten på Pontus. Såväl fisk-skaldjurs-soppan med aioli som pumpasoppan imponerade. En halv korv (är inte annars fredag korvdagen?) slank ner för att testa. Korven var sådär. Nice med en oväntat god dessert: pannacotta. Skönt med vilstol medan jag håller er underrättade om min lilla tur. ;) Även salladsbordet (som jag inte testade) hade begåvats med möjligheten till riven parmesan. Läser SAS verkligen alla utvärderingar ? ;)

Avslutade besöket med några punkter till loungevärdarna att föra vidare: 1. Låt mousserande finnas hela dagen 2. Återinför starkare än vin. 3. Se till att vara nummer ett på matkvalitet. God respons.
Nu strax efter kl 17:00 fanns det varken korv, fisk och skaldjurssoppa eller parmesan kvar. Enkom en kall pumpasoppa med västerbottenost [tydligt markerad som laktosfri, fundera på den ett tag så kan forumets allergen expert GOTBound förklara om intresse finns].
Inte ett spår kvar av ovan nämnda förutom en tom och ur-diskad karott med skylt dom proklamerade Fisk och skaldjurssoppa.

EDIT: Fisk och skaldjurssoppan gjorde comeback nu men korven är slut fick jag bekräftat.
 
Last edited:

Sir Lemon

Medlem
Nu strax efter kl 17:00 fanns det varken korv, fisk och skaldjurssoppa eller parmesan kvar. Enkom en kall pumpasoppa med västerbottenost [tydligt markerad som laktosfri, fundera på den ett tag så kan forumets allergen expert GOTBound förklara om intresse finns].
Inte ett spår kvar av ovan nämnda förutom en tom och ur-diskad karott med skylt dom proklamerade Fisk och skaldjurssoppa.
Beklagar. Det vi lär oss av detta är att alltid flyga fm-tid om vi passerar ARN. Nu återstår sträckan CPH-HAM och det riktiga testet blir om jag får den dubbla Haratorn jag längtat efter. ;) Är ju utanför Skandinavien…..
 
Toppen