Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Är det någon som vet om det kan vara obligatoriska eller slumpmässiga covid tester när man kommer in i usa på flygplatsen? Om man bara ska stanna i ungefär 3 dagar kan de vara tester på utvägen? Är kraftig förkyld/influensa men hoppas det blir bättre innan jag åker.

Jag kanske missar något, men influensa är väldigt smittsam och kan orsaka svår sjukdom. Det är inte helt reko att åka iväg under sådana omständigheter och riskera andra människors hälsa. Bara för att covid är prio 1, innebär det inte att alla andra sjukdomar är helt okej.

Är det någon som vet om det kan vara obligatoriska eller slumpmässiga covid tester när man kommer in i usa på flygplatsen? Om man bara ska stanna i ungefär 3 dagar kan de vara tester på utvägen? Är kraftig förkyld/influensa men hoppas det blir bättre innan jag åker.
Väldigt stor risk att det är covid. Influensasäsongen är i princip över verkar det som. Iaf är sjukhusinläggningarna i Sthlm för flunsan nu nere på nära noll, medan det fortfarande är många covid.

Du kommer inte ens på flyget innan du testat dig.

Och ja, det kan förekomma exempelvis feberkontroller som det gjort under alla pandemier.

Men tar du ditt antigen och det är negativt är ju allt kosher juridiskt. Men det är ett dick move att flyga med influensa.

Bidrar med en lägesrapport jag med :)

Flög till Miami igår (ARN-OSL-MIA) Check in och säkerhetskontroll gick smidigt vid 05:00, tomt i priokön och en liten kö i den vanliga. Digitalt vaccinbevis och reseintyg funkade hur bra som helst, på OSL ville de ha Travel Attestation dokumentet, fysiskt. Det fanns utskrivna att fylla i och signera om man inte hade med sig själv dock.

Här borta (Miami Beach) känns det i princip som innan pandemin, maskkrav i Taxi och på flygplatsen men ingen annanstans.

Bidrar med en lägesrapport jag med :)

Flög till Miami igår (ARN-OSL-MIA) Check in och säkerhetskontroll gick smidigt vid 05:00, tomt i priokön och en liten kö i den vanliga. Digitalt vaccinbevis och reseintyg funkade hur bra som helst, på OSL ville de ha Travel Attestation dokumentet, fysiskt. Det fanns utskrivna att fylla i och signera om man inte hade med sig själv dock.

Här borta (Miami Beach) känns det i princip som innan pandemin, maskkrav i Taxi och på flygplatsen men ingen annanstans.
Undrar om vi är på samma Miami beach? Upplever att inomhus kommer masken på hos i princip alla. Lite förvånad över det faktiskt. Sitter på en buss nu och här blev precis en kvinna avpolletterad då hon inte hade mask på sig.

Undrar om vi är på samma Miami beach? Upplever att inomhus kommer masken på hos i princip alla. Lite förvånad över det faktiskt. Sitter på en buss nu och här blev precis en kvinna avpolletterad då hon inte hade mask på sig.
Ja du, det undrar jag också över ;) Fullt rimligt att det är maskkrav på bussar men jag kan inte minnas att jag sett särskilt många med mask inomhus. Vi kanske hänger på olika ställen?

Bilar ned längs östkusten. Orlando, Florida nu. Extrem skillnad mellan NY och ”södern”. Brytpunkten var typ vid North carolina, där slutade majoriteten ha mask. South carolina och Georgia kände vi oss uttittade av att ha mask på oss. Jag gissar på att citatet här på Marriott är ganska representativt för Florida i stort: ”If you’re vaccinated you don’t need to wear a mask”.

På bussen är det federal lag som kräver mask, och det följer man.

På väg till MIA nästa vecka. Hittar ingen annan information än att man skall ha tagit ett antigentest dagen innan, bevis att man är vaccinerad och ett giltigt ESTA naturligtvis. Eller finns det ett annat dokument som också skall fyllas i?

På väg till MIA nästa vecka. Hittar ingen annan information än att man skall ha tagit ett antigentest dagen innan, bevis att man är vaccinerad och ett giltigt ESTA naturligtvis. Eller finns det ett annat dokument som också skall fyllas i?

Allt står i tråden..
1. ESTA
2. Giltigt pass ;)
3. Vaccinpass
4. Antingen max 24t gammalt
5. Fylla i CDC dokumentet: https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/combined-passenger-attestation-p.pdf. Skriv ut och ta med.

Toppen