Senaste nytt

Zanzibar - funderingar

Hej, har en resa bokad till Zanzibar 2 veckor fr.om 16 januari. Har VISA godkänt, flyg betalat och en dos vaccin mot covid tagen.

1. Pga coronaläget och att min sambo inte hunnit ta de vacciner som rekommenderas där så funderar vi om vi ska skjuta lite på resan.

2. Vet nån hur status är med Corona där? Hittar bara siffror som säger 0 och ambassaden sa "its the same everywhere" (riktig surtant btw).

3. Bör vi åka eller skjuta på det enligt ER? Vi måste ta om visat tydligen isåfall men det är väl ingen biggie. Flyget kan bokas om, det är Qatar. (Tilläggsfråga, är det värt uppdatera ett ben för 2 k till business? Fick ett mail om det från dem).

Ni bör ju vara helt fullvaxinerade innan ni ger er iväg överhuvudtaget och det innebär ju tre sprutor.

Lägg nuvarande planer på hyllan och planera om så ni hinner få alla doser vaccin, det tar ju i ert fall över 6 månader. Följ sedan utvecklingen, just nu är det ju på topp igen. Zanzibar är ju inget land där man kan förvänta sig någon större hjälp om man blir sjuk.

Fråga tre hoppas jag inte blir aktuellt för er just nu om ni bokar av nuvarande resa, annars verkar det vara ett bra pris för uppgraderingen.

• Gilla
Reactions: hco
Ni bör ju vara helt fullvaxinerade innan ni ger er iväg överhuvudtaget och det innebär ju tre sprutor.

Lägg nuvarande planer på hyllan och planera om så ni hinner få alla doser vaccin, det tar ju i ert fall över 6 månader. Följ sedan utvecklingen, just nu är det ju på topp igen. Zanzibar är ju inget land där man kan förvänta sig någon större hjälp om man blir sjuk.

Fråga tre hoppas jag inte blir aktuellt för er just nu om ni bokar av nuvarande resa, annars verkar det vara ett bra pris för uppgraderingen.

Ok tack, fråga 3 var 2 k per skalle och ben om jag inte vad tydlig men är kanske ändå ett bra pris.

Är här nu, visade PCR (möjligt att de också tittade på vaccinbeviset, lämnade bara fram bunten) vid ankomst 1 Jan men vi behövde inte göra test eftersom vi kom från Sverige (via Addis). Som alltid med Afrika känns det godtyckligt så får de något ryck är ju risken att det blir problem oavsett ”officiella” regler. Risken för detta känns dock väldigt liten. I övrigt är det inga som helst restriktioner eller dylikt. Personal på hotell och restauranger har mask men bärs givetvis på alla möjliga sätt. Bland gäster och övriga är det extremt ovanligt även om det är lite skyltar att man ska i lobbyn osv.
Med detta sagt skulle jag nog ändå själv inte åka med tanke på att ni inte är fullvaccinerade. Detta pga av vad flygbolag och transferländer vill/kan hitta på.

• Gilla
Håller med @taxvalp till fullo, klart det är lockande att dra iväg på poäng, men skulle aldrig utsätta mig eller familjen för den risken
utan fullgott skydd - det är väldigt långt till sjukvården om det skulle behövas, och ambulansflyg är nog ingenting att räkna med i dessa tider.

• Gilla
Tack för era svar, det lutar väl åt att boka om till ett senare datum helt enkelt. Det tåls att sägas igen men galet vad less man är på Corona nu..

Tänk även på twinrix och liknande för din sambo, men det kanske bara var covid-vaccin du pratade om när du skrev om vad som rekommenderas?

• Gilla
Tänk även på twinrix och liknande för din sambo, men det kanske bara var covid-vaccin du pratade om när du skrev om vad som rekommenderas?

Hon hade gått till nån vaccinationsklinik som rekommenderade vissa vaccin för resa till Afrika. Det var väl Hepatit m.m kommer inte ihåg exakt. Undrade mest om det är dumt att åka utan dessa men verkar som att vi skjuter upp oavsett och tar då allt som behövs.

Är här nu, visade PCR (möjligt att de också tittade på vaccinbeviset, lämnade bara fram bunten) vid ankomst 1 Jan men vi behövde inte göra test eftersom vi kom från Sverige (via Addis). Som alltid med Afrika känns det godtyckligt så får de något ryck är ju risken att det blir problem oavsett ”officiella” regler. Risken för detta känns dock väldigt liten. I övrigt är det inga som helst restriktioner eller dylikt. Personal på hotell och restauranger har mask men bärs givetvis på alla möjliga sätt. Bland gäster och övriga är det extremt ovanligt även om det är lite skyltar att man ska i lobbyn osv.
Med detta sagt skulle jag nog ändå själv inte åka med tanke på att ni inte är fullvaccinerade. Detta pga av vad flygbolag och transferländer vill/kan hitta på.

Att du inte behövde göra test har inte med att du kom från Sverige utan att du inte hade för hög temperatur när de checkade dig med termometern.

Toppen