Senaste nytt

Kort connection i Bryssel, hinner jag?

Blir lite oroad om jag kommer hinna transfern i Brussel. SAS ändrade fligten så nu har jag bara 45 min på mig på BRU för att hinna få papper, vaccinbevis mm kollade. Är EBG ochh reser Businiess.
Finns det något jag kan göra för att hantera detta och vad händer om jag missar flighten BRU-JFK pga kort transfertid?
Resplan:
06.00 - 07.15 ARN-CPH
08.15 - 09.50 CPH-BRU (endast 45 min transfer).
10.35 - 13.20 BRU-JFK

Blir lite oroad om jag kommer hinna transfern i Brussel. SAS ändrade fligten så nu har jag bara 45 min på mig på BRU för att hinna få papper, vaccinbevis mm kollade. Är EBG ochh reser Businiess.
Finns det något jag kan göra för att hantera detta och vad händer om jag missar flighten BRU-JFK pga kort transfertid?
Resplan:
06.00 - 07.15 ARN-CPH
10.35 - 13.20 BRU-JFK

Skippa toalettbesök i Bryssel, gå med raska steg till nästa gate. Håll tummarna för att CPH-BRU inte blir försenad

Om du missar blir du ombokad till annat flyg till New York

Resplan:
06.00 - 07.15 ARN-CPH
10.35 - 13.20 BRU-JFK
Framgår inte vilka bolag du ska flyga så omöjligt att titta upp. Men generellt är tiden för internationell transfer 50 minuter.

Finns det ingen direktflight från Stockholm? Den brukar landa 09:20.

Framgår inte vilka bolag du ska flyga så omöjligt att titta upp. Men generellt är tiden för internationell transfer 50 minuter.

Finns det ingen direktflight från Stockholm? Den brukar landa 09:20.

SAS 06.00 - 07.15 ARN-CPH
SAS 08.15 - 09.50 CPH-BRU (endast 45 min transfer).
Brussel Airlines 10.35 - 13.20 BRU-JFK

Fanns en direktflight tidigare men den ställda SAS in.
Update: Jag ringde Brussel airlines som menade att 45 ska räcka och att om jag missar flighten så bokar de om (om det nu finns andra NY flyg från BRU).

Update: Jag ringde Brussel airlines som menade att 45 ska räcka och att om jag missar flighten så bokar de om (om det nu finns andra NY flyg från BRU).
@Björn Sundberg välkommen till BC, känn ingen oro Brussel ingår i Lufthansa Groups de kommer att fixa detta åt dig, självklart kan de bli en liten senare ankomst till NYC och en annan flygplats.
Njut av förberedelsen för resan och ha en trevlig resa och vistelse.

Verkar vara 1h5min connection time med Brussels till USA. Så det är definitivt rätt mycket under MCT i ditt fall.
Är resan i närtid? Brussels Airlines flyger direkt från Bromma vid 7 på morgonen. Jag skulle försöka få SAS att boka om till den flighten.

Allt beror på hur villig du är att riskera att missa planet och då eventuellt komma fram 1 dygn senare. Om det är helt ok för dig kan du ju behålla det som sas nu bokat om.
Men om allt är is tid så bör du hinna på 45 minuter, förutsatt att det inte blir extra kontroller på BRU vilket inte är helt otänkbart med tanke på Covid.

Hade 45 min byte på BRU den 1/1, men vi skulle vidare till LHR då och hade också 45 min. Det gäller att ta en rask promenad och i mitt fall så behövde vi passera tullen så det var viss kö för att visa upp passet. I gaten så fick vi sedan vissa upp PLF och alla papper. Fick en klisterlapp på boardingkortet. Ny kö för att boarda. Väl framme så pep det som en galning för mig, men inte för dottern. Enligt dem så behövde vi även PLF till UK (inte sant då vi bara skulle göra transit vidare till just NYC). Fick snabbt upp sidan för UK.gov och kunde överbevisa dem, men det fortsatte pipa och det var intensivt knappande. Till slut så släpptes jag ombord ändå.

Med det sagt, du bör hinna ta dig från plan 1 till plan 2 på 45 min förutsatt att det inte är några förseningar. Vi behövde inte springa eller något, även om vi fick ta oss från ena änden av flygplatsen till den andra.

Men som @palmen påpekar så har SAS bokat om dig till under MCT så jag hade lätt ringt SAS igen och krävt ombokning. Det är aldrig roligt att springa med andan i halsen. Har du is i magen så kolla upp vilka andra avgångar som finns till NYC din aktuella dag och fundera ut om du är villig att komma fram senare/fler mellanlandningar om du får åka från annan flygplats i Europa.

Trevlig resa!

Toppen