Senaste nytt

Hur illa är egentligen Brussels business class short-haul?

Volatyle

Medlem
Tja,

Ute efter lite input här. Hittat en synnerligen bra award-resa till Porto med Swiss till sensommaren. Vet att shorthaul inom Europa är rätt beige överlag, men måste ändå medge att Swiss är rätt trevligt. Även positivt överraskad av LOT efter senaste resan.

Till saken hör att jag som sagt hittat en bra resa till Porto med Swiss (morgonflyg, framme tidigt) - perfekta tider över helg. Hemresan däremot går endast att hitta med Brussels. Tidsmässigt ligger dom helt optimalt (hem eftermiddag, i Sverige senkväll).

Har flugit ett antal sträckor med Brussels, dock endast ekonomi så kan verkligen inte uttala mig om produkten. Försökt läsa ett antal reviews för Brussels shorthaul i business class men får ingen bra uppfattning, i vissa fall verkar in-flight service helt inställt (Covid?), så även i Business - vet ju om att Brussels är ett uttalat lågprisbolag men för att vara inom Europa är ju ändock Portugal en bit att flyga - och om det är nån gång man vill ställa lite krav på just shorthaul så är det väl till Portugal specifikt då resan ändå är något längre än vad man är van vid.

Känns ju lite dumt att leta annat resmål bara för en sån här sak, det berör dessutom hemresan så för mig kanske inte riktigt lika viktigt som ditresan (som då blir med Swiss, vilket är optimalt).

Vad kan jag förvänta mig av hemresan, ni som åkt några sträckor med Brussels inom Europa? Både vad gäller in-flight service (mat) men kanske även loungen i Bryssel.

Vol

Uppfattar jag det korrekt att det är "fritt" att beställa från menyn ombord givet man flyger business class? likt SAS plus alltså. Den reviewn jag läste verkar nämna att man får betala, samtidigt tolkar jag det på Brussels hemsida att man kan välja fritt från menyn - det är faktiskt inte helt tydligt om detta ingår eller inte, välja fritt kan väl alla göra - som betalar för det, dvs... :)

Vol

LIS-BRU-CPH slutet av november. Ungefär samma pris som TAP i economy LIS-CPH.
Hade inga större förväntningar men blev positivt överraskad.
OK inte Swiss standard men klart bättre än SAS plus.
Business check in, fast track lounge prioboarding fungerarade perfekt.
Ingen gardin, men stor skylt ' business only på baggagehyllorna främre raderna.riktigt porslin och glas men pappmugg till kaffet.
Klart ätbar varm mat från LIS, riktig skumpa på förfrågan, övrig dryck och snacks från från bob vagnen bla Glenfiddish single malt. Trevlig cabin crew varav en pysslade om oss i business
Att beställa en Leffe eller mer skumpa, inga problem, tvärtom.
BRU-CPH ungefär samma upplägg, men kall kycklingsallad. Frågade försynt om jag kunde få bob salami tapasbrickan istället.
Självklart!
Kan ju inte göra generell bedömning utifrån en flight, men till rätt pris kommer vi boka dem igen.

Maten på BRU-OSL 30/11:
20211130_210806.jpg

Bokade business saver bokningklass P.
Utresan med Lufthansa gav 1500 EB poäng.
Brussel noll poäng enligt det svar jag fick när jag försökte efterrgistrera poängen.
Skulle kollat först men förutsatte i min enfald att business alltid gav några poäng.
Tål att tänka på vid framtida bokningar med dem

Bokade business saver bokningklass P.
Utresan med Lufthansa gav 1500 EB poäng.
Brussel noll poäng enligt det svar jag fick när jag försökte efterrgistrera poängen.
Skulle kollat först men förutsatte i min enfald att business alltid gav några poäng.
Tål att tänka på vid framtida bokningar med dem
Brussels P klass är en man verkligen ska undvika om man ska krediter Eurobonus den har aldrig givit poäng.

Finns även en tråd om det
P-class ingen intjäning på Brussels Airlines | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Toppen