Senaste nytt

SAS ställer in flyg närmaste dagarna inför julen.

Oväntat att facken tog tillfälle och började svinga. Har de läst senaste årsredovisningen eller de senaste kvartalsrapporterna? För vilka pengar skulle SAS anställa mer personal?

Hoppas iaf alla vara flyg nu blir inställda kommer fram dit de ska före jul.

Som vanligt tar facken tillfälle i akt att beskylla ledningen för precis allt. Varenda gång minsta lilla händer är facken ute med exakt samma mantra att ledningen är inkompetent och hela skulden ligger där.

Enligt artikeln jobbar alla inom de nivåer som är tillåtet även om det sträcks till max. Varför är det bara på sas som det då blir problem? Inga andra flygbolag som också nyttjar personalen till max utan att de går på knäna? Har svårt att tänka mig att detta är sas unikt.

Om man ska tro facken så är det alltså inte sjukskrivningar pga omikron som är problemet, utan att de inte klarar av att jobba max vad som är tillåtet.

Jag kan mycket väl tänka mig att den kvarvarande SAS-personalen är schemalagd nära max under ett antal dagar från den här veckan och fram till början av januari, för jag har sett biljetter säljas till avgångar som inte funnits tillgängliga de senaste dryga 1,5 åren (annat än möjligen som 737-700-flighter ;)). Så jämförelsen med SJ haltar nog, för de har haft konstanta problem (inte minst i Mälardalen) med inställda avgångar sedan minst november. Av utbudet av flighter att döma borde SAS personal rimligen vara tillbaka på normal schemaläggning i mitten av januari?

Ja julen & nyår är ju kort i år, många
är tillbaka på jobbet redan 3 januari. Så om någon vecka är detta krisartade läge över.

Förresten, vem är inte utarbetad strax före jul? Det är ju därför man tar julledigt

Nej, tyvärr. Det vägrar verkligen sjunka in att det inte är 1988 längre. De har ju strejkat och gnällt senaste 30 åren. Med det sagt förstår jag inte heller hur ledningen hanterar/t detta. Känns som ett jäkla duttande och dålig kommunikation, sedan är det väl alltid ett spel via medierna men det är ju en riktigt sjuk kultur som satt sig och verkar vara omöjlig att ändra på.
Det sjuka tycks ju vara att konsumenterna mer eller mindre tycks kräva att flygbiljetter ska vara gratis.
Så vi som gnäller på att SAS-anställda gnäller över försämrade villkor ska kanske ta oss en titt på hur det fungerar i vår egen bransch - oavsett vad vi jobbar med.
På hur många marknader anses det vara normalt att de anställda ska arbeta mer eller mindre gratis, så att produkten kan skänkas bort i stället för att, på normalt kommersiell grund, tas betalt för?
Med en sund prisnivå, där man tar betalt för normala kostnader, få man också en normal och fungerande personalpolitik.
Inom flygbranschen, skulle jag vilja påstå, har den s.k. fria konkurrensen totalt havererat.

Som vanligt tar facken tillfälle i akt att beskylla ledningen för precis allt. Varenda gång minsta lilla händer är facken ute med exakt samma mantra att ledningen är inkompetent och hela skulden ligger där.

Enligt artikeln jobbar alla inom de nivåer som är tillåtet även om det sträcks till max. Varför är det bara på sas som det då blir problem? Inga andra flygbolag som också nyttjar personalen till max utan att de går på knäna? Har svårt att tänka mig att detta är sas unikt.

Om man ska tro facken så är det alltså inte sjukskrivningar pga omikron som är problemet, utan att de inte klarar av att jobba max vad som är tillåtet.

Lufthansa har likadana problem. Många flighter till USA inställd pga av sjukdom.

"Nicht mehr in der Lage, alle Umläufe zu bereedern"

Det sjuka tycks ju vara att konsumenterna mer eller mindre tycks kräva att flygbiljetter ska vara gratis.
Så vi som gnäller på att SAS-anställda gnäller över försämrade villkor ska kanske ta oss en titt på hur det fungerar i vår egen bransch - oavsett vad vi jobbar med.
På hur många marknader anses det vara normalt att de anställda ska arbeta mer eller mindre gratis, så att produkten kan skänkas bort i stället för att, på normalt kommersiell grund, tas betalt för?
Med en sund prisnivå, där man tar betalt för normala kostnader, få man också en normal och fungerande personalpolitik.
Inom flygbranschen, skulle jag vilja påstå, har den s.k. fria konkurrensen totalt havererat.

De är ju mer eller mindre gratis hos en del konkurrenter. Vilket i sig är sjukt. Ovanpå det är det också många konsumenter som förväntat sig att sas ska leverera en tjänst som innehåller allt det som den brukar innehålla (vilket de ulcc konkurrenterna inte gör), men fortfarande till pris som är i princip gratis.

En rimlig marknadsposition skulle bara någonstans mitt emellan. Sas personal måste definitivt ge upp en del ytterligare utöver det som de redan har gett upp.

Men det nuvarande race to the bottom som pågår är inte heller hållbart. Iallafall inte om vi vill ha kvar några flygbolag med skandinavisk organisation. Men det är väl därför trenden nu är att göra som i många andra branscher - behåll ledning och ägande i Skandinavien, outsourca allt annat till billigare änder.

Alternativet är troligen en delvis återreglering av marknaden som gör att utländska konkurrenter inte får fritt spelrum. Och det kan få väldigt många andra konsekvenser.

Sedan när jobbar SAS-piloter gratis??? 2019 var genomsnittslönen 93000 kr/mån inklusive tillägg och traktamente.
SAS-piloterna tjänar ju 93.000 kr/månaden, vill ha högre lön - Travel News
Nu är problemet att SAS pilotfack hävdar att dessa siffror inte stämmer, men släpper inga egna siffror. De vet att de har NOLL SYMPATI att hämta från allmänheten för stridsåtgärder och gnäll om de är tydliga med vad de faktiskt tjänar.

Enligt SCB-siffror (som alltså inte är "partsinlagor") från samma år (som lär syfta på lönen 2018 eller möjligen 2017) tjänar en genomsnittlig pilot i Sverige 63400 kr/mån. Siffran inkluderar alltså sämre betalda piloter i alla bolag. Gissningsvis inkluderar lönestatistiken fasta tillägg men exkluderar rörliga tillägg (t.ex. traktamente). Så brukar det i alla fall vara när mitt fack (ett markbaserat sådant) samlar in lönestatistik från sina medlemmar.
Så mycket tjänar piloterna | SvD

Intressant. Vilken reglering har du i tankarna för att lösa konkurrensproblemet?

Toppen