Det sjuka tycks ju vara att konsumenterna mer eller mindre tycks kräva att flygbiljetter ska vara gratis.Nej, tyvärr. Det vägrar verkligen sjunka in att det inte är 1988 längre. De har ju strejkat och gnällt senaste 30 åren. Med det sagt förstår jag inte heller hur ledningen hanterar/t detta. Känns som ett jäkla duttande och dålig kommunikation, sedan är det väl alltid ett spel via medierna men det är ju en riktigt sjuk kultur som satt sig och verkar vara omöjlig att ändra på.
Som vanligt tar facken tillfälle i akt att beskylla ledningen för precis allt. Varenda gång minsta lilla händer är facken ute med exakt samma mantra att ledningen är inkompetent och hela skulden ligger där.
Enligt artikeln jobbar alla inom de nivåer som är tillåtet även om det sträcks till max. Varför är det bara på sas som det då blir problem? Inga andra flygbolag som också nyttjar personalen till max utan att de går på knäna? Har svårt att tänka mig att detta är sas unikt.
Om man ska tro facken så är det alltså inte sjukskrivningar pga omikron som är problemet, utan att de inte klarar av att jobba max vad som är tillåtet.
Det sjuka tycks ju vara att konsumenterna mer eller mindre tycks kräva att flygbiljetter ska vara gratis.
Så vi som gnäller på att SAS-anställda gnäller över försämrade villkor ska kanske ta oss en titt på hur det fungerar i vår egen bransch - oavsett vad vi jobbar med.
På hur många marknader anses det vara normalt att de anställda ska arbeta mer eller mindre gratis, så att produkten kan skänkas bort i stället för att, på normalt kommersiell grund, tas betalt för?
Med en sund prisnivå, där man tar betalt för normala kostnader, få man också en normal och fungerande personalpolitik.
Inom flygbranschen, skulle jag vilja påstå, har den s.k. fria konkurrensen totalt havererat.
Sedan när jobbar SAS-piloter gratis??? 2019 var genomsnittslönen 93000 kr/mån inklusive tillägg och traktamente.På hur många marknader anses det vara normalt att de anställda ska arbeta mer eller mindre gratis, så att produkten kan skänkas bort i stället för att, på normalt kommersiell grund, tas betalt för?
Intressant. Vilken reglering har du i tankarna för att lösa konkurrensproblemet?Det sjuka tycks ju vara att konsumenterna mer eller mindre tycks kräva att flygbiljetter ska vara gratis.
Så vi som gnäller på att SAS-anställda gnäller över försämrade villkor ska kanske ta oss en titt på hur det fungerar i vår egen bransch - oavsett vad vi jobbar med.
På hur många marknader anses det vara normalt att de anställda ska arbeta mer eller mindre gratis, så att produkten kan skänkas bort i stället för att, på normalt kommersiell grund, tas betalt för?
Med en sund prisnivå, där man tar betalt för normala kostnader, få man också en normal och fungerande personalpolitik.
Inom flygbranschen, skulle jag vilja påstå, har den s.k. fria konkurrensen totalt havererat.