Senaste nytt

Uppdatering av medlemsnivå i SAS EuroBonus?

Nordpilen

Medlem
Kommer efter två flygningar idag komma upp i nivå Gold i SAS Eurobonus.

Finns det någon chans att jag vid morgondagens flygningar i Economy kan nyttja fast track eller lounge på Cph/Arn?

Jag tänker att det kanske hinner uppdateras i SAS app att jag har gjort tillräckligt många resor eller om personalen i loungen manuellt kan se detta?

Vad är annars i normalfallet kriteriet för att få nyttja lounge och fast track när man reser i Economy som guld, kodas det automatiskt på boardingkortet eller är det guld-taggarna på handbagaget som jag sett många har som gör det?

Det beror på. Det kan uppdateras redan dagen efter men ibland tar det 2-3 dagar. Det finns ingenting som är satt i sten när det gäller detta och SAS lovar ingeting heller när det gäller tid. Du kan ringa in till supporten +46 8 797 40 00 och så kan de eventuellt hjälpa dig med detta. Personalen i loungen kommer dock inte kunna hjälpa dig så vitt jag vet. Det enda som betyder något är det som står på boardingkortet dvs. appen. Taggarna på baggaget betyder inget när det gäller fastrack eller lounge. Lycka till med supporten!

Finns det någon chans att jag vid morgondagens flygningar i Economy kan nyttja fast track eller lounge på Cph/Arn?

I de flesta fall, i min erfarenhet, kommer poängen dagen efter. De brukar reggas på förmiddagen (kommer inte ihåg klockslaget, men kanske 9 eller 10). Har du ett tidigt morgonflyg tror jag dina odds är dåliga tyvärr.

Jag tror att det är din status som gäller när du checkar in (och alltså tar fram ditt boardingkort) som spelar roll, dvs du bör undvika att checka in i appen 24 timmar innan i det här fallet, utan vänta så länge som möjligt.

I de flesta fall, i min erfarenhet, kommer poängen dagen efter. De brukar reggas på förmiddagen (kommer inte ihåg klockslaget, men kanske 9 eller 10). Har du ett tidigt morgonflyg tror jag dina odds är dåliga tyvärr.

Jag tror att det är din status som gäller när du checkar in (och alltså tar fram ditt boardingkort) som spelar roll, dvs du bör undvika att checka in i appen 24 timmar innan i det här fallet, utan vänta så länge som möjligt.

Statusen när man checkar in spelar ingen roll, det går alltid att vifta med medlemskortet om det skulle behövas och i värsta fall skriva ut ett nytt boardingkort på flygplatsen. Men som sagt, det bygger ju på att SAS har registrerat statusen från flyget hyfsat snabbt.

Om inte statusen hunnit blir uppdaterad så kan du fråga i loungen om de släpper in dig mot att du visar upp din flygningar, det funkade för mig på SAS Gold CPH när jag gjorde min första Diamond-run, jag hade dagen innan flugit in de sista kvalificerande flygen för Gold så jag chansade och mer eller mindre förutsatte ett nej som svar från loungepersonalen men blev glatt överraskad av ett välkommen in [på danska] samt påhejningar i min fortsatte jakt mot Diamond. De ville inte ens se mina flygningar utan sa att ni frequent flyers har bättre koll på detta än vi och våra system.

Obs, ingen garanti att det fungerar för dig.

Färsk datapunkt: Jag landade igår vid 13-tiden på den flygning som skulle knuffa över mig till Diamond, och någon gång idag vid 16-tiden slog det igenom i systemet.

Eller om du som jag har Å/Ä/Ö i namnet så är du glad om det överhuvudtaget kommer in, och då oftast efter fyra/fem dagar och oftast bara på ena benet av flera, men i regel kommer de inte före 8 dagar, och då går jag in och rapporterar det via hemsidan och får in dem.

Toppen