Senaste nytt

Besöka julmarknad i Dusseldorf - Behöver jag anlita en projektledare?

Jag har en bonusresa till Dusseldorf inbokad 17-20 december 2021 för att besöka julmarknaden och eftersom jag är trött på att vänta på att mänskligheten ska gått igenom 35627 olika virusvarianter och 892342 coronavågor så tänkte jag att jag ska genomföra resan mot alla odds. Som jag har förstått det så är det inte det enklaste att resa till Tyskland, det ska gälla olika regler i olika delstater och i olika städer inom delstater. Man ska hålla på och ta corona-tester både före och efter ankomst, man ska ladda ner appar, man ska fixa armband till julmarknaden, etc. Kommer jag att klara av allt utan att behöva anställa en projektledare som håller koll på allt? Har någon besökt Dusseldorf nyligen och kan ge några tips? Hur fungerar det t ex med de corona-testerna man måste ta på plats och hur gör man det gratis? Jag är dubbelvaccinerad och inställd på att ta PCR-test innan avresa.

Du behöver inte anställa projektledare. 2G gäller på julmarknaden, det vill säga tillfrisknad eller vaccinerad. Hämta armband på de ställen som anges. Använd ansiktsmask, det är ett krav där trängsel uppstår (=tillfällen där du inte kan hålla 1,5 meters avstånd till närmaste person, dvs typ hela julmarknaden).

Vad jag vet finns det inga testkrav för att flyga till Tyskland om du är vaccinerad (just nu) om du reser från Sverige. Det du behöver kolla upp är om hotellen i Dusseldorf är öppna för turister.

Covidtesterna i Tyskland är gratis för invånare. Pga dataskyddslagarna i Tyskland kollar de långt ifrån alltid, men skulle de neka gå till en annan station. Lättast är de som bara kör dropin i typ köpcenter, svårast är apoteken och läkare.

Har ingen dagsaktuell info att komma med, men var där för en och en halv månad sen, alltså innan Omicron. Och kan varna om ett mer eller mindre obefintligt nattliv och endast kanske 30% av restaurangerna var öppna. Många hotells lobbyer var stängda och kändes allmänt som en spökstad redan då på många sätt

Jo det behlvs för vissa restauranger etc. 2G+ kallas det.
2G+ beror på smittläget (eller om det är antal inlagda på sjukhus), annars är det bara 2G som är tvingande på vissa ställen och då är det inget krav på ytterligare testning mer än att vara vaccinerad. Dessa saker kan ju ändra sig från en dag till en annan också.

Sen kan självklart restauranger, barer mm applicera 2G+ utgår jag ifrån även om det inte är krav.

2G+ beror på smittläget (eller om det är antal inlagda på sjukhus), annars är det bara 2G som är tvingande på vissa ställen och då är det inget krav på ytterligare testning mer än att vara vaccinerad. Dessa saker kan ju ändra sig från en dag till en annan också.

Sen kan självklart restauranger, barer mm applicera 2G+ utgår jag ifrån även om det inte är krav.
2G+ krävdes i baren på hotellet tex, så det är nog rekommenderat att gå och testa sig.

Toppen