Senaste nytt

Avboka SAS bonusbiljett, 24h eller dagen innan?

Bokningar med Amex voucher och Star Alliance måste bokas av sista vardagen innan resa genom att ringa SAS Tallinn.

Finns det någon ny information om detta, eller är det fortfarande dagen innan som gäller? Med tanke på kraven om test för inresa till USA nu så kan det annars bli riktigt svårt att avboka.

Finns det någon ny information om detta, eller är det fortfarande dagen innan som gäller? Med tanke på kraven om test för inresa till USA nu så kan det annars bli riktigt svårt att avboka.

Nu svarar jag inte på 24h-regeln, men passar på att klargöra vad som gäller vid sjukdom.
SAS skrev:
IN CASE OF A POSITIVE COVID19 TEST

If you as a customer cannot use your ticket to a specific country due to a positive COVID19 test within 4 days of departure, you may contact customer service to receive a SAS Travel voucher.

As a customer you will be asked to provide documentation of your positive COVID-19 testresult and after that be able to choose to cancel the ticket or the entire booking also including other passengers tickets.

The SAS Travel voucher will cover the ticket/bookings value. SAS Travel Voucher is a non-refundable voucher.

If you have made your reservation through a travel agent, please contact them for available options.

Källa:COVID-19 updates - Travel and service updates | SAS

Är det annan sjukdom så gäller detta:
SAS skrev:
IF I GET ILL/SICK AND CANNOT TRAVEL, WILL SAS GIVE ME A REFUND?

If you have bought a refundable ticket you can refund your ticket. This must be done before your trip has started. Some tickets types are refundable against a fee, read more about SAS cancellation and refund.

If you have bought a non refundable ticket, e.g SAS Go Light or SAS Go Smart, the full amount will not be refunded. In some cases you can receive a SAS Travel Voucher. Find out if you are eligible for a SAS Travel voucher. Otherwise we recommend you to contact your travel insurer.

To travel with full flexibility, book a SAS Plus Pro ticket or a SAS Business Pro ticket. These ticket types are fully refundable.

Källa: COVID-19 updates - Travel and service updates | SAS

Nu svarar jag inte på 24h-regeln, men passar på att klargöra vad som gäller vid sjukdom.

Källa:COVID-19 updates - Travel and service updates | SAS

Är det annan sjukdom så gäller detta:

Källa: COVID-19 updates - Travel and service updates | SAS
Jo, men min fråga är relaterad till bonusresa. Vad händer då? Jag hittade också den text du refererar till, och den nämner inte explicit att det endast är revenue-biljetter som avses, men man har ju svårt att se hur en voucher skulle se ut om resan är betald med poäng.
En annan sak som inte explicit nämns är om man kan få en voucher som avser samtliga resenärer eller endast för den som testar positivt.

Jo, men min fråga är relaterad till bonusresa. Vad händer då? Jag hittade också den text du refererar till, och den nämner inte explicit att det endast är revenue-biljetter som avses, men man har ju svårt att se hur en voucher skulle se ut om resan är betald med poäng.
En annan sak som inte explicit nämns är om man kan få en voucher som avser samtliga resenärer eller endast för den som testar positivt.

Som vanligt med SAS är det inte solklart, diskutera ombokningsalternativ med kundtjänst sug på den ett tag
- måste det finnas bonusplatser för att få boka om?

Kan jag boka om min SAS bonusresa om jag har testats positivt för covid-19 inom 24 timmar före avgången?
Ja, om du har testats positivt för covid-19 inom 24 timmar före den planerade avgången kan du boka om din SAS bonusresa. Detta gäller dock inte för inrikesresor i Danmark, Norge och Sverige.

Kontakta SAS Customer Service för att diskutera ombokningsalternativ.

Obs! Ditt testresultat för covid-19 får inte vara äldre än fyra dagar.

Vad händer med min Amex 2-4-1-värdecheck om jag behöver avboka vår bonusresa med SAS eller Star Alliance på grund av ett positivt covid-19-testresultat?
Om du behöver avboka din bonusresa på grund av ett positivt covid-19-testresultat gäller följande för din Amex 2-4-1-värdecheck:

• Icke utgångna värdecheckar kommer att returneras till dig och ha samma giltighet som tidigare.

• Utgångna värdecheckar kommer att returneras till dig med en förlängd bokningsperiod på 30 dagar räknat från den dag då flygningen ställdes in.

• Omboknings-/serviceavgiften på 450 SEK/NOK kommer också att återbetalas.

Frågor och svar | SAS

Som vanligt med SAS är det inte solklart, diskutera ombokningsalternativ med kundtjänst sug på den ett tag
- måste det finnas bonusplatser för att få boka om?

Kan jag boka om min SAS bonusresa om jag har testats positivt för covid-19 inom 24 timmar före avgången?
Ja, om du har testats positivt för covid-19 inom 24 timmar före den planerade avgången kan du boka om din SAS bonusresa. Detta gäller dock inte för inrikesresor i Danmark, Norge och Sverige.

Kontakta SAS Customer Service för att diskutera ombokningsalternativ.

Vad händer med min Amex 2-4-1-värdecheck om jag behöver avboka vår bonusresa med SAS eller Star Alliance på grund av ett positivt covid-19-testresultat?
Om du behöver avboka din bonusresa på grund av ett positivt covid-19-testresultat gäller följande för din Amex 2-4-1-värdecheck:

• Icke utgångna värdecheckar kommer att returneras till dig och ha samma giltighet som tidigare.

• Utgångna värdecheckar kommer att returneras till dig med en förlängd bokningsperiod på 30 dagar räknat från den dag då flygningen ställdes in.

• Omboknings-/serviceavgiften på 450 SEK/NOK kommer också att återbetalas.

Frågor och svar | SAS
Ja, vad anses ”min SAS bonusresa” vara? Endast den resenär som testats positiv, eller alla resenärer i samma bokning? En avsevärd skillnad för oss som är fem personer i en och samma bokning.

Toppen