Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Min USA-resa närmar sig. Dock tänkte jag avvakta tills efter antigen (dagen innan avresa) att boka något boende. En borde väl kunna uppge valfritt hotell (höfta lite) i APIS informationen precis som man uppger UNKNOWN när man söker Esta?

Har aldrig varit med om att detta kontrolleras, är det någon skillnad nu?

Min USA-resa närmar sig. Dock tänkte jag avvakta tills efter antigen (dagen innan avresa) att boka något boende. En borde väl kunna uppge valfritt hotell (höfta lite) i APIS informationen precis som man uppger UNKNOWN när man söker Esta?

Har aldrig varit med om att detta kontrolleras, är det någon skillnad nu?
Det är alltid dumt att ge fel information. APIS ska fyllas i senast vid checkin, så lämna den tom tills hotellet är bokat.

Fråga gällande ESTA. Jag har giltigt ESTA tom. mars 2022. Avresa nu i november, bör jag söka nytt med tanke på nya inreseregler eller det är lugnt?

37EDD58A-F882-4093-BBAF-142F292C7260.jpeg

Mitt plan till USA lyfter 30 januari 09:25.

Vilket är senaste datum och tid jag kan göra covidtest?

Visa bifogad bild 123607

Det senaste datumet bör vara 30 januari. :)
Men du kanske undrar om det tidigaste datumet, och det blir således 27 januari, även testtider före 09:25 funkar eftersom det är tre dagar (datum räknas) snarare än 72 h som gäller.

Last edited:
På grund av corona så var maskinerna i passkontrollen avstängda (för att ge mer trängsel och smittspridning?), enbart manuell passkontroll. En kö för EU-medborgare och tre köer för alla andra. Valde EU-kön, helt fel val (tog 10 minuter).

Kastrup i ett nötskal. Säkert något fackförbund som har medverkat till detta.

• Gilla
Reactions: fcx
Visa bifogad bild 123607

Om du faktiskt menar senaste och inte tidigaste - du måste visa upp test resultatet vid incheckningsdisken. Så beroende på hur lång innan du tänkt dig checka in och hur mycket du litar på att de håller tiden på hur lång tid du får vänta på resultatet, så kanske du kan hitta tid samma morgon...

Detta gäller nu. 30 januari är någonstans mellan 2 och 3 evigheter bort i covid tider. Reglerna kan se helt annorlunda ut då.

Om du faktiskt menar senaste och inte tidigaste - du måste visa upp test resultatet vid incheckningsdisken. Så beroende på hur lång innan du tänkt dig checka in och hur mycket du litar på att de håller tiden på hur lång tid du får vänta på resultatet, så kanske du kan hitta tid samma morgon...

Detta gäller nu. 30 januari är någonstans mellan 2 och 3 evigheter bort i covid tider. Reglerna kan se helt annorlunda ut då.

This. Har en San Francisco bokad 26/12. Känns som om hela världsordningen kan ändras till dess... :(:confused:

Toppen