Senaste nytt

Resa till England regler

Tack för alla svar, det har gett lite mer klarhet! Blir nog att boka en resa och fixa med testet direkt på flygplatsen :)
Tänk på att om testet är positivt så måste du gå i karantän tills du fått svar på ett PCR test. Det finns ju en viss felmarginal på t.ex antigen testerna, så om du bara skall stanna i ett par dagar kanske det är bättre att boka testet dag 2?
 

Tomas E

Medlem
Tänk på att om testet är positivt så måste du gå i karantän tills du fått svar på ett PCR test. Det finns ju en viss felmarginal på t.ex antigen testerna, så om du bara skall stanna i ett par dagar kanske det är bättre att boka testet dag 2?
Fast den största skillnaden är ju att antigen-testet är mindre känsligt än PCR. Risken för falskt positivt testsvar borde därför vara minimalt. Känner du till ett enda sådant fall, för jag gör det inte?
 
Fast den största skillnaden är ju att antigen-testet är mindre känsligt än PCR. Risken för falskt positivt testsvar borde därför vara minimalt. Känner du till ett enda sådant fall, för jag gör det inte?
Inte några specifika detaljer, bara vad jag läst hos CDC och FDA. Vilket mest var runt hanteringen av testet och att identifiera false positives t.ex., inte själva testet som sådant. Men som sagt det var bara något att ta med i beräkningen om man vill minimera risken för problem. Inte så mycket för antigen vs PCR.
 

raphaelmak

Medlem
Är det inte "inom 2 dagar" som gäller?
Har några vänner som åkte till London för någon månad sedan. Dom tog testet direkt när dom landade på flygplatsen, så var det klart.
Exakt, jag fick testet skickat till hotellet, tog testet själv nästa dagen, laddade upp fotot på testresultatet och det var klart. (Är dock inte så förtjust i självtester.)
 

Tomas E

Medlem
Det trillade just in en liten nyhet från gov.uk om resor via England, i de fall man enbart gör transit "airside". Numera behöver man inte fylla i någon passenger location form i de fallen. För fullvaccinerande gäller alltså enbart att visa upp vaccinationsbeviset vid incheckning, samt uppfylla destinationens krav.

Däremot ingen ändring av reglerna för de som ska resa in i England, eller för de som måste göra transit "landside". (Regler för Skottland, Wales och Nordirland sköts av respektive landsdels regering; ofta följer de England.)

Aktuell info hos gov.uk:

Airside transit
Airside transit is when you do not pass through UK border control. You remain ‘airside’ before you leave the UK on your connecting journey.

If you transit airside, you do not need to take a COVID-19 test before you travel if you:

If you do not qualify as fully vaccinated or you have been in a red list country, you need to take a COVID-19 test in the 3 days before you travel to England.

Check separate guidance to see if you qualify as fully vaccinated for travel to England.

You do not need to complete a passenger locator form before travel to England.
<-- nyhet

When you are in England you do not need to quarantine or take any COVID-19 tests.
 

palmen

Moderator
Det trillade just in en liten nyhet från gov.uk om resor via England, i de fall man enbart gör transit "airside". Numera behöver man inte fylla i någon passenger location form i de fallen. För fullvaccinerande gäller alltså enbart att visa upp vaccinationsbeviset vid incheckning, samt uppfylla destinationens krav.

Däremot ingen ändring av reglerna för de som ska resa in i England, eller för de som måste göra transit "landside". (Regler för Skottland, Wales och Nordirland sköts av respektive landsdels regering; ofta följer de England.)

Aktuell info hos gov.uk:

Airside transit
Airside transit is when you do not pass through UK border control. You remain ‘airside’ before you leave the UK on your connecting journey.

If you transit airside, you do not need to take a COVID-19 test before you travel if you:

If you do not qualify as fully vaccinated or you have been in a red list country, you need to take a COVID-19 test in the 3 days before you travel to England.

Check separate guidance to see if you qualify as fully vaccinated for travel to England.

You do not need to complete a passenger locator form before travel to England.
<-- nyhet

When you are in England you do not need to quarantine or take any COVID-19 tests.
Man lär väl dock behöva fylla i detta om man kör en lounge runda, dvs bokar tor men stannar airside hela tiden. Jag antar de vill se dessa papper då det ser ut som man faktiskt åker till UK och sen hem senare på dagen där man då "normalt" faktiskt går in i landet.
 

Tomas E

Medlem
Man lär väl dock behöva fylla i detta om man kör en lounge runda, dvs bokar tor men stannar airside hela tiden. Jag antar de vill se dessa papper då det ser ut som man faktiskt åker till UK och sen hem senare på dagen där man då "normalt" faktiskt går in i landet.
Det har diskuterats flera gånger förut :) men inte i denna tråd, så ett påpekande igen: en t.o.r.-resa är INTE att vara i transit (eller mer specfikt ”airside transit” som krävs för den extra lättnaden) på resmålet. ”Ja men jag lovar att jag inte ska gå ut” är heller inte samma sak som att vara i transit.
Så både passenger location form och beställt/betalt covid-test (antigen) behövs för att uppfylla reglerna för inresa till England.
Det kan i vissa fall kanske gå att övertyga incheckningspersonal om att du ska hanteras som ”transit airside” och slippa visa vissa papper, men räkna inte med det, eftersom det inte är i enlighet med reglerna.
 

Judas kiss

Medlem
Behöver man köra ett ett test när man ska tillbaka till Sverige sen eller räcker det vid inresa bara?

Jag ska till Scotland i två dagar. Tänkte köra test på edinburgh flygplats. Någon som vet om det diffar där något jmf med england?
 
Toppen