Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Utan att veta något gissar jag väl att det är en presskörning, tåget kommer gå i normal trafik därefter. Kan nämna tågnummer på tisdag!
Kul att det är nära nu :)
Har läst att det börjar revenue service 17 nov, tåg 402/407. Start mitt i veckan, kan det stämma? Kanske lugnare då så det blir mjukstart.

Kul att det är nära nu :)
Har läst att det börjar revenue service 17 nov, tåg 402/407. Start mitt i veckan, kan det stämma? Kanske lugnare då så det blir mjukstart.
Haha ja det var dem tågnummerna jag skulle nämna, från onsdag alltså. Visste inte om det var public eller inte. X2008 som är tågets "ID" kommer gå på avgången som idag körs av X2035, det tåg som är ombyggt men inte retrofit med nya kabinen.

Haha ja det var dem tågnummerna jag skulle nämna, från onsdag alltså. Visste inte om det var public eller inte. X2008 som är tågets "ID" kommer gå på avgången som idag körs av X2035, det tåg som är ombyggt men inte retrofit med nya kabinen.
Det kom från ett annat forum som kan läsas publikt, så antog att det är ok att nämnas.. men du får gärna bekräfta närmare avgång att det faktiskt blir ett X2C-sätt då :)

Det kom från ett annat forum som kan läsas publikt, så antog att det är ok att nämnas.. men du får gärna bekräfta närmare avgång att det faktiskt blir ett X2C-sätt då :)
Håller ögon och öron öppna. Omloppet som 402 / 407 kör går ju till och från Solna Station också så de gör en spännande omlopp från Depån med det tåget.

Här har ni 407 till Göteborg, ett exempel ni kan se på bistron är dessa platser som inte säljs i Bistron men som är detsamma säten som vanliga passagerare har i andra klass.
upload_2021-11-11_23-4-7.png

Även 1 klass är annorlunda
upload_2021-11-11_23-26-58.png

Ett vanligt ej ombyggt tåg ser bistron ut så här
upload_2021-11-11_23-24-50.png

Ett vanligt ej ombyggt tåg ser 1 klass ut så här
upload_2021-11-11_23-25-56.png

Last edited:
Spännande! 2 kl lugn är alltså 1 kl-vagnar så länge det är orenoverat, sen 4-abreast-seating.
Låt mig gissa att SJ så småningom blir sugna på att börja sälja platserna som idag inte går att boka bak i bistro-vagnen...

Spännande! 2 kl lugn är alltså 1 kl-vagnar så länge det är orenoverat, sen 4-abreast-seating.
Låt mig gissa att SJ så småningom blir sugna på att börja sälja platserna som idag inte går att boka bak i bistro-vagnen...
2 klass lugn är blandat 1 och 2 klass vagnar då tågen har ibland två vagnar med 1 klass och ibland bara en vagn. Främst på Göteborg går de tåg med två 1 klass och tågen till Malmö med en 1 klass.

Så chansen för 1 klass seating i 2 klass lugn är större på Stockholm - Göteborg - Stockholm.

Gällande platserna i Bistron så har jag hört att det inte skall säljas, men som du säger så kan ju saker ändras. Platserna har nummer på sig redan så det är ju preppat!

Premiärtur idag gäller, enkelväg till Göteborg med press och inbjudna gäster!

Välkomna till nya X2000, se och njut!
Premiär av nya X 2000 – SJ

Tåget kommer som sagt rulla i följande turer enbart Måndag - Fredag till en början. Det är Direkttåg Göteborg - Stockholm - Göteborg enligt nedan med ett kort hopp ut till Solna station åt båda hållen för att fånga upp affärsresenärer. Inga stopp görs på vägen ner eller upp utöver nämnda stationer.
  • Tåg 402 Göteborg C (05:44) - Stockholm (08:42) - Solna (08:55)
  • Tåg 407 Solna (16:56) - Stockholm (17:07) - Göteborg (20:00)

Finns även en del videos länkade på hemsidan över kabinen och nya Bistron.
Nya X 2000 - YouTube

Toppen