Senaste nytt

Hjälp mig till CES 2022

Det där måste sas fixa, de ställer in ett flyg och då har de ett ansvar att få dig till aktuell destination också. Finns absolut inget i 261/2004 som säger att det måste vara samma bolag och bokningsklasser. Fråga om de kan sälja en helt ny biljett efter dina önskemål, kan de det kan de även boka om.

Du har ju inga orimliga krav om du flyger via LAX istället för SFO med sas. Att de ställer in är deras problem, inte ditt.
Jag tycker inte heller att jag ställer några orimliga krav, men nu har jag fått samma totalnej av tre olika agenter. Diamondsupporten kanske är ett alternativ?
 
Jag tycker inte heller att jag ställer några orimliga krav, men nu har jag fått samma totalnej av tre olika agenter. Diamondsupporten kanske är ett alternativ?
Testa att maila dom och fråga varör SAS inte tar sitt ansvar när de själva ställer in flighten och du vill bli ombokad till SAS-flighter så långt det är möjligt. Finns ju lite mer matnyttig info angående rättsfall för vad man har rätt till om du behöver mer ammunition.
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 525 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 
Testa att maila dom och fråga varör SAS inte tar sitt ansvar när de själva ställer in flighten och du vill bli ombokad till SAS-flighter så långt det är möjligt. Finns ju lite mer matnyttig info angående rättsfall för vad man har rätt till om du behöver mer ammunition.
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 525 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
Som nämnts i tråden om 261/2004 så försökte jag ju få någon klarhet i vad som faktiskt gäller men blev ju bara dåligt bemött. Nu när jag hade laddat upp för att spela in samtal och driva frågan ända in i kaklet blev resultatet ett stort antiklimax. Plötsligt säger nu SAS att det finns plats i business på UA1604, så de kan faktiskt erbjuda ett alternativ där jag får åka i rätt kabinklass och där avresa från ARN är 10 minuter senare, men jag kommer fram till LAS 40 minuter tidigare. Även om jag hade föredragit att byta i SFO/LAX och få lie-flat i princip hela vägen, så känns det inte som att det går att hävda att SAS gör något fel i att erbjuda mig det här alternativet.

Så, frågan till expertisen: Vågar man ha ett byte på ORD mitt i vintern, med 3 timmars connection? Blir jag försenad och kommer fram till LAS senare, så missar jag i princip mässan... Jag har ju fortfarande alternativet att boka av allt och få hela kostnaden återbetald.
 
Som nämnts i tråden om 261/2004 så försökte jag ju få någon klarhet i vad som faktiskt gäller men blev ju bara dåligt bemött. Nu när jag hade laddat upp för att spela in samtal och driva frågan ända in i kaklet blev resultatet ett stort antiklimax. Plötsligt säger nu SAS att det finns plats i business på UA1604, så de kan faktiskt erbjuda ett alternativ där jag får åka i rätt kabinklass och där avresa från ARN är 10 minuter senare, men jag kommer fram till LAS 40 minuter tidigare. Även om jag hade föredragit att byta i SFO/LAX och få lie-flat i princip hela vägen, så känns det inte som att det går att hävda att SAS gör något fel i att erbjuda mig det här alternativet.

Så, frågan till expertisen: Vågar man ha ett byte på ORD mitt i vintern, med 3 timmars connection? Blir jag försenad och kommer fram till LAS senare, så missar jag i princip mässan... Jag har ju fortfarande alternativet att boka av allt och få hela kostnaden återbetald.
Det finns ingenting riskfritt. Det kan vara dimma på SFO, eller dåligt väder på LAX. Utgå från att det går bra.
 
Det finns ingenting riskfritt. Det kan vara dimma på SFO, eller dåligt väder på LAX. Utgå från att det går bra.
Jag har fått för mig att just ORD är ett känt ställe för ofta förekommande och kraftiga förseningar vintertid, så det är ett stort no-no att mellanlanda där om man vill riskminimera. Men det kanske är en överdrift att det är så mycket värre där än SFO/LAX.
 
Så, frågan till expertisen: Vågar man ha ett byte på ORD mitt i vintern, med 3 timmars connection? Blir jag försenad och kommer fram till LAS senare, så missar jag i princip mässan... Jag har ju fortfarande alternativet att boka av allt och få hela kostnaden återbetald.
Om det är på samma biljett så skulle jag inte oroar så mycket (men jo du kan även då få missa hela mässan beroende på flygkapacitet - kanske förtur med standby förutsatt du har elitstatus), men om inte... vågar inte alls.
De två följande faktorer spelar också roll som jag tror, om du har både så är det tydligen snabbare:
- Om du har Global Entry för passkontroll
- Om du har Fast Track för säkerhetskontroll efter du har bytt terminal
Och ja... glöm inte att du måste byta terminal hos ORD.
Jag har fått för mig att just ORD är ett känt ställe för ofta förekommande och kraftiga förseningar vintertid, så det är ett stort no-no att mellanlanda där om man vill riskminimera. Men det kanske är en överdrift att det är så mycket värre där än SFO/LAX.
Jag ska också åka via ORD, men har en natts layover i Chicago. (God vana när man har tid och råd.) Har två separata biljetter hos SAS resp. United.
 
Som nämnts i tråden om 261/2004 så försökte jag ju få någon klarhet i vad som faktiskt gäller men blev ju bara dåligt bemött. Nu när jag hade laddat upp för att spela in samtal och driva frågan ända in i kaklet blev resultatet ett stort antiklimax. Plötsligt säger nu SAS att det finns plats i business på UA1604, så de kan faktiskt erbjuda ett alternativ där jag får åka i rätt kabinklass och där avresa från ARN är 10 minuter senare, men jag kommer fram till LAS 40 minuter tidigare. Även om jag hade föredragit att byta i SFO/LAX och få lie-flat i princip hela vägen, så känns det inte som att det går att hävda att SAS gör något fel i att erbjuda mig det här alternativet.

Så, frågan till expertisen: Vågar man ha ett byte på ORD mitt i vintern, med 3 timmars connection? Blir jag försenad och kommer fram till LAS senare, så missar jag i princip mässan... Jag har ju fortfarande alternativet att boka av allt och få hela kostnaden återbetald.
Är det returen UA1604 som spökar? Trodde det var ditresan. Oavsett hade jag inte "tjafsat" om kabinklass på sista 1,5h benet om det inte är till ORD då det är lite längre. Jag har varit så slut efter mässan att jag i princip däckat innan pushback från LAS. Fick tex över 3h sömn av 5h flight med Air Canada Rouge långt bak i bussen till och med.

Förstår att det varierar från person till person såklart men prio 1 se till att komma dit och ha jäkligt kul på mässan.

Jag kommer troligtvis köpa biljett detta år (x4 tar mig lätt över EBD) så blir tyvärr inga utsvävningar med rutter för poäng :(
 
Om det är på samma biljett så skulle jag inte oroar så mycket (men jo du kan även då få missa hela mässan beroende på flygkapacitet - kanske förtur med standby förutsatt du har elitstatus), men om inte... vågar inte alls.
De två följande faktorer spelar också roll som jag tror, om du har både så är det tydligen snabbare:
- Om du har Global Entry för passkontroll
- Om du har Fast Track för säkerhetskontroll efter du har bytt terminal
Och ja... glöm inte att du måste byta terminal hos ORD.

Jag ska också åka via ORD, men har en natts layover i Chicago. (God vana när man har tid och råd.) Har två separata biljetter hos SAS resp. United.
Två separata biljetter med SAS i ekvationen (trots övernattning) skulle jag personligen säga är större risk än försening pga vinterväder på ORD. Men jag kanske bara haft winter wonderland flyt de få gånger jag passerat där.
 
Jag har fått för mig att just ORD är ett känt ställe för ofta förekommande och kraftiga förseningar vintertid, så det är ett stort no-no att mellanlanda där om man vill riskminimera. Men det kanske är en överdrift att det är så mycket värre där än SFO/LAX.

Om det är på samma biljett så skulle jag inte oroar så mycket (men jo du kan även då få missa hela mässan beroende på flygkapacitet - kanske förtur med standby förutsatt du har elitstatus), men om inte... vågar inte alls.
De två följande faktorer spelar också roll som jag tror, om du har både så är det tydligen snabbare:
- Om du har Global Entry för passkontroll
- Om du har Fast Track för säkerhetskontroll efter du har bytt terminal
Och ja... glöm inte att du måste byta terminal hos ORD.

Jag ska också åka via ORD, men har en natts layover i Chicago. (God vana när man har tid och råd.) Har två separata biljetter hos SAS resp. United.

Ja ORD kan vara lite bekymmersamt, men också på sommaren med åskväder :) EWR och ORD delar på första platsen för flest antal ofrivilliga övernattningar i min karriär som sträcker sig tillbaka till 1993. Men vi talar om kanske totalt 3 fall på uppskattningsvist 75 inresor till USA alla årstider + några utresor. Min personliga "best of" hade jag övernattning både på utresan från ORD i december 1998 OCH inresan till ORD i januari 1999. Men det skall väldigt mycket till. Jag har haft ett par grisiga stormar i USA men inte bara januari som har ställt till det och inte bara ORD.

Jag skulle aldrig ha detta som anledning för att inte resa. Men däremot skulle jag kolla lite kvällen innan hur det ser ut och ha några alternativ med dig i väskan på morgonen. Det har jag löst redan på ARN. Är ni sena på grund av väder, ja då är ni sena redan från ARN för man vill inte ha en A330/A350 flygandes på tom mage.
 
Är det returen UA1604 som spökar? Trodde det var ditresan. Oavsett hade jag inte "tjafsat" om kabinklass på sista 1,5h benet om det inte är till ORD då det är lite längre. Jag har varit så slut efter mässan att jag i princip däckat innan pushback från LAS. Fick tex över 3h sömn av 5h flight med Air Canada Rouge långt bak i bussen till och med.

Förstår att det varierar från person till person såklart men prio 1 se till att komma dit och ha jäkligt kul på mässan.

Jag kommer troligtvis köpa biljett detta år (x4 tar mig lätt över EBD) så blir tyvärr inga utsvävningar med rutter för poäng :(
Nej det är ditresan, där SAS först ville sätta mig i ekonomi på UA1604, och jag inte var sugen på att spendera 4+ timmar där. Nu erbjuder de samma flyg men i business, så jag kan inte formellt klaga på det alternativ de erbjuder, även om det är sämre än vad jag ursprungligen bokat…
 
Toppen