Senaste nytt

EuroBonus Silver, till vilken nytta?

Så som livet är just nu är jag helt nöjd med att "bara" vara Eurobonus silver. Att ha lite favörer vid incheckning samt, det viktigaste av allt, kunna checka in en extraväska, det räcker. Det sistnämnda har räddat hemresan flera gånger :). Sambon har samma status så det kan bli två extraväskor om bagaget växt för mycket. Tillgång till lounge har vi via annat kort båda två. Det hade kanske kunnat vara lite bättre urval på vissa flygplatser, speciellt om man har bankens "fina" kort :rolleyes:, men det funkar.

Men jag fick faktiskt nytta av silverstatusen när vi flög hem från Aten i början av augusti. De behövde flytta om lite passagerare och det plingade till i gaten när jag läste av boardingkortet. Då hade jag uppgraderats till Plus eftersom jag var silver. Sambon fick dock sitta kvar på sin plats i Go för vi hade separata biljetter eftersom vi delvis hade betalat med poäng, så de hade ju ingen aning om att vi hörde ihop (olika efternamn).

Har även flugit SAS charter (p g a billiga flygstolar till Grekland) vid några tillfällen. Då är det charterincheckningen som gäller och inget annat. Inga favörer i övrigt. Det får man stå ut med!

Däremot har vi en kollega som fick erbjudande från SAS i början av sommaren att få ett guldkort (har varit silver i flera år, precis som vi, men inte varit nära att få guld av egen kraft). Ja tack, blev svaret så klart, och det ändrades i appen efter ett tag. Är det någon mer som fått detta erbjudande?
Kan bara hålla med. Har aldrig haft status innan. Kom till användning direkt när jag skulle hem från Barcelona för nån vecka sen. Ett helt simlag vid check-in. Bara att glida över till business disken där bara 1 sällskap var före.

Vid incheckning i Zagreb till Croatia Airlines-flighten i morse var det låååååång kö, flera flighter skulle iväg. Även om vi checkat in digitalt innan var man tvungen att stå där för att få ut boardingkort och bagage-taggar.
Business-kön däremot var obefintlig! Med ett stort leende (förvisso dolt under ett mynskydd) frågade jag lite trevligt om vi som Star Alliance Silver kunde få nyttja denna check in. Javisst blev svaret och vips blev bedömt 45 minuter i kö plötsligt 45 sekunder!

Skall åka till Palma den 23 dec, är Silver och åker GO. Business incheckningen vet jag att man rätt till, men hur är det med fast track?

men hur är det med fast track?
Normalt ingen fast track för silvermedlemmar, annat än vissa perioder under jul och sommar, då SAS särskilt vill/anser sig ha utrymme nog att bjuda på det.

Tur är väl det att fast track normalt inte ingår, annars hade SAS fullkomligt urholkat värdet av Eurobonus guld. Det krävs verkligen inte mycket för att bli silver, då kan man heller inte få särskilt mycket tillbaka.

Normalt ingen fast track för silvermedlemmar, annat än vissa perioder under jul och sommar, då SAS särskilt vill/anser sig ha utrymme nog att bjuda på det.

Tur är väl det att fast track normalt inte ingår, annars hade SAS fullkomligt urholkat värdet av Eurobonus guld. Det krävs verkligen inte mycket för att bli silver, då kan man heller inte få särskilt mycket tillbaka.

Jag förväntar mig inget i vanliga fall och åker därför 99% av fallen i PLUS inom Europa. Men just nu under julperioden så blev GO till PMI (PLUS hem)...

Såg detta Från och med idag kan EuroBonus Silvermedlemmar använda fast track och lounge - InsideFlyer SE iofs från 2014. Men frågan är, brukar det vara så här varje "jul"?

Toppen