Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

DRG

Medlem
På flera ställen jag har varit kollar de alla, oavsett ålder. Jag tror skälet till det är juridiskt. De vill dels inte riskera att missa någon so. Är för ung, arbetsgivaren måste skriva en tydlig instruktion till de anställda som inte kan misstolkas, samt det faktum att det faktiskt kan vara så att det ses som diskriminering om vissa kollas och inte andra. Ni kan ju tänka er stämningarna som uppkommer ifall det visar sig att det kollat någon etnicitet i en högre ålder än någon annan….Personligen tycker jag det är rimligt att man kollar alla, då blir det inget snack.
 

Big Birger

Medlem
Travel Ready är inte igång för USA ännu
Jag läste lite för snabbt i listan med godkända länder, och såg USA. Men det var för resor till Sverige, och inte från.

upload_2021-11-11_8-53-35.png
 

igelkotten

Medlem
På flera ställen jag har varit kollar de alla, oavsett ålder. Jag tror skälet till det är juridiskt. De vill dels inte riskera att missa någon so. Är för ung, arbetsgivaren måste skriva en tydlig instruktion till de anställda som inte kan misstolkas, samt det faktum att det faktiskt kan vara så att det ses som diskriminering om vissa kollas och inte andra. Ni kan ju tänka er stämningarna som uppkommer ifall det visar sig att det kollat någon etnicitet i en högre ålder än någon annan….Personligen tycker jag det är rimligt att man kollar alla, då blir det inget snack.

Dessutom är ju åldersgränsen i USA 21 år, och kan vara lite svårare att avgöra om någon är under 21 än under 18.
 

squeezen

Medlem
Hur är det med bolagens egna regler för att flyga? Räcker med vaccinbevis va?
Tänker att till UsA behöver jag (utöver CDC dokumentet) ta med mig till incheck ett negativt PCR. Men att resa hem sen med United, Air canada eller swiss, behöver man då negativt test igen som är max 72h: eller är det endast länderna man reser till och dess krav som styr?

svårt hänga med i alla turer i alla länder och alla bolag.

ps, sorry om dum fråga. :)
 

palmen

Moderator
Hur är det med bolagens egna regler för att flyga? Räcker med vaccinbevis va?
Tänker att till UsA behöver jag (utöver CDC dokumentet) ta med mig till incheck ett negativt PCR. Men att resa hem sen med United, Air canada eller swiss, behöver man då negativt test igen som är max 72h: eller är det endast länderna man reser till och dess krav som styr?

svårt hänga med i alla turer i alla länder och alla bolag.

ps, sorry om dum fråga. :)
Till USA räcker det med antigen, behöver inte vara PCR. För egen del kontrollerades bara pass och en underskrift på det 5 sidiga dokumentet man ska fylla i, ingen kontroll vad jag faktiskt fyllt i. Ingen har tittat mitt antigentest, men fick en fråga om jag reste på esta eller visa. Personen some checkade in bredvid mig på samma flight fick visa alla tänkbara papper på "allt". Är tydligen lite "random" vad de kontrollerar verkar det som. Mest frågor fick jag om mitt bagage om jag packat själv och allt det där.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Hachans

Medlem
Nu är jag inte direkt ung, men när vi var i Boston och blev nekade så var det folk i 60+ åldern som också nekades pga "fel" id.

Japp, det är delstaterna som styr. Massachusetts är stenhårda. Jag som var nästan dubbelt så gammal som mitt sällskap som just hade fyllt 21 blev nekad. På grund av att mitt sällskap såg ungt ut och de var rädda att jag skulle bjuda dem på sprit. Eller att de skulle bjuda mig. Jag vet inte hur den logiken såg ut, de var ju gamla nog.

Hur som helst så skrattade de gott åt mig medan de drack sina goda drinkar och jag min cola under chefens vakande öga. Sen gick vi hemmiljö hämtade passet och gick till en annan bar. Där frågade de inte ens.

Läxan är: Dricker man i Boston ta med passet.
 

Big Birger

Medlem
Firar inlägg #1000 från rad 2 på SK903 på väg till New York. :)

Var på plats vid incheckningen 3 timmar innan avgång. Lång kö i Economy. 3 före i Business. De två vid disken som checkade in var inte så vassa. Den ena frågade den andra om man måste ställa frågorna om bagaget trots att passageraren saknar incheckat bagage. Den andre visste inte. :rolleyes:

Incheckningen gick smidigt, förutom väldigt långsamt tangentknappande. Trodde de skulle bli spännande när han ville se ”PCR”, men jag lämnade över reseintyget från Vaccina med antigentestet. Det gick bra.

Lång kö till Security. 3 före i fast track. Sweet.

2nd breakfast i SAS-loungen. Gick till Pontus-loungen 9:45 för bygglunch 10:00. Smockfullt när vi kom, och 10 min senare var det halvtomt. Fick superservice och vi beställde friterad camenbert med lingon och grönkål + laxsmörgås. Camenbertsalladen var väldigt bra! Rekommenderas! Se Pontus-tråden.

10:30 gick vi mot F-piren. Boarding 10:45. Kom runt hörnet till passkontrollen och fick en klump i halsen. Jättekö! Tog 10 cyniska sekunder för att studera köerna, och valde den med mest business-folk och EU. Klokt val, eller flax. Var igenom på 10 min.

Vid gaten var det dags att lämna in 5-sidiga CDC-pappret och visa pass.

Inget bubbel innan pushback.

Väldigt tyst och vibrationsfri take off. Fin kärra A350.

Nu snart matservering.
 

palmen

Moderator
Nu kan jag rapportera lite från SAS till SFO.

Check in på ARN gjordes inget speciellt, inga frågor mer än vart jag skulle bo. Hade fyllt i det i förväg men följde tydligen inte med. Hon som checkade in bredvid mig skulle också hit och hon fick visa alla papper på allt.
I CPH var jag vid gate ca 50 minuter innan avgång, en lång kö där man först fick redogöra för bagaget samt koll att man fyllt i formuläret där man uppger sin vaccinations status. Ny kort kö till de som gör kontroll av boarding pass, här frågades jag om jag reste på visa/esta samt att de samlade in pappret, enbart kontroll att det fanns en underskrift, ingen kontroll vad jag fyllt i.
Så för att sammanfatta det hela så är det ingen som faktiskt tittade om jag tagit mitt antigen test. Självklart ska man ta testet, men känns lite konstigt att ingen verkade bry sig om det.

Ombord på sas i Business så är fördrinken international tillbaka ännu. Inga menyer delades heller ut vilket är tråkigt. På IFE kan man se utbudet på dryck, men en del soft drinks fanns inte. Jag ville ju ha en drink, men inget sånt erbjuds, alltid uppskattat att få något annat än GT.

Serveringen började med vanliga rundan av snacks och dryck, alla fick en påse cashew istället för att få varma nätter på fat. Dryck så fanns det mesta som sagt, fick bli en GT och finns 2 gin och 2 Tonic, tyvärr ingen fråga vilka jag ville ha.
20211111_134338.jpg

Man samlar in allt från snacks och börjar servera maten. Tyvärr satt jag längst bak och då blev det turbulens i 20 minuter, så vi två längst bak fick vänta. Allt serveras på bricka och det var sallad samt löjrom till förrätt. 3 varmrätter erbjöds, lamm, lax, vegetariskt. Här kan jag verkligen tycka man borde fått se en meny, men jag valde fisken som var mycket god.
20211111_144213.jpg

Efter middagen så kommer kaffe som vanligt samt att man delade ut ask med 3 praliner som efterrätt.
20211111_153004.jpg

Snack baren var öppen och det fanns lite paketerade grejer, praliner, nötter, godis samt lite soft drinks och glas. Ville man ha något att dricka var det bara att fråga.

Jag fokuserade på att bli trött och sov sedan igenom andra serveringen som var ca 1,5h innan landning. Laxmacka och lite ost var det som serverades och det såg väldigt gott ut.
20211111_225916.jpg

Beläggningen i Business var full, fanns några enstaka lediga platser i Economy, var dock aldrig bak och tittade. Plus var också fullt och jag gissar de kör många A330E nu med större pluskabin, ungefär hälften av alla stolar i Business var lediga vid checkin så jag gissar det var många upgrades.

Det var bra drag i internet som funkade nästan hela resan, gick att skicka lite bilder tom utöver att skriva saker.

Immigration var helt tom när vi kom vid 15-tiden,fick vänta ca 20 minuter på bagage där prio bagage kom huller om buller med allt annat. Nu spelade det ingen roll då jag stod och väntade på hotell shuttle i 90 minuter utan att den kom. Ringde man hotellet från telefonen som finns vid pickup sa telefonsvararen att det var 30 minuters trafik. Slutade med att jag tog en shuttle till närliggande hotell och gick sista biten. Uber/Lyft skulle ha 40$ för att köra 5km så det gick bort. Visade sig att det var typ påslag på 20-30$ att bli upphämtad på flygplatsen. Hade man tagit flygplats tåget till car rental och hämtats upp där hade det kostar 10$.

Väl på hotellet visade det sig att inga shuttles gick 9-17, hade ju varit bra om den infon gick fram när man ringde... :mad:
 
Toppen