Senaste nytt

Smidigt resmål till värmen i vinter (Februari) med utgångspunkt GOT

Volatyle

Medlem
Hej,

Hösten antågar och jag känner redan en viss ångest för att överleva den långa vintern. Ett käckt botemedel är att se till att ha något bokat under vintern som kan agera mellanstopp.

Har extremt liten erfarenhet av vinterresor ska jag erkänna, och funderar lite på vart som är smidigt att åka förutom Gran Canaria - om man ändå vill hålla sig inom "rimliga" gränser för flygresetid, (säg att max får vara 13-14h).

Just från GOT är alltid lite trixigt, har kollat Bali, Thailand, är öppen för det mesta både öster och väster om jag ska vara ärlig. Finner dock inga bra biljetter med ofta långa och många byten och restider som kryper upp ibland över 20h.

Vet att det finns en del Göteborgare här på forumet som säkerligen vet precis vad man ska titta på, så tänkte jag slänger ut en fråga här...

Tack för input!

V

Sant! Får vara så krånglig att säga att Dubai är uteslutet (borde jag kanske skrivit från början). Inget mig emot, men min sambo kommer inte vilja sätta sin fot där.

Men nog måste det väl finnas nån hyfsad rutt från GOT till Bali/Vietnam/Thailand? Klurar även lite på Mexiko.. Men hittar väldigt dåliga flyg.
Centralamerika såklart intressant, men då brukar det dra iväg lite över vår budget istället...

Spontant tänker jag Kap Verde vad gäller inte för långt avstånd och att det ska vara en enkel vinterpaus, några flygtimmar bortom Canarias, brukar gå med byte i Lissabon.
Det är nog bra om du åtminstone definierar vad som är uteslutet, för jag hade nog inte gissat att Centralamerika funkar men inte Dubai, eller att Bali räknas som smidigt:)

Spontant tänker jag Kap Verde vad gäller inte för långt avstånd och att det ska vara en enkel vinterpaus, några flygtimmar bortom Canarias, brukar gå med byte i Lissabon.
Det är nog bra om du åtminstone definierar vad som är uteslutet, för jag hade nog inte gissat att Centralamerika funkar men inte Dubai, eller att Bali räknas som smidigt:)

Sant, det var lite dåligt specat. Jag hade nog fått för mig att det fanns smidigare alternativ till Bali än vad det fanns... Kap Verde var ett synnerligen bra tips! Lite varmare där än Canarias till och med väl?

Nåt förslag på bolag/rutt som passar bra med GOT?

V

Sant! Får vara så krånglig att säga att Dubai är uteslutet (borde jag kanske skrivit från början). Inget mig emot, men min sambo kommer inte vilja sätta sin fot där.

Men nog måste det väl finnas nån hyfsad rutt från GOT till Bali/Vietnam/Thailand? Klurar även lite på Mexiko.. Men hittar väldigt dåliga flyg.
Centralamerika såklart intressant, men då brukar det dra iväg lite över vår budget istället...

Till BKK borde ni kunna ta er rätt så enkelt. Fundera också på om det skulle vara värt att ta sig upp till Arlanda för att kliva på Finnair till Bangkok och Phuket som vi hoppas kommer igång under vintern. Kolla vad som blir billigast att åka direkt ARN + separat biljett till ARN eller deras rutt via HEL.

Men spontant om Phuket (HKT) lockar så verkar Finnair passa bra med 15t dit på utresan via HEL och 13t hem.

Sant, det var lite dåligt specat. Jag hade nog fått för mig att det fanns smidigare alternativ till Bali än vad det fanns... Kap Verde var ett synnerligen bra tips! Lite varmare där än Canarias till och med väl?

Nåt förslag på bolag/rutt som passar bra med GOT?

V

Japp några grader varmare än Canarias, det speciella med KV är att det är rätt torrt (soligt) men relativt lite att göra, så bra för att ligga på en solig terrass och inte göra nåt särskilt!
Har tyvärr ingen bra koll på resvägar från GOT men som du säger finns nog en del från stan här som vet. De flesta förbindelser som inte är charter brukar gå med TAP via Lissabon vad jag vet. Gissningsvis är tåg till CPH sedan flyg till LIS smidigast men vet ej.

Jag bor i rawai, phuket och det tar bara 5.5h och 6h när jag flyger. Vilket jag gör varje månad. 2-3h transit.
Om man vill dit så är det detta året du ska åka. Inte mkt turister, låga hotellpriser och du får många baht för dina kr. Dec-feb/mars är det till 99% sol varje dag
Flyger dock från cph. Men går ju direkttåg gbg-Kastrup.
Tror thai airways flyger direkt iaf i dec vilket dem inte gör i normala fall till bra priser .. Annars är det qatar jag alltid flyger med.

Får inte ihop det, flyger du Phuket-Kastrup på 5.5h + 6h med Qatar?
CPH-doha tar det ca 5. 5 h & 6h doha-hkt. Ibland 15 min längre.
Hkt-cph tar det ca 30 min längre bägge flygningar pga motvind
Tiden det står när ni bokar är inte tiden det tar. Bolagen har en marginal för det...

Toppen