Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Ska till London om 2 veckor.
Såg att hemtester är godkända så tänkte beställa det till hotellet. Är i London i 3 dagar. Teoretiskt, någon som vet vad som händer om ej testet levereras? Har försökt finna svar men utan framgång.
Semi.-OT: Jag körde Day 2 [även om jag tog det tidigare än Day 2] test med ExpressTest och deras anläggning på T2, väldigt smidigt men dyrare än hemtest.

Intressant, I Måndags förra veckan med samma regler nekades en hel familj som skulle göra transit pga att de inte hade Antigen test....
Jag var också förvånad då jag tittade på BA.com i förra veckan under:
upload_2021-10-4_21-55-28.png

Så krävdes covidtest för att bara vara i transit.

Blir inte riktigt klok på hur det funkar i Storbritannien nu mera om man är fullvaccinerad och bara stannar airside i transit. Krävs det också ett antigentest eller hur funkar det? Funderar på att ha hemmakontor i någon av loungerna nu i vinter över dagen och passa på att säkra EBG på samma gång.
Om du gör en riktig transfer airside behöver du bara sedan idag kl. 04.00 vara fullvaccinerad + 14 dagar. Problemet blir ju om du har London som destination på biljetten och bara tänker stanna airside. Reglerna är nog inte riktigt utformade för dårar som oss ;)
Jo men destinationen krävde ju då också negativt test vilket jag inte behövde då jag stannade airside. Tänker att SAS borde se att jag stannar airside om jag har returresan från London till Stockholm som jag kan visa upp på Arlanda. Det är väl SAS som beslutar om jag får gå på planet?
Du är inte transitpassagerare bara för att du har en returresa. Om SAS (eller vilket annat flygbolag som helst) gör rätt ska de se till att du uppfyller kraven på din destination. Resande på en tur- och returbiljett till LHR ska uppfylla kraven för inresa i England, vilket inkluderar att ett dag 2-test ska vara bokat, f.n. ett PCR-test och någon gång senare i oktober ett antigentest. Det finns mig veterligen inga separata regler för resande till England som hävdar att de ska stanna airside. Vem vet, kanske kan du övertyga någon incheckningsagent ändå, men räkna inte med det.

Och varför åka med SAS till LHR och stanna airside istället för något EU-land som krånglar mindre? Så fascinerande är väl inte Lufthansa Business lounge på LHR T2 som var den enda öppna Star Alliance-loungen (såvida man inte har ett negativt PCR-test) senast jag kollade. Har mycket lättare att förstå de som vill göra en sådan resa med BA, för där finns inte riktigt alternativet att flyga åt annat håll från Sverige.

Last edited:
4:/10:
LHR-GOT
Online-check in fungerade dålig.
Jag uppbackad av @trekker fick övertala damen i First Wing check-in att inga dokument utöver svensk pass behövs.
Skepsis men tillslut gav damen med sig, enligt in-chekningspersonalen släpper inte Sverige in någon… I BA’s styrdokument som de visade stod det väldigt tvetydigt och motsägelsefullt gällande vad som gäller för oss med svenska pass.
Är det @trekker som "drar till sig" denna tolkning på LHR? :) I fredags ville BA i och för sig se mitt covidbevis, vilket jag visade utan att klaga (trots att det inte behövs med ett svenskt pass), men inget annat. Det är enda gången någon velat se något annat när jag väl visat svenskt pass.

Problemet är att man måste läsa detaljerna för att få fram den korrekta tolkningen. Även efter man knappar in svenskt pass anger översiktsinfon om Sverige från Sherpa (som BA tydligen använder) bl.a.:

1. Entry restricted for international travelers
2. Mandatory COVID-19 test
3. Proof of negative COVID-19 test results required for unvaccinated travelers

Men klickar man sig ner via "See details" under respektive krav hittar man:
1. Entry restrictions do not apply to:
-Swedish citizens;...
2. This requirement does not apply to:
-Travelers under the age of 18;
-Swedish citizens and residents;...
3. This requirement does not apply to:
-Travelers under the age of 18;
-Swedish citizens and residents;...

Sherpa – Move Freely

Jo men destinationen krävde ju då också negativt test vilket jag inte behövde då jag stannade airside. Tänker att SAS borde se att jag stannar airside om jag har returresan från London till Stockholm som jag kan visa upp på Arlanda. Det är väl SAS som beslutar om jag får gå på planet?
Hur ska sas veta att du bara kommer vara airside för att du har en retur samma dag?
Om du nu planerar att ha hemmakontor i en lounge gissar jag att du tänker stanna några timmar. Det skulle ju innebära att de flesta utgår ifrån att du faktiskt har ett ärende till London över dagen. Att flyga till Heathrow i några timmar för ett möte och sedan hem igen sker varje dag för flertalet resenärer (kanske inte så frekvent under lockdown).

Har du en tor biljett och inte bara transit så är det flygbolaget som flyger dig dit som ansvarar för att du har rätt papper och uppfyller de krav som finns. Om du inte har det är det flygbolaget som får stå för kostnader att skicka hem dig samt eventuella böter. Kan inte tänka mig något flygbolag som är villiga att ta den risken bara för att någon vill ha hemmakontor i en lounge.

Ska till London om 2 veckor.
Såg att hemtester är godkända så tänkte beställa det till hotellet. Är i London i 3 dagar. Teoretiskt, någon som vet vad som händer om ej testet levereras? Har försökt finna svar men utan framgång.

Hellugnt. Tror inte mer än 1 gång av senaste 5-6 gångerna som mitt hemmatest kommit fram i tid, eller kommit fram alls.

Tidigare i år brukade de ringa för att kolla om man gjort testet, och om man då sa att man inte fått det än bad de en kontakta leverantören och sedan, ifall leverantören inte levererat, beställa gratiskit från brittiska myndigheter. De verkar dock ha slutat med dessa samtal sedan juni i år, så jag vet inte ens om man kan få gratiskitten skickade till sig längre.

Hellugnt. Tror inte mer än 1 gång av senaste 5-6 gångerna som mitt hemmatest kommit fram i tid, eller kommit fram alls.

Tidigare i år brukade de ringa för att kolla om man gjort testet, och om man då sa att man inte fått det än bad de en kontakta leverantören och sedan, ifall leverantören inte levererat, beställa gratiskit från brittiska myndigheter. De verkar dock ha slutat med dessa samtal sedan juni i år, så jag vet inte ens om man kan få gratiskitten skickade till sig längre.

För Skottland står det uttryckligen att de gratis NHS-testerna inte är okej, man måste beställa genom utsedd leverantör.

Fördelen är dock att det skickas med spårad post och var på plats till incheckning på hotellet. Hotellet har ju vana också av att ta emot testerna så det var inga problem. Men jag vet att andra delar av Storbritannien har annat upplägg.

Inga av mina tester har försvunnit, men jag har å andra sidan enbart använt leverantörer (flera olika) med bra betyg på Trustpilot. Så förmodligen är det väldigt leverantörsberoende. Ibland har returposten och svarstiden däremot varit något längre än väntat.

Toppen