Senaste nytt

Ändrad flygtid, 15h väntan. Rättigheter?

Anton

Medlem
Jag och min familj (2 vuxna, 1 barn + 1 infant) har en bonusresa bokad i business t/r till Miami via Zürich med swiss 16 nov (om vi kommer iväg återstår att se). Nu har utresan på Stockholm-Zürich ändrats till kvällen innan vilket plötsligt innebär15h väntan på anslutningen.

Vilka rättigheter har vi? Finns möjligheter att få resan ändrad igen till andra tider alt hotell betalt i Zürich?

Jag och min familj (2 vuxna, 1 barn + 1 infant) har en bonusresa bokad i business t/r till Miami via Zürich med swiss 16 nov (om vi kommer iväg återstår att se). Nu har utresan på Stockholm-Zürich ändrats till kvällen innan vilket plötsligt innebär15h väntan på anslutningen.

Vilka rättigheter har vi? Finns möjligheter att få resan ändrad igen till andra tider alt hotell betalt i Zürich?
Eftersom det är mer än 14 dagar till avresa så bör ni iallafall ha rätt till kostnadsfri ombokning till tid som passar er bättre (om det finns) eller avbokning.

• Gilla
Reactions: hco
Eftersom det är mer än 14 dagar till avresa så bör ni iallafall ha rätt till kostnadsfri ombokning till tid som passar er bättre (om det finns) eller avbokning.

Bara att ringa Tallin?

Det skumma är att ursprungliga flighten verkar gå att boka. Hur kan de vara så? Kan det vara corona som gör att de kräver längre stopp?

Bara att ringa Tallin?

Det skumma är att ursprungliga flighten verkar gå att boka. Hur kan de vara så? Kan det vara corona som gör att de kräver längre stopp?
Låter konstigt, om no hade väldigt tight connection kan ni ju hamnat under MCT och därmed bokats om. Finns det inga alternativ samma dag ni kan boka? Ring och fråga vad som hänt och be att få tillbaka ursprunglig bokning.

Jag råkade ut för detta på sas att de bokade om med övernattning på Kastrup. Har begärt ersättning för hotellet men det har ännu inte hanterats 3 veckor senare efter att de först sagt att jag inte hade rätt till EU ersättning, vilket jag aldrig var ute efter.

• Gilla
Reactions: hco

Vänd på problemet och se det positivt. Det är inte så dumt att åka ner på kvällen innan. Man slipper stressa upp tidigt på morronen, kan istället njuta av ett kvällsflyg och hotellvistelse med lite sovmorron. Ta er sedan till flygplatsen för en lugn frukost med champagne och slipp stressa eller oroa er för någon försening. Givetvis skall ni försöka få flygbolaget att betala hotellnatten.

Hamnade i liknande läge med avgång 4'e Oktober. Där ställde Swiss in flighten som skulle ge 40 minuters transfer till MIA flighten. När vi fick det meddelandet så fanns det inga businessplatser kvar till den tidiga Swiss flighten. Efter lite diskussion med "nya Tallin" så bokade dom om oss på en lämplig SAS flight (i Plus) som skulle ge ett par timmar i ZRH, inga problem tyckte vi...tills den SAS-flighten blev en 737-700...

Jag ringde in igen och enda möjligheten var att ta den tidiga Swiss flighten i ECO (eftersom det inte fanns några platser i Biz), inga större problem för oss.

I slutändan så flyttade vi fram hela resan till Feb/Mar eftersom vi insåg att vi inte skulle komma in i USA i början av Oktober.

Vi har en bokad bonusresa ARN-MIA via Zurich den 11:e November. Fick i morse en ombokning till kvällen innan. Klockan 11 kom det nya biljetter men senare på dagen när jag tittar på SAS.se så är kvällsflighten inställd och vi är nu igen bokade den 11:e fast 1 timme tidigare än ursprungligen. I SAS appen så är det fortfarande kvällen innan som gäller. Kollar jag bokningen på swiss.com så står det följande: "Important: a current alteration is affecting your flight booking. Please contact your travel agent directly." Nåt jag bör göra eller är det bara att avvakta?

Vi har en bokad bonusresa ARN-MIA via Zurich den 11:e November. Fick i morse en ombokning till kvällen innan. Klockan 11 kom det nya biljetter men senare på dagen när jag tittar på SAS.se så är kvällsflighten inställd och vi är nu igen bokade den 11:e fast 1 timme tidigare än ursprungligen. I SAS appen så är det fortfarande kvällen innan som gäller. Kollar jag bokningen på swiss.com så står det följande: "Important: a current alteration is affecting your flight booking. Please contact your travel agent directly." Nåt jag bör göra eller är det bara att avvakta?

Kollade vår bokning igen och står både en utresa 15/11 kl 19:35 med Swiss och en utresa 16/11 8:50 med SAS, ingen av den var min ursprungliga utresa. Spännande detta :)

Kontakta SAS så fort som möjligt!

Kollade vår bokning igen och står både en utresa 15/11 kl 19:35 med Swiss och en utresa 16/11 8:50 med SAS, ingen av den var min ursprungliga utresa. Spännande detta :)

Precis samma för mig fast kvällsflighten står som inställd:
upload_2021-9-22_23-54-28.png

Last edited:
Toppen