I grunden tror jag det handlar om hur mycket du uppskattar att flyga ståndsmässigt och bekvämt när du flyger interkontinentalt samt hur mycket du uppskattar fördelarna med lounger, business-check-in, fast-track mm. Det räcker med att du gör ngn långresa om året för att det ska väga upp kostnaden med kortet/korten. SAS-Amex i kombination med SAS-MC är för mig riktigt bra, eftersom det räcker med några få resor om året för att nå Guld. Om det är så för dig så är det bättre att gå all-in och samla poäng via att handla på Coop med ditt Amex (och därmed dessutom få Coop-poäng att sedan växla till Eurobonuspoäng vid ngn kampanj där växlingen är extra förmånlig), köpa el hos Fortum mm. Det bygger isf på att du använder Amexkortet medvetet på i princip alla utlägg, i andra hand SAS-MC. Om du sedan har svårt att nå spenden på 150’ så kan det underlätta om du på marginalen ex betalar hyra, el och annat via Betalo. Det gjorde jag ngt år och det gav 12x 6000:- i spend. Det kostar ju 2,5% men är ganska prisvärt eftersom du då både får poäng och når vouchern lättare. Jag tycker du ska överväga att bli som oss härinne

Lycka till med tankarna!