Senaste nytt

Lunar Way

Judas kiss

Medlem
Har testat lite överföringar med Lunar, egentligen triggat av Revoluts problem med referens/meddelande för SEK-överföringar till svenska konton. Jag har inte riktigt koll på hur Lunar fungerade tidigare med kan konstatera att i dagsläget så:

Top-up/överföring till Lunar
- Top-up i SEK med kort (fungerar som Revolut)
- Top-up i SEK med Swish
- Top-up i SEK till danskt IBAN (DKxxxxx SWIFT LUNADK22) (Tog 5(!) bankdagar från Revolut till Lunar, referens/meddelande från Revolut intakt)

Överföring från Lunar till SEK-konto i svensk bank
- Fyller i svenskt clearing- och kontonummer i Lunar. Ingen avgift. Ser ut som mottagen utländsk betalning i min svenska bank, referens/meddelande från Lunar är intakt. Tog 3 bankdagar från Lunar till min svenska bank.

Verkar rulla på bra nu med lunar? Håller på att skaffa det nu.
 

hco

Medlem
Verkar rulla på bra nu med lunar? Håller på att skaffa det nu.

Inga problem! Lite långsamma överföringar jämfört med ex Wise eller Revo, men OK.

Har dock inte sett någon funktion för att skicka till allmänna IBAN. Bara svenska clearing+konto samt andra Lunar-konton.

Finns det och jag missat?
 

hco

Medlem
Har dock inte sett någon funktion för att skicka till allmänna IBAN. Bara svenska clearing+konto samt andra Lunar-konton.

Finns det och jag missat?

Uppdatering. Som sagt ovan har Lunar funktion för att betala till svenska konton där man fyller in clearing+konto.

Testade i veckan att betala en räkning där svensk IBAN var specificerad, genom att plocka ut clearing + kontonummer manuellt från IBAN-nummret, samt ange OCR i meddelandefältet. Det gick bra. Tog tre bankdagar denna gång men jag rekommenderar att jobba med större marginaler med avseende på förfallodatum.

Lunar leder som synes i dagsläget över Revolut i grenen att betala svenska räkningar.
(Så länge Revolut inte kan hantera meddelandefältet korrekt)
 

hco

Medlem
Uppdatering. Som sagt ovan har Lunar funktion för att betala till svenska konton där man fyller in clearing+konto.

Testade i veckan att betala en räkning där svensk IBAN var specificerad, genom att plocka ut clearing + kontonummer manuellt från IBAN-nummret, samt ange OCR i meddelandefältet. Det gick bra. Tog tre bankdagar denna gång men jag rekommenderar att jobba med större marginaler med avseende på förfallodatum.

Lunar leder som synes i dagsläget över Revolut i grenen att betala svenska räkningar.
(Så länge Revolut inte kan hantera meddelandefältet korrekt)

Uppdaterar med mer erfarenheter av svensk räkningsbetalning från Lunar. Denna gång gick det lite sämre. Mottagande bank i Sverige (Danske Bank - oh, the irony :rolleyes:) hade dragit 1,75 SEK i avgift från mitt överförda belopp.

Så hittills ser det ut som följer:
(Mottagande bank i Sverige | Avgift)
SEB | 0 SEK
Danske | 1,75 SEK

Fyll gärna på om ni har ytterligare erfarenheter.
 

hco

Medlem
Kostade det inte 0,5% av beloppet en gång i tiden att göra bankbetalningar eller hallucinerar jag? Det är ju helt fantastiskt om de har gjort en riktig enhancement, dvs utan citationstecken.

Jag har inte haft Lunar så länge. Kanske tidigare?

Lunar är (nu) tydliga när man gör betalning till svenskt clearing+kontonummer att dom inte tar ut avgift. Och räkning till SEB gick bra, noll i avgift. Så dessa 1,75 kr bör vara från Danske som mottagande bank. 1,75 kr motsvarar inget jämnt fint procenttal så jag gissar att det är en fast avgift. Min betalningsmottagare föreslog att jag skulle lägga på 1,75kr på nästa räkning om jag vill betala på detta sätt =)
 

mha321

Medlem
Jag har inte haft Lunar så länge. Kanske tidigare?

Lunar är (nu) tydliga när man gör betalning till svenskt clearing+kontonummer att dom inte tar ut avgift. Och räkning till SEB gick bra, noll i avgift. Så dessa 1,75 kr bör vara från Danske som mottagande bank. 1,75 kr motsvarar inget jämnt fint procenttal så jag gissar att det är en fast avgift. Min betalningsmottagare föreslog att jag skulle lägga på 1,75kr på nästa räkning om jag vill betala på detta sätt =)
Intressant att det är 1.75kr.

Det är ju Danske Banks standardpris för småföretag vad jag kan se: Prislista Företag | Danske Bank

Men det borde ju inte komma som förvåning för mottagaren -- det borde bli så på alla deras inkommande betalningar. Det kanske bara dyker upp på ett annat ställe i deras redovisning?

Edit: SEB tar för övrigt också en sådan avgift, men 1.50. Men de tar inte ut den på de fösta 500 inbetalningarna per månad, så småföretag klarar sig undan.
 

hco

Medlem
Intressant att det är 1.75kr.

Det är ju Danske Banks standardpris för småföretag vad jag kan se: Prislista Företag | Danske Bank

Men det borde ju inte komma som förvåning för mottagaren -- det borde bli så på alla deras inkommande betalningar. Det kanske bara dyker upp på ett annat ställe i deras redovisning?

Edit: SEB tar för övrigt också en sådan avgift, men 1.50. Men de tar inte ut den på de fösta 500 inbetalningarna per månad, så småföretag klarar sig undan.

Aha, intressant! Det kan vara som du säger. Att de 1,75kr ser annorlunda ut på denna betalning/dyker upp på annat ställe. Kanske bara tur att det blev 0 kr på SEB.

För att det ska vara enkelt vore det trevligt att ha lite mer transparens förstås... Men är beloppet tillräckligt så har jag inga problem med att lägga på 1,5-1,75 kr. Jobbiga är att veta hur mycket att lägga på...
 
Aha, intressant! Det kan vara som du säger. Att de 1,75kr ser annorlunda ut på denna betalning/dyker upp på annat ställe. Kanske bara tur att det blev 0 kr på SEB.

För att det ska vara enkelt vore det trevligt att ha lite mer transparens förstås... Men är beloppet tillräckligt så har jag inga problem med att lägga på 1,5-1,75 kr. Jobbiga är att veta hur mycket att lägga på...
Swedbank/Sparbanken Nord tar ur 1,50 sek.
 
  • Gilla
Reactions: hco

veloraptor

Ny medlem
Uppdatering. Som sagt ovan har Lunar funktion för att betala till svenska konton där man fyller in clearing+konto.

Testade i veckan att betala en räkning där svensk IBAN var specificerad, genom att plocka ut clearing + kontonummer manuellt från IBAN-nummret, samt ange OCR i meddelandefältet. Det gick bra. Tog tre bankdagar denna gång men jag rekommenderar att jobba med större marginaler med avseende på förfallodatum.

Lunar leder som synes i dagsläget över Revolut i grenen att betala svenska räkningar.
(Så länge Revolut inte kan hantera meddelandefältet korrekt)

Tack för informationen om att betala räkningar, en funktion som är väldigt osäker idag med Revolut.
Så här ser min process ut, vill gärna ha en fintech bank som har euro-valutakonto och möjlighet att betala räkningar så att man slipper några steg.

Euro-konto --> Revolut (Eur till Sek överföring) --> Svensk Bank --> Betala räkning (BG/PG)
 
Toppen