Senaste nytt

Lufthansa serverar åter mat och dryck i loungerna i Frankfurt

Taggen

Medlem
Löjligt att man måste uppvisa test för att få äta mat inomhus. Men det kanske får betraktas som ett framsteg...
Det är ännu mer muppigt dessutom. För att transitera i Tyskland räcker det med att testet är 48 timmar gammalt men för att komma in i loungen får det inte vara mer än 24 timmar gammalt. o_O
 

Moco

Medlem
Det är ännu mer muppigt dessutom. För att transitera i Tyskland räcker det med att testet är 48 timmar gammalt men för att komma in i loungen får det inte vara mer än 24 timmar gammalt. o_O

Galet. Tyckte inledningsvis att de hanterade det bra, men tvingas ändra mig och inse att de tappat det helt.

Tidsgränserna för dessa tester har, i praktiken, gjort det extremt omständligt att resa via Tyskland.
 

Glenn E

Medlem
Ja och från Shanghai med en 12 timmars flygning innan och utan möjlighet att ladda ner LUCA appen för jag får inget SMS och har tagit det kinesiska Sinopharm vaccinet som inte är erkänt av Tyskland men av WHO och Sverige. Mycket krångel. Skulle bli riktigt sur om de inte släppte in mig i FCL för att de satt upp regler som är omöjliga för mig att uppfylla trots att jag gjort allt jag kan. Möjligen kan man ta ett Antigen test på avresedagen för jag tror att man för snabbt svar på det.
 

Senator

Moderator
Jag försökte kolla om Bundestaat Hessen som har andra regler (Frankfurt ligger där) men hittar inte något. Mao, man gör en gemensam regel för alla lounger i Tyskland som baseras på den Bundestaat som har strängaste regler vem det är. Såhär står det:

Corona conditional regulations: Access to the lounges in Germany
Depending on the federal state, different regulations apply in some cases for visiting our lounges. Please note that to access our lounges you must show a negative Corona test (max. 24h old), proof that you have been fully vaccinated against Covid-19 or have recovered from an infection with the SARS-CoV-2 virus.

We are also required to collect contact details at certain locations. Some lounges use the luca app for this purpose. Access to the lounge is simplified for you if you have already set up the app on your mobile device before travelling.

You can find out which services we can offer you at the respective airports and which Corona-related access rules apply in your desired lounge in our lounge directory.

eller....så är det så enkelt att man inte har hunnit uppdatera informationen. Nu har Tyskland Antigen också ser jag på UD resklar:
Covid-19: Lägesbild och reseinformation - Sweden Abroad

48 timmar står det där, känns lite märkligt om man tittar ur ett svenskt perspektiv. Men sen var det detta att Sverige inte är helt ensamma i världen då och detta forum en liten del av Sverige. Kanske detta är för den inhemska publiken som är den största andelen resenärer, inte de som är i transit.
 
Toppen