Senaste nytt

Lägesbild i Europa (Covid-19)

@Malu jag förstår det som att du flugit till Alicante vid dina besök, men har du hört något om hur det är vid den stora gränsövergången vid motorvägen från Frankrike? Full kontroll, inga kontroller, stickprov..?

Edit: Såg denna länk nu men kan ju finnas andra kontroller än av dokumentet. Ändå återigen talande om skillnad i kontroll beroende på ressätt:

Mandatory Travel Documentation

Travel by Air: A form must be completed and signed electronically before your arrival in Spain. You can access the form and sign it via the Spain Travel Health website or apps for Android or iOs devices. After you sign it, you will receive a QR code which must be presented upon arrival in Spain (it is only valid in digital formats. However, for justifiable reasons it may be presented in the paper format before embarking). Remember that you must fill in a separate form for each trip and each person. All travellers should complete the form, including children of any age.

Travel by Sea: A form must be completed and signed electronically (SpTH Marítimo Viajeros or on our mobile app) in order to obtain and show the QR code before boarding and at the health control upon arrival in Spain.

Travel by Land: At the moment there is no obligation to present this form when travelling to Spain by land (car or train).

Spain - Observatory on Border Crossings Status due to COVID-19 - UNECE Wiki

Ett tillägg vid ankomsten till hotellet tog de en feberkontroll på mig 36.3 visade sig att jag hade, ingen av de övriga i sällskapet behövde ta feberkontroll.

Jag frågade vad hade hänt om jag hade haft feber, då hade jag måste skicka dig till sjukhus svarade receptionisten.

Kan tillägga att vid ankomst till Alicante utan att vara fullvaccinerad så kontrolleras, förutom qr-koden, även ens certifikat för antigen/PCR-test. För min del bestod detta dock bara av en okulär besiktning, qr-koden på certet scannades ej. Allt som allt smidigt och 0 minuter kö. Väldigt luftigt i ankomsthallen.

På väg hem från en tur i Europa i bil. Vi har passerat ett otal länder dock ej Spanien. Det har inte varit kontroll någonstans öht. Dessutom har de flesta länder hur många gränsovergångar som helst vilket troligtvis är anledningen till att inga kontroller sker, det är helt enkelt omöjligt.
Jag tror man mer ska oroa sig för incheckningen på hotell som verkar vara nålsögat.

Nyss hemkommen efter en vecka i Lettland/Riga.

Krav på test vid inresa (med flyg)
- Inte för fullvaccinerade i skrivande stund, men för övriga ja. Registrering online tidigast 48 h innan ankomst på Lettlands Covispass-sida (får en Q R-kod som ingen ville kontrollera vid ankomst). All info från Re Open EU har stämt.
Restauranger - Öppna (som vanligt?). Covidpass-koll nästan överallt.
Barer - öppna (verkar det som?)
Krav på ansiktsmask - Ute nej, inomhus ja, efterföljs till över 95% (min erfarenhet efter en vecka i Riga).
Krav på att visa upp covidpass på restauranger, museum mm - Ja, om du vill sitta vid bord på restaurang tex. Ej för att gå in och köpa takeaway eller om du sitter på uteservering. (*)
Nöjesattraktioner - allt verkar vara igång. Besökte teater och konsert. Covidpass-koll på båda och efter det var allt som vanligt under evenemanget (dvs ingen mask/avståndskrav)

(*) Frågade en café-innehavare hur det fungerade från deras sida. Hon förklarade att till iPhone finns det en app medan Android-användare får nyttja en webapp. Båda är gratis att använda för näringsidkare och fungerar bra. Hon använde själv webappen

Toppen