Senaste nytt

Lägesbild i Europa (Covid-19)

Italien, Bologna/Maranello
Vid incheckningen i GOT ville man se Covid test samt EU PLF.
Vid ankomst i Bologna ingen kontroll alls.

Maranello
Restauranger inomhus:
Covid pass. Dvs full vaccinerad.
Restauranger uteservering:
Inget krav/fråga

Hotell:
Ingen fråga om test eller Covid pass. Mask på förutom vid förtäring.

Arbete, varit on site hos en välkänd sportbils fabrik.
Mask på. Inga övriga frågor om test eller Covid pass.

Reflektion 1:
Italienarna tar på masken av vana inomhus men tar av den så fort de kommer ut. Vanans makt.
Får man skjuts av någon man ”känner” så tar de inte på masken igen.

Reflektion 2;
Samma beteende känns igen från övriga Europa de senaste 6 månaderna.
De tar på masken av vana men om man träffad dem mer än 2 ggr så är de inte längre så noga.

De kanske tror att man inte smittas av de man känner? För inte skulle väl de… :D
Eller så är hela grejen med mask bara ett hittepå iom att i länderna med skarpast krav på mask inte ser någon effekt av detta.
Typ Malaysia och Thailand.
Skulle egentligen varit i Kuala Lumpur denna veckan men eftersom det skulle innebära 2V på/i hotell karantän så sa jag nej till det.

Spanien och Palma kom med flyg från ARN via ZRH dokumentet vaccinationsbevis in scannat samt ett spansk formulär som fick fyllas i högst 72 timmar innan avresan, fick inte ut något boardingkort på SWISS vid incheckningen med telefonen, utan skulle passera incheckningsdiskarna för att visa upp papperna.

Vid ankomsten till PMI så stod det två tjänstemän och kollade den spanska Q R koden några personer fick gå åt sidan tydligen var det något problem med deras papper eller avsaknad av dokumentet, efter ytterligare några meter och på väg ner till bagagebanden var det personer som kollade pappret igen, när vi kom ner till bagagebanden så satt det fyra damer och scannade alla Q R koder!

Mitt lyste rött och fortsatte att göra det efter att jag fick visa Q R koden som jag hade laddat ner i telefonen, det växte kö efter mig till den dam som jag stod hos, damen knackad in något i sin PC från mitt papper och jag fick OK att komma in i Spanien.

När jag satt och fyllde i allt hemma sa jag, ”varför skall man göra detta när ingen kommer att kolla det” men vad fel jag hade även denna gång.

När jag satt och fyllde i allt hemma sa jag, ”varför skall man göra detta när ingen kommer att kolla det” men vad fel jag hade även denna gång.

Skillnaden nu (denna sommar) mellan flygplatser och landgränser verkar helt absurd, som två helt olika världar. Att det kollas mycket vid incheckningsdiskar kan jag förstå, då flygbolagen kan straffas om de inte kollar att alla dokument är ok. Men konstigt nog verkar t.ex. inte färjelinjer (behöva?) kolla detta alls.

Jag undrar om det är någon alls som fått sin Q R-kod skannad vid en landgräns? Börjar nästan tro att utrustning för detta saknas, om någon mot förmodan kollas vid landgränser (inte kollats själv alls som fullvaccinerad trots ett dussin passerade gränser) så verkar det vara manuella kontroller av det lilla jag sett/hört.

Tillägg: Ser nu att Q R-koden du nämner är specifik för Spanien, inte sett någon rapport från spansk landgräns än så vet inte men kan inte tänka mig att de skulle skanna där.

Jag undrar om det är någon alls som fått sin Q R-kod skannad vid en landgräns? Börjar nästan tro att utrustning för detta saknas, om någon mot förmodan kollas vid landgränser (inte kollats själv alls som fullvaccinerad trots ett dussin passerade gränser) så verkar det vara manuella kontroller av det lilla jag sett/hört.
Jag vet inte hur Norge gör med fullvaccinerade, men de har utrustning för att scanna sin egen Q R-kod som man får när man fyllt i inreseanmälan i alla fall. Kan tänka mig att de även scannar Covidbeviset med den (såg ut som en telefon med någon specialapp)

Jag vet inte hur Norge gör med fullvaccinerade, men de har utrustning för att scanna sin egen Q R-kod som man får när man fyllt i inreseanmälan i alla fall. Kan tänka mig att de även scannar Covidbeviset med den (såg ut som en telefon med någon specialapp)

Ja, det kan jag tänka mig. Norge och Storbritannien verkar ha betydligt strängare inresekontroller. På kontinenten är det dock i princip obefintliga kontroller där jag varit, inkl. Schweiz (bara nämner det för att de liksom Norge är med i Schengen men utanför EU).

Det kan jag bekräfta. Vid ankomst Gardermoen så delas resenärer i två grupper. En för fullvaccinerade och en för alla andra. Beväpnad polis (som är väldigt ovanligt i Norge) agerar gränskontroll och man skanner Q-R koden via en mobil. Sen får man en liten lapp av polisen som man visar vid utgången.

Gränsövergångarna bilvägen är fortfarande begränsade. Ett antal är fortfarande stängda. Vad jag uppfattar så gäller samma sak där. En bilkö med vaccin och en utan.

Lite OT så upplevde vi både Arlanda och Gardermoen som spökstäder i onsdags mitt på dagen. Har nog aldrig sätt så få resenärer på Arlanda.

• Gilla
Reactions: ekf
Gränsövergångarna bilvägen är fortfarande begränsade. Ett antal är fortfarande stängda. Vad jag uppfattar så gäller samma sak där. En bilkö med vaccin och en utan.
När jag åkte över vid Storlien (Åre/Trondheim) tidigare i somras så var det samma bilkö. De som inte var vaccinerade fick åka in till testplatsen (en rastplats) och de som var vaccinerade (eller något annat undantag) fick passera på vägen jämte testplatsen. Så var det många som väntade på att bli testade så fick även vaccinerade vänta i kön tills de kom fram till militären som skötte första kontrollen.

Jag har rest till Spanien / Alicante tre gånger senaste halvåret och det har varit kontroll av den spanska Q.R-koden varje gång, inklusive en första sortering direkt när man närmar sig kontrollen så att det inte är personer utan kod som stoppar upp. Sedan ska man ta av eventuell huvudbonad och passera värmekamera - vid utslag där tas man åt sidan av personer i vita rockar för vidare kontroll...

Intressant var också att Balearerna införde en egen Q.R-kod för inresa från spanska fastlandet i somras. Vi åkte båt från Denia till Formentera och vid ankomst var det lång kö i fålla som vaktades av beväpnad polis, samt scanning av koden och koll mot pass för utländska medborgare. Det svenska Covid-beviset har jag dock aldrig visat upp eller fått scannat.

För den som är intresserad av Balearnas egna regler kommer länk här:

Viajar a Baleares - IB-SALUT | Servicio de Salud de las Islas Baleares

Toppen