Jag tolkar att det är retroaktivt. Så om syfte är samma kan du använda detta.Mm, det var innan de var så snälla och gav 1 års giltighet![]()
I Texas har smittotalen mer än tiodubblats sedan i början av juni. I delstatens huvudstad Austin varnar nu myndigheterna för att coronasituationen är extremt allvarlig och att sjukhusen svämmas över av covidsjuka.
På lördagen gick en varning ut till stadens invånare via sms och sociala medier med orden: ”Covid-19-situationen i Austin är extrem. Sjukvårdsinrättningar är öppna men resurserna är begränsade på grund av ökade fall.”
USA är ju stort till ytan, och det finns stora skillnader mellan en stat och en annan, i de flesta avseenden. Hur fungerar det egentligen, är det möjligt att man öppnar för utländska besökare till endast vissa stater? Jag tänker att t.ex. New York kanske är beredda att välkomna (fullvaccinerade) inom rimlig tid, men en sydstat med många ovaccinerade inhemska medborgare som fyller sjukhusen nog har fullt upp med den egna befolkningen.
Skulle det inte kunna fungera lite som i EU, att du nu inte fritt får åka mellan länder inom Shengen utan tester/vaccination, även om det inte finns gränskontroller överallt? Jag tror att om man som turist var förbjuden att lämna en viss stat, skulle väldigt få trotsa det, med risken för att åka fast vid en kontroll och att det då antagligen skulle få rätt bekymmersamma konsekvenser.Ja men tyvärr finns det ingen fysisk gräns mellan delstaterna så i det ögonblicket du är innanför landets gränser spelar det ingen roll. Jag tror också NYC samt State of NY gärna skulle om man fick ta emot utländska turister. Men detta är en federal angeläget som enbart den delen av statsmakten rår över.
Nej.Skulle det inte kunna fungera lite som i EU, att du nu inte fritt får åka mellan länder inom Shengen utan tester/vaccination, även om det inte finns gränskontroller överallt?
Skulle det inte kunna fungera lite som i EU, att du nu inte fritt får åka mellan länder inom Shengen utan tester/vaccination, även om det inte finns gränskontroller överallt? Jag tror att om man som turist var förbjuden att lämna en viss stat, skulle väldigt få trotsa det, med risken för att åka fast vid en kontroll och att det då antagligen skulle få rätt bekymmersamma konsekvenser.
Nej.
Europa har i alla fall kvar sina gränskontroller men i USA mellan delstaterna finns dem ju överhuvudtaget inte. Turismen är värdefull men inte så värdefull att de skulle behöva bygga upp inre kontrollsystem och ålägga polisen/andra myndigheter att också börja jaga turister. Det går inte för sig.
Skulle det inte kunna fungera lite som i EU, att du nu inte fritt får åka mellan länder inom Shengen utan tester/vaccination, även om det inte finns gränskontroller överallt? Jag tror att om man som turist var förbjuden att lämna en viss stat, skulle väldigt få trotsa det, med risken för att åka fast vid en kontroll och att det då antagligen skulle få rätt bekymmersamma konsekvenser.