Senaste nytt

Frågor angående uppgradering SAS Amex Premium -> Elite

Har i dagsläget ett Amex Premium där jag utan problem når 150k spend för 2-4-1 voucher. Planerar att uppgradera till Amex Elite och ge ett extrakort till min fru då vår gemensamma spend bör vara >300k

Är det bäst att uppgradera mitt Premium till Elite eller att ansöka om ett nytt Elite och sen säga upp Premium (vill inte ha båda)?

Är nära att nå 150k spend på mitt Premium för 2021 så jag kommer avvakta med att uppgradera kortet tills jag har nått gränsen då jag förstått att ens spend som räknas mot voucher nollställs om man uppgraderar. När är det säkert att uppgradera kortet utan att förlora vouchern? Kan jag göra det sekunden jag når 150k spend eller behöver jag vänta yllls jag fått vouchern?

Tack!

Har i dagsläget ett Amex Premium där jag utan problem når 150k spend för 2-4-1 voucher. Planerar att uppgradera till Amex Elite och ge ett extrakort till min fru då vår gemensamma spend bör vara >300k

Är det bäst att uppgradera mitt Premium till Elite eller att ansöka om ett nytt Elite och sen säga upp Premium (vill inte ha båda)?

Är nära att nå 150k spend på mitt Premium för 2021 så jag kommer avvakta med att uppgradera kortet tills jag har nått gränsen då jag förstått att ens spend som räknas mot voucher nollställs om man uppgraderar. När är det säkert att uppgradera kortet utan att förlora vouchern? Kan jag göra det sekunden jag når 150k spend eller behöver jag vänta yllls jag fått vouchern?

Tack!
Hade jag varit du så hade jag värvar frugan till Elit istället och inkasserat 30000 poäng....har ni pointsharing så ser du även hennes 30000 poäng när ni uppfyllt kraven :rolleyes:

Vi har inte 300k spend var, är Elite verkligen värt det om man inte maxar vouchers?
Värva henne till premium, ni får 20000 poäng vardera. Switcha spend till hennes kort för nästa voucher om ni kan fixa en voucher till. Nedgradera ditt till Classic och låter henne varva dig till Elite efter nyår? Du är medveten att det ingår ett extra kort på premium.

Värva henne till premium, ni får 20000 poäng vardera. Switcha spend till hennes kort för nästa voucher om ni kan fixa en voucher till. Nedgradera ditt till Classic och låter henne varva dig till Elite efter nyår? Du är medveten att det ingår ett extra kort på premium.
Men då kommer vi ju sitta på ett Elite och ett Premium. Vi har nog 300k gemensam spend men inte 450k. I mitt huvud är alternativen när man har 300k spend:
  • Var sitt Premium
  • Ett Elite med extrakort
Där trodde jag Elite var ett bättre alternativ på sikt. Är 2 x 20k points one-off verkligen värt så mycket?

Eller är det bättre att ha Elite även om man inte maxxar vouchers?

Men då kommer vi ju sitta på ett Elite och ett Premium. Vi har nog 300k gemensam spend men inte 450k. I mitt huvud är alternativen när man har 300k spend:
  • Var sitt Premium
  • Ett Elite med extrakort
Där trodde jag Elite var ett bättre alternativ på sikt. Är 2 x 20k points one-off verkligen värt så mycket?

Eller är det bättre att ha Elite även om man inte maxxar vouchers?
Hur har ni det just nu? Har du ett premium kort och din fru har ett extra kort?
Elite ge dig garanterat silver status på SAS Eurobonus samt bättre villkor på reseförsäkring. Däremot kostar det 4 ggr i avgift jfr med Premium.
Jag skulle gjort följande i din sits:
  1. Värvat frugan till premium innan 10/8, få varsin 20 000 extra poäng som kan användas för resa. Se till att få ut ett extra kort till mig själv.
  2. Sagt upp mitt Premiumkort så fort uppnådd spend för vouchern
  3. Fokusera spend på nästa voucher som är på frugans kort.
  4. Sondera läget efter nyår om man ska fortsätta på premium eller switcha till Elite. Man kan bli värvad till samma kort efter 6 månader
Ovan maximera intjäning på SAS Eurobonus poäng utan att öka månadsavgift

För att Elite ska vara värt det måste ni antingen ha behov av de 20 000 statuspoängen eller ha en gemensam spend på över 500 000.

Har ni inte endera är det mera lönsamt att fortsätta med premium, eller vid behov av 2 vouchers per år (hinner ni använda det?) skaffa ett till premiumkort på henne.

Tog uppgradering från premium till elite 31/8, dvs sista dagen på erbjudandet om 30k bonuspoäng. 2 frågor som kanske någon har något intelligent att säga om:

1. 30k bonus var villkorat med 45kSEK spend senast 30/11. Tycker mig sett rapporter om att de vid den här typen av villkor håller inne med bonusen för alla, till efter sista datumet. Nu ser jag på kontot att jag idag (2/9) har en transaktion "SAS elite 20K Bonus". Jag gissar att jag fått en annan kampanj än den jag signade på. (för inte kan de väl ha börjat med 20k upfront och resten efter uppnådd spend)

2. När kan man beställa extra-kort utifrån elit-kortet? Jag har ju inte fått och aktiverat elit-kortet. Testar jag på amex att beställa extra kort hotar den med att det utgår årsavgift för kort 2 och uppåt.

Toppen